Hund som börjar kissa inne

Aningsfull

Trådstartare
Vad kan det bero på om en hund som i normala fall är rumsren helt plötsligt börjar kissa inne? :confused:
Jag skojar inte när jag säger att hon kissat inne varje natt nu i flera dagar. Igår kissade hon tom inne två gånger.
Hon har aldrig haft problem att hålla sig en hel natt, inte ens som valp. Det är inte heller att hon inte får komma ut.
Fredag kväll gick vi på sista kissturen klockan 01.00 och när jag vaknar klockan 6 och ska åka till stallet har hon kissat på mattan.

Är det dags att uppsöka veterinär för att utesluta att det är nåt fel på henne?

Annars funderar jag också på om det kan bero på att det varit kallt de senaste dagarna och det är inte direkt ovanligt inom rasen att de börjar kissa inne för att det är varmare och bekvämare.
Förra vintern började hon nämligen med det. När man var ute och gick hände ingenting men så fort hon kom in skyndade hon till mattan och satte sig där. :crazy:
Jag hade bara hoppats att hon vuxit ifrån det där beteendet. :crazy: :angel:

Sv: Hund som börjar kissa inne

kan vara urinvägsinfektion.
bäst att ta en tur till vetrinären så de kan kolla.
försök få med dig ett urinprov....

Jag tycker du skall gå till vet och kolla urinen. Hon kan ha urinvägsinfektion. Min gjorde så. DRICKER HON MER ÄN VANLIGT ???

Hur gammal är hon ??

Min dam börjar bli gammal snart 12 år. Hon har svårt att hålla tätt-Beror på ålders förändingar i urin vägar mm.

Hon är 18 månader så åldern borde det inte bero på.
Jag har inte lagt märke till att hon dricker mer än vanligt, men så har jag jobbat otroligt mycket senaste veckan så det är min sambo som haft hand om hundarna på dagtid. Men han har inte heller lagt märke till att hon ska ha druckit mer än vanligt.

Hur tar man ett urinprov? :o
Ska man lixom försöka få hennes att kissa i en mugg eller nåt? :D *ser mig själv jaga en dvärgpinscher med mugg i högsta hugg*

kolla så fort som möjligt. Blir jobbigt om det går up i njurarna, låter som urinvägsinfektion.

När du kommer till vet så får du en skål som hunden skall kissa i.
Så tar de blodprover.
Min röntgade de njurarna på också.
Går det upp i njurarna kan det bli blod i urinen.

Ring vet så fort du har tid.

Aningsfull skrev:
Hur tar man ett urinprov? :o
Ska man lixom försöka få hennes att kissa i en mugg eller nåt? :D *ser mig själv jaga en dvärgpinscher med mugg i högsta hugg*

Ett tips! Försök att ta urinprovet redan hemma och ta med dig till vet, jag brukar försöka sätta ett litet fat eller liknande under dom just som dom satt sig för att kissa.....det kärl som du skall sammla upp kisset i måsta vara litet och ganska lågt annars får du inte det under rumpan på dom!

Men jag tror att det beror mera på vädret än något annat........fasst du måste kolla urinvägarna för att vara säker, Pinnar gillar ju inte när det blir kallt! sedan om vet utesluter UV stäng in henne i en bur nedanför sängen, så hon måste säga till när hon blir nödig........fungerar alltid på mina Pommar när dom får ett baksag på rumsrenheten.........man påmminner dom lite!

Lycka till

Om Arne skulle göra så, skulle jag definitivt inte tveka på att det var kylan... Redan nu (det är ändå 0-5+ grader här), låter han bli att följa med ut, om han inte är kissnödig. Han har ändå stickad, varm tröja på sig...

(Vi talar om en hund som, när det är tillräckligt varmt, helt inte går in alls :D)

Men ring till vet. och rådfråga, det är ju inte alltid en billig historia det där med veterinären...:smirk:

Hoppas det är bättre med henne snart!!:)

Fast jag är orolig för hur tusan jag ska lyckas med ett urinprov. :crazy: Dels sitter min hund sällan stilla när hon kissar. Hon springer och kastar sig ner och kissar av bara farten, och kliver gärna några steg när hon kissar. Och skulle jag kasta mig över henne för att hinna få in ett fat under henne när hon kissar skulle hon verkligen kissa springandes. :o

I värsta fall (om det inte går), kan man nog ta en kanyl in direkt i urinblåsan. Det är värre för hunden, men vissa vill helt enkelt inte, sen måste det vara mkt värre med en tik... Hanar kissar ju oftare, och längre från marknivå :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 200
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 411
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka