Hund som ätit choklad

Fragile

Trådstartare
Jaha, så lagade man lite mat och sen upptäcker syrran att chokladen i skålen på borde e slut. Hunden slickar sig om munnen o jag blir orolig.
Hon började me o dricka massa vatten o sen blev hon hyperaktiv.. varit ute me henne 4 gånger på 2 timmar o hon har mest kissat. En liten plutt men va bra i magen. Nu har hon somnat.
Bör ja va orolig?

Hade en setter som satte i sig en hel ask choklad, även hon blev aktiv som fan men inget mer.
Detta va relativt lite coklad, 4 bitar. Mjöklchoklad (hört att mörk choklad e värre?)

Sv: Hund som ätit choklad

Tror inte det är någon fara alls eftersom det inte var mer än 4 bitar.Däremot har jag hört att mörk choklad är värre än ljus,men jag är inte säker....

Det är teobrominet i kakaon som är giftigt i chokladen och det ger bl.a. hjärtklappning. 60gram/kg ljus choklad är dödlig dos. 140 gram mörk choklad har dödat en hund på 25kg.

Vi har också en setter som satt i sig en hel del choklad under sitt liv utan att visa minsta tecken på förgiftning.

kl

Min hund lyckades käkade i sig en hel chokladkaka en gång.
Hela nosen och ögonen svullnade upp jättemycket, hon såg helt sjuk ut verkligen. :eek::crazy:
Men hon verkade faktiskt må bra annars, och svullnaden gick ner sedan.

Okej.. vissa säger ju att de kan dö av de men då måste de va större mängder i så fall kanske.

Har hört att det är individuellt hur mycket de tål.

Vissa kan bli jättedåliga av lite, medan andra klarar mer.

Det värsta är ju att teobrominet kan lagras i kroppen, så om de fått i sig choklad en gång så tål de mindre nästa gång. Så har jag iaf fått det förklarat.

Det är teobrominet i kakaon som är giftigt i chokladen och det ger bl.a. hjärtklappning. 60gram/kg ljus choklad är dödlig dos. 140 gram mörk choklad har dödat en hund på 25kg.

Vi har också en setter som satt i sig en hel del choklad under sitt liv utan att visa minsta tecken på förgiftning.

Men är det inte tvärtom? Att den mörka "chokladigare" chokladen är farligare.

De mängder jag skrev var dödlig dos. Men som Poxz skrev är det ju individuellt hur mycket de tål.

Jo det var just det jag skrev ;)
Giftinformationscentralen har fått inrapporterat om en hund hund på 25kg som dog av 140g mörk choklad, vilket svarar till 5,6g/kg. Det krävs alltså tio gånger så mycket ljus choklad (där den dödliga dosen är 60g/kg) än mörk choklad för att hunden ska dö av det.

Jasså? Okej.. de har jag inte hört förut, att de skulle tåla mindre o mindre alltså.

Senast ändrad:

ja precis :) ja svara lite konstigt, menade just de Agnes fått i sig.
Tur att de flesta chokladäggen hade folie runt sig o att hon INTE gick på dem!

Tur för dig att du har en hund som låter sig hindras av lite folie... vår tant skalar antingen av folien eller så äter hon upp chokladen med folie och allt, folie hindrar inte henne :crazy:

Hon har även ätit en skål med physialis, även dessa skalades. Hon är minst sagt en rasotypsik setter; matgalen och fruktansvärt listig!

hua, jag minns när jag var liten och min dansk-svenska gårdshund, på sisådär 5 kg, satte i sig en hel (stor) toblerone :crazy:. ilfart till ultuna och kräka hundkräket.

hon hade, som tur var, en hög individuell tröskel :D.

samma hund skalade även, mycket ordentligt, av samtliga papper runt godiset i en rejäl godisskål. det var jag som fick skulden för att ha ätit upp allt godis ;).

Men varför inte lära vovven att det inte är tillåtet att stjäla från bänkar och bord?
Det som bjuds är det som finns i matskålen!
Då är ju risken liten att vovven får i sig något olämpligt!

Det är inte alltid det lättaste när man har ögontjänare till hund som dessutom går över lik för en matbit. Hon vet mycket väl att hon inte får sno saker från bänkar och bord, men det är rätt svårt att tillrättavisa när hon bara snor så länge man inte är i samma rum. Har provat diverse fällor men som sagt så riskerar hon rätt mycket för att få den där eftertraktade godbiten...

Det säkraste sättet är att inte skapa tillfällen för dem att stjäla, alltså att inte lämna chokladen framme. Men ibland glömmer man...

Ush :crazy: då blir man lätt orolig. Min setter e inte så matglad, fast de är ju en hanhund, har alltid varit värre me tikarna för vår del :devil:

som villi skrev e de ju inte så att hunden FÅR käka från bordet. Hon har sin skål. Men eftersom hon bara bor här på helgerna just nu glömde jag ställa undan cokladen.

De är inte dumma

Liknande trådar

Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 396
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 966
Senast: nilie
·
Hundhälsa Sitter hemma med en nyopererad hund som jag kliar mig i huvudet över. Cardigantik 4 år. För ca 2 månader sedan blev hon halt, efter...
Svar
10
· Visningar
2 607
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 350
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka