hund och jobb

M

mingel

jag och min sambo har så smått börjat fundera på att skaffa hund. problemet är att vi båda jobbar normala dagar och måste således vara borta dagtid. nu undrar vi hur andra med hundar gör, vi kan ju inte vara de enda med jobb som vill ha /har hund? vad gör ni av era hundar på dagen eller hur länge är de ensamma?

Sv: hund och jobb

Det finns ganska långa och många trådar om just det här. Rekomendationerna är tror jag högst fyra timmar själva i sträck.
Hur andra människor löser det, en del genom att pussla med arbetstider, en börjar sent och kan vara hemma med hunden och en slutar tidigt och kommer hem. En del genom dagmatte/husse som tar hand om hunden, en del kan ta med sig hunden till jobbet, sen finns det hunddagis.
Vi har inte så många problem då jag jobbar hemifrån så de 10 min det tar för mig att lämna dottern på dagis så får våran vara hundgården. Men det är mest för att han inte kan vara inne själv utan att bli hysterisk. Utomhus går det däremot bra, så där får han även vara om jag åker och handlar eller dyl. Behöver vi vara borta en längre tid brukar han få vara hos min svärmor eller svägerska.

God morgon!

Jag skrev en tråd om detta för ett tag sedan och fick massvis med svar.. Länken är; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=513462

Min personliga åsikt är att man inte ska lämna hunden ensam längre än fyra timmar, beroende på hur tränad hunden är och vad den själv accepterar.

Vi får hem vår valp om exakt fyra timmar (iiiihhhhh) och vi har tagit ledigt i tre veckor för att ta hand om valpen i början. Eftersom min sambo arbetar enligt ett fast treskifts-schema och jag dagtid är det endast fem dagar på totalt sex veckor vi arbetar dag samtidigt. Dessa dagar har vi löst det med hundvakt hos mina föräldrar samt våra vänner. Vi har en reservlista som är ganska lång...

Jag letar dessutom nytt jobb, och har som krav (!!!) att jag ska kunna ta med hunden till jobbet förutsatt att han vill och det fungerar rent praktiskt.

Pinglan

Mina PLANER - men detta kan ju ändra sig flera gånger än, eftersom det dröjer ett tag innan jag kommer kunna köpa valp - är att jag kommer ta semester och vara ledig i två månader när valpen kommer (jag har sparade semesterdagar sedan flera år). Sen kommer valpen få vara med min mamma under en semestermånad och med min sambo en semestermånad. På så sätt har vi löst passningen tills valpen är 6 månader gammal (självklart lägger vi ändå in ensamhetsträning under den tiden). Sen har jag tänkt skola in valpen på antingen hunddagis eller hos dagmatte. Sen kommer min mamma gå i pension om inte allt för lång framtid, och då har hon sagt att hon mer än gärna vill vara dagmatte. Så förhoppningsvis ska det gå att ordna på ett bra och fungerande sätt, så att hunden får vara ensam max ett par timmar per dag, även fast jag och sambon jobbar heltid.

Senast ändrad:

Förtydligande (så ingen hoppar på mig): jag kommer inte börja jobba efter tre veckor, utan vara hemma året ut med valpen. :)
/Pinglan

innan jag började plugga (=mkt korta dagar) jobbade jag skift på rullande schema och sambon jobbade dag, då kunde det bli någon enstaka dag då de var ensamma mellan 6 och 7 timmar. det viktiga tycker jag är att det inte bllir 8 timmar om dagen, vecka ut och vecka in i flera år, korta perioder med en hund som klarar det kan vara ok, men bara inte hunden är ensam allt som oftast. att åka hem på lunchen för en kisserunda räknas inte som att hunden är hemma 4+4 timmar.

glömde: de dagar det inte gick ihop hade vi snälla hundvakter. en gång har jag fått gå hem tidigare från jobbet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
708
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 122
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24