Hund som blivit ilsk mot valp

L

Lill Malin

Jag har en 8årig hanhund (okastrerad) som jag haft i 4år, dock känt honom sedan valpstadiet, han har alltid varit ranglåg och tuktad av dom äldre hundarna och det har bara varit han o jag mesta tiden i dessa 4år, ibland har han även varit hemma hos mina föräldrar i perioder.

För lite över 2 månader sedan skaffade jag en valp, hanhund, det har alltid gått bra mellan valpen och äldre hunden, inte behandlat dom olika utan lagt ner lika mycket umgänge med den äldre som den yngre, har även gått extrapromenader med den äldre hunden för att han ska få känna sig extra speciell.

Självklart så säger den älde hunden till när han tycker valpen blir för jobbig och valpen går undan, så det har aldrig varit några problem med dom.

Men igår när dom började busa så sa den äldre hunden till och valpen gick undan och började gå iväg mot nån pinne eller var det va, då hoppar den äldre hunden efter valpen och brottar ner honom, inte på lek utan verkligen va förbannad, får till att rycka bort honom och sedan va det inge mer med det, båda var glada och inga problem under natten eller imorse när vi var ute och gick.

För ungefär en halvtimma sen skulle valpen gå och lägga sig på sin plats och gick förbi den äldre hunden som låg ner när han flyger på valpen (utan anledning) brottar ner han på riktigt och biter och skäller och är allmänt aggro mot valpen, får även den här gången bort honom från valpen, som skriker och skakar (så rädd så att han t o m bajsar på sig) medan jag her ut den äldre hunden i hallen så går han och morrar, vet inte om det fortfarande är mot valpen eller om det är mot mig han morrade.

Valpen var inte illa skadad med rejält chockad och fått ett stort fast ytligt sår mellan ögonen.

Den äldre hunden är en Jämthund och valpen är en blandras som kommer bli av mellanstorlek, något mindre.

Hur ska jag göra för att undvika mer slagsmål, så här kan det ju ine hålla på när dom blir äldre om dom ska ryka ihop...

Valpen ska kastreras när han är redo, ska jag kastrera den äldre hunden också, blir han mindre agressiv då?

Hur kommer det gå när tikarna sätter igång och löper?

Hjälp mig, vill verkligen inte göra mig av med någon utav hundarna men det kan inte fortsätta så här...
 
Sv: Hund som blivit ilsk mot valp

Verkligen ingen som kan hjälpa i den här situationen!?!?!? :confused:
 
Sv: Hund som blivit ilsk mot valp

Du får säkert fler svar, men min första tanke är att den äldre hunden börjat känna av lite ålderskrämpor (även om 8 inte är så mycket för en Jämte...) och blir sur på valpen som vill busa och härja. Är du säker på att han inte har ont någonstans? Se till att han får vara ifred på nån plats dit valpen inte kan/får gå, så han känner att han har sitt eget utrymme där han kan koppla av ifred.
 
Sv: Hund som blivit ilsk mot valp

Utan att se hundarna "in action" är det omöjligt att säga varför de agerar som de gör i detta fallet!

Rent generellt kan jag bara säga att det ofta både ser och låter MYCKET "farligare" än det faktiskt är när vuxna hundar tuktar valpar!

Här hemma får valparna i stort sett alltid lära sej den "hårda vägen" vilken hund som accepterar vad.
Ex:
Den lilla "vaktar" både soffan, leksaker, mat osv
Den stora svarta vill inte ha närkontakt och kommer avvisa alla försök fysiskt.
Racer hunden är en superb lek-tant, men även hon har sina gränser där det både blir "tandskammel" och nypta valpar.

Så... så länge din valp inte blir skadad och den äldre hunden är juste i sitt språk, så hade jag haft is i magen!

/Swat
 
Sv: Hund som blivit ilsk mot valp

Den äldre hunden har ett helt eget utrymme som han kan gå in o lägga sig och vara ifred när han vill. Valpen promenerar jag 1,5mil varje morgon med (när jag går fram o tillbaka till stallet) så han är inte så på jämten, men när han väl är det är det för att jämten själv startar leken.

Här handlade det om att valpen bara skulle gå förbi när jämten flög på valpen, såret, som då endast såg ut som litet o ytligt var mer illa än så, igår morse blev det infekterat och blviit större, plus rinner massa var ut ur såret, var in till vet. då som egentligen inte kunde göra så mycket än kontrollera bakteriefloran och rengöra...

Valpen är numera livrädd för den äldre hunden (och andra hundar han möter på), har träffat kompisars hundar som valp blivit hårt tuktad utav äldre hundar och senare fått samma betende"störning" så att säga...

Vi har haft massor med hundar i familjen och det har aldrig varit så här stora problem, självklart har dom äldre hundarna rivit i och sagt ifrån när dom tycker det räcker (om valpen är för på eller gör "intrång"), men att bara (utan anledning) flyga på en valp känns otryggt....

Han har även tidigare hoppat på valpen, första dagen hemma, men då var han för nära medans han åt så det förstod jag att jämten skulle säga till över, men en situation där inte mat är involverat, det hade inte o göra med att skydda mig eller någon annan, och samma procedur har gått superbra innan, att valpen gått förbi jämten på precis samma ställe....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 664
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 160
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 806
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp