hund som drar efter vilt!

Ela

Trådstartare
Hur många av er har hundar som drar efter vilt? Hur har ni löst det? Hur tränar man för att ha en hund med mycet jakt lös?
Någon som har sin jakthund lös och i så fall hur har ni tränat?

:bump::bump:

Sv: hund som drar efter vilt!

Hur många av er har hundar som drar efter vilt? Hur har ni löst det? Hur tränar man för att ha en hund med mycet jakt lös?

Allting handlar om att befästa inkallningen.
Min hanhund jagar gärna med blicken, dvs vänder när han inte ser "det roliga springande djuret" längre.

Dock får han aldrig sticka iväg, inkallningen sitter och han vänder på en 5 öring när jag kommenderar det.

Min hund får helt enkelt inte dra efter vilt, har man en hund som gör så kan man inte ha den lös.
En gång satte min hund iväg ca 5 meter efter ett rådjur men vände direkt och kom till mig när jag ropade hennes namn.

Hon jagar inte för hon vet att hon inte får. Fast det rycker i morrhåren när hon ser en katt :angel:

Träna inkallning är mitt råd, den ska sitta i alla lägen.

Som dom tidigare sagt så är inkallningen viktig, eller stanna. Ja, sitt/ligg kan ju också funka om man vill det och hunden lyder vill säga;)

Min hund jagar bara på kommando. Iof så har jag ju haft min katt att träna på:D När vi ser katten ute så säger jag "ta kissen". Hunden som ett skott efter katten, som springer iväg:angel: Mitt i jakten kan jag ropa "hit" och han vänder och kommer till mig. Eller så kan jag ropa "stanna" och han stannar:D Sen kan jag välja att kalla in han eller be han fortsätta jaga kissen osv. Men jag har ju en hund som är mindre än min katt:angel:

Klargör att katten far inte illa. Hon springer inte långt och kommer tillbaka till mig då jag stoppat hunden. Så vi kan öva om och om igen:D Ibland springer hon inte ens iväg utan sitter kvar eller fortsätter gå i sin lunk och försöker ignorera hunden som naffsar förjäves i sina försök att få hon att busa med han. Det har även hänt några ggr att katten börjat slicka hunden på huvet:rofl: Hunden ser då ut som :confused:.

Det var min träning. Du kan ju ta en boll som du kastar iväg istället för en katt;) Men se till att du har en inkallning och/eller stanna kommando på hunden först.

*kl*

Ursäkta en kanske dum fråga......men en hund som används till jakt...kan man träna den som en vanlig hund i lydnad och koppelgång?
Eller ska man tänka på nåt speciellt?

Ursäka trådlåningen.....

*kl*

Ursäkta en kanske dum fråga......men en hund som används till jakt...kan man träna den som en vanlig hund i lydnad och koppelgång?
Eller ska man tänka på nåt speciellt?

Ursäka trådlåningen.....

Inga frågor är dumma frågor!

Vilken jaktras pratar vi om? Spontant skulle jag vilja svara GIVETVIS för en jakthund ska också kunna all grunddressyr som en "vanlig" hund. Sedan får man specialinrikta dressyren mot den jakt man bedriver. Är det den vanliga grunddressyren du menar?

Skillnaden är då att många jakthundar kan vara lite mer självständiga än "vanliga" hundar iom att dom ska jobba rätt självständigt.

Från de att mina hundar är valp tränar jag dem att dom i hur dom ska bete sig kring vilt. Vi tillbringar mycke tid i skogen. Jag försöker att förutse allt som kan hända och försöker undvika att hunden får smak för att springa efter vilt. Enda gången min hund får springa efter vilt är på mitt kommando när den ska få upp fåglarna på vingar så att jag kan skjuta dem ;) men i samma ögonblick som fåglarna tar till vingar ska hunden stanna.

En hund som fått smak för att springa efter sätter jag på koppel och tränar tills jag vet att det sitter bra på nära håll. Då kopplar jag på en långlina som gör att vi kontrollerat kan utöka avståndet från mig. efter de börjar vi träna med hunden lös.

Men det är en ledarskapsfråga och samarbetsfråga också. Hunden ska känna kontakten med mig och vilja samarbeta trots att den är 3-400m bort och inte förbryta sig trots att avståndet är långt. Vi ska vara ett team där reglerna gäller oavsett om man är långt ifrån varandra eller nära.

*kl*
fast o andra sidan så har vi aldrig våra jakthundar lösa i skog o mark när det inte är jaktträning o jakt, däremot går de lösa på gården i en stor inhägnad trädgård varje dag året runt o annars koppelrastas de.Däremot sällskapshundarna får gå lösa när vi "promenerar".
Visst ska hundarna komma på inkallning o de gör våra men min åsikt är varför ska de vara lösa i skogen när de inte jobbar;)
prillan

Min kompis har fundarat på att ta över en jakthund (en hälleforsare, tror jag det va) Som har stått i hundgård hela livet.. tror hunden var 2 år eller nåt sånt. Aldrig jagade med.
Hunden har farit illa och behöver ett nytt hem.
Saken är den att min kompis vill veta om det går att träna hunden till att vara lös eller om man bara kan glömma det.

Vad tror ni?
Om det är möjligt hur ska man träna?

Hmm.....svårt att säga. Har inte så jättemycke erfarenhet av den rasen. Men det är ju en ras som ska jaga rätt självständigt. Och är denna hund inte dresserad över huvudtaget så är det nog rätt mycket jobb som krävs för att få till hunden.

Jag brukar säga att allt går, en del saker tar bara lite längre tid. :angel:

Är dock väldigt svårbedömt när man inte träffat hunden och vet hur mycket jakt den har i generna och hur dreserbar den verkar.

Hör med Gnist. Hon kanske har lite mer erfarenhet av denna ras?

Hej det är snällt o bra att din kompis vill ta hand om hunden men min spontana reaktion är NEJ det kommer blir svårt att kunna ha den lös OCH tycker även att hunden bör komma till nån som jagar,(kanske din kompis gör det.??) Om man ska kunna ha en jakthund lös så måste den vara tränad sen valp och just det här att de aldrig jagat heller KAN göra att den far efter "allt" istället för just de den ska jaga;)hoppas det löser sig ..
mvh prillan

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 034
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 057
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 945
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar