Hund och katt?

kvandi

Trådstartare
Hur vänjer man på bästa sätt hund och katt vid varandra? Nu tänker jag främst på en hund som helst av allt vill ha ihjäl allt i storlek mindre än ett rådjur.

Vad har ni för rekommendationer? Hur har ni gjort med era "svåra" hundar?

Sv: Hund och katt?

Se till att katten kan komma undan och hundsäkra platser. Se även till att ha god pli på jycken att den sluta jaga om du bestämmer det och vet vad NEJ betyder. Katter är förbjudet. Hunden kan vilja ha ihjäl katten hur mycket den vill men den får inte för det har matte sagt. Sen kan det ju vara klokt att inte lämna hund och katt ensamma. Och lyckas man inte med detta kanske man ska undvika att ha både hund och katt..

Sv: Hund och katt?

Vi fick hem vår rottis ("problemhund") när han var 8 månader och vi visste i princip inget om honom.

Vi hade då en katt som var 8 år gammal ungefär (har fortfarande han).

Rottisen fick till en början hålla sig i köket och hallen. Mellan köket och vardagsrummet satte vi upp en spånskiva. Vår rottis är ganska rädd om benen (gillade inte trappor innan och hoppar inte över saker), så katten kunde hoppa över där fram och tillbaks bäst han ville. Katten växte upp med två rottisar och vi har nästan alltid haft hund, så han är härdad :p

De första gångerna satt vi på golvet med vovven och lekte och grejade med honom så han blev lite distraherad. Han var ju på ett sät ändå fortfarande en valp, vilket förenklade saken mycket. Han ville ju leka med katten :smirk:

Hunden är nu 2,5 år gammal, katten 9,5 och de leker dagarna i enda :p.

Tycker inte att man ska göra för stor grej av det, utan ta det lite som det kommer, alla djur är individer med olika personligheter. Det brukar lösa sig, så länge man själv är som vanligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 648
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 607
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka