Hund på ridturerna!

R

ronjaXX

Jag skulle gärna villja ta med min hund på ridturerna men jag vet inte om jag kan styra honom från häst ryggen.. hur gjorde ni första gången ni tog med er era hundar? hur pass bra lyssnar dom på er?

Hur har ni tränat? (om det behövdes vill säga)

:bump:

Sv: Hund på ridturerna!

Jag har oftast med mig vår BC, hon är mycket lydig så det var aldrig något problem med att hon skulle lyssna.

Första turena cyklade jag medan en annan red, innan jag började rida själv, bara för att se hur hon betedde sig.

Det som är tråkigt här är att det bara är tung trafik på vägarna, så jag går med henne i koppel då.

Jag var med och gick när min kommpis red och det gick jätte bra, så har han varit med lös när jag har gått med hästen och det har oxå gått bra..

Jag har aldrig ridit ut med ngn av mina hundar förens de kan följande kommandon klockrent;
Stanna
Fot
Sitt
Spring
Före
Bakom
Vänta
Kom/hit

Lilltiken har jag haft med på ngn enstaka skritt tur, hon är såpass liten(pekingese) att jag inte riktigt vågat ha med henne, dock så lyssnar hon bra. Gamlingen (schäfer) däremot har ofta fått följa med, han lyssnar utmärkt på mig för minsta lilla när jag väl sitter till häst-han riktigt älskar att springa - helst före:p - med hästen och följa med på lååånga turer. Har ridit med hund längst trafikerad väg osv. utan problem, skulle som sagt aldrig ha med en hund som inte lyder:crazy:
Valpis (schäfer han med) hoppas jag kunna prova rida ut tillsammans med en vacker dag, borde inte vara ngt problem med honom heller förens lydnaden sitter-dock så har jag slutat rida nu så det är ännu osäkert när(Om) jag börjar rida igen.

Hur jag gjorde? Såg till att både häst och hund är medvetna och 'vana' vid varann, sedan hoppade jag upp och skrittade och travade lite, såg till att hund höll rätt avstånd till häst och talade om vad som gäller osv. Tog en ridtur för mina hundar att fatta hur det hela funkar.:)

Senast ändrad:

Jag rider inte, men kör!
Och började med att ha hunden kopplad i vagnen, men redan efter en två, tre gånger kunde hon springa lös.
Hon viker inte från hästens sida (jag hade hellre haft henne vid vagn sidan) ovasett vad som ev dyker upp i form av harar, rådjur, katt eller hundar.
Hon lärde sig nämligen snabbt att gällde att hänga med, annars så försvan häst, vagn och matte i fjärran… :angel:

Jag rider inte, men kör!
Och började med att ha hunden kopplad i vagnen, men redan efter en två, tre gånger kunde hon springa lös.
Hon viker inte från hästens sida (jag hade hellre haft henne vid vagn sidan) ovasett vad som ev dyker upp i form av harar, rådjur, katt eller hundar.
Hon lärde sig nämligen snabbt att gällde att hänga med, annars så försvan häst, vagn och matte i fjärran… :angel:

Vår tyvärr nyligen bortgågna schäfer älskade också att följa med när vi körde nordsvenskarna. När hon var ung åkte hon med så att jag höll henne i vagnen medan husse körde. När vi kom in på skogsvägarna fick hon springa lös, så lärde hon sig att även kunna vara lös på den mindre (men trafikerade) grusväg som vi bor vid.

Hon valde att alltid ligga före hästen eftersom hon ville leda sin "flock" framåt, sedan kom häst+ husse å vagn och sist jag ridande på quartern. Gissa vilken syn för bilisterna..

Vår förra hund, en storpudel, gjorde likadant men hon låg alltid sist.
En normal runda är på ca milen.
Hemma på gården väntar newfoundlanden för sedan hon blev för stor att sitta med husse på kuskbocken så vill hon hellre vänta hemma - sovandes....olika är deras personlighet.

Jag brukar ha med mina borderterrirar när jag rider.

Hanen fick följa med första gången för nånon månad sedan. Det viktigaste tror jag att dom kan vara lösa utan problem samt är ordentligt vana vid hästar och att dom kan läsa dom bra. Om du ska rida på bilväg är det jätteviktigt att du har ett snabbt sättande alt "gå ut till vägrenen"-kommando.

I början fick han hänga med någon gång medans någon gick med på marken, och eftersom det gick superbra red vi ut själva på en lååång traktorväg utan bilar/hus.

Eftersom han är mycket lydnads samt handlingstränad var det väldigt lätt att ta med kommandona: höger, vänster, bakom, stanna, vänta, fram, sitt och ligg till hästryggen.
Jag kastar ner godis.

Lycka till!

//Gily

Han följde bara med. Han är så lydig så det var aldrig några problem. Följer även på ridbanan när jag skrittar fram/av, när jag tränar så leker han runtomkring.

Jag rider dock inte på trafikerade vägar utan i skogen eller på vägar där det nästan aldrig kommer bilar...

Min schäfertik får nästan alltid följa med när jag kör.

Hon och jag passar jätte bra och hon kan säkert alla komandon vi inte har tränat bara jag ber henne :D

Och som vanligt så sitter jag ibland i helt andra tankar när vi är ute på långpromenad så det är tack vare henne jag mäker att det kommer en bil. Hon Kommer upp bakom vagnen direkt.

En sommar lät jag henne tävla med shettisen.
De älskade de båda två!

Sedan tidigar kunde hunden kommandot: "Kom igen!"
vilket betyder typ snabbare, spring före. (jag har lite spec namn på mina komandon, jag vet :angel: )
Så när shettisen galopperade i full fart så sa jag kom igen åt hunden och oj va de spurtade!
De var lika snabba och det var endast innerspåret som avgorde!

sidospår ^^

ja, jag tar med hunden (!)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka