Hund nummer två``

pepp

Trådstartare
Jag har länge varit sugen på ännu en hund. Har nu en döv dvärgpudelkille som inte är speciellt aktiv av sig :(
Har nu hittat två omplaceringstikar som låter mycket intressanta (speciellt en av dom)

Hur mycket mer jobb är det med två hundar? Jag åker hem på mina luncher och går ut med min pojk som det är nu. Åker jag på semester så är mina föräldrar/kompisar hundvakt. Det är just detta med föräldrarna som kan sätta käppar i hjulet, dom skulle förbanna sig över mig... hrm.
Hur mycket bör jag väga in detta? :D
Hade jag inte haft dom att tänka på hade jag tagit en till direkt!

Kommer ha två veckors ledigt till jul så det hade varit en perfekt tid för nya hunden att acklimatisera sig och att vi skulle få lära känna varandra...

Mer jobb med två hundar?, nästan inget mer än dubbel disk av matskålar.
Tycker inte det är någon skillnad nu med två än med en mer än att den nya kräver lite mer (öö ja typ 100 gånger mer) aktivering än Uno ;) Men har bara haft två hundar i en vecka nu.

Tycker inte man ska väga in föräldrar som inte tycker det är en bra ide. Har inte överlagt mina hundköp någon av gångerna med dem, het plötsligt var det bara en okänd hund hemma hos mig :angel:. Men så förväntar jag mig inte att de ställer upp som hundvakt. Fast mamma är väldigt svag för djur och smälter direkt. Hon var inte jätte positiv när jag köpte Uno men han blev snabbt hennes lilla bebis ändå och hon blev då snabbt förtjust i min nya också :D

Vad är det för hund du funderar på? (nyfiken :o)

Mer jobb med två hundar?, nästan inget mer än dubbel disk av matskålar.
Tycker inte det är någon skillnad nu med två än med en mer än att den nya kräver lite mer (öö ja typ 100 gånger mer) aktivering än Uno ;) Men har bara haft två hundar i en vecka nu.

Tycker inte man ska väga in föräldrar som inte tycker det är en bra ide. Har inte överlagt mina hundköp någon av gångerna med dem, het plötsligt var det bara en okänd hund hemma hos mig :angel:. Men så förväntar jag mig inte att de ställer upp som hundvakt. Fast mamma är väldigt svag för djur och smälter direkt. Hon var inte jätte positiv när jag köpte Uno men han blev snabbt hennes lilla bebis ändå och hon blev då snabbt förtjust i min nya också :D

Vad är det för hund du funderar på? (nyfiken :o)
Eftersom jag, ähum... precis skaffat en tredje hund (helt utan anledning, mer än att det är roligt :angel:), så kan jag väl säga som Ainon - mer disk, mer inköp av foder och ehh... jättemycket mer jobb med den nya än de andra.

Men jag har skaffat mig ett tuggmonster till valp också.

I övrigt beror hundägandet så mycket på var man själv lägger ribban och vilken aktivering hunden behöver för att må bra. Vi har två soffpotatisar som gillar att träna lite till husbehov. Den yngsta förmågan är tidigt att sia om, men jag tror han kommer behöva mer stimulans för att trivas. Han har typiska brukshundsegenskaper då han redan visar stort föremålsintresse och gillar att kampa. Han utmanar dessutom de äldre och testar dem.

Men jag tycker det är kul. Hundar är för mig en hobby och familjemedlemmar.

Jag tycker det är lättare att ha två än en, förutsatt att de kommer överens.

Två hundar håller varandra sällskap, leker ihop och har utbyte av varandra. Dessutom kan man växla mellan dem när man tränar så träningen blir effektiv utan att man kör slut på hundkraken med allt för långa pass.

Bortsett från den något ökade kostnaden och den ökade mängden grus/hundhår inne ser jag bara fördelar med att ha flera hundar.

Gnällande familjemedlemmar skall tas kort och bestämt. Mitt liv, mitt val. De flesta faller ändå pladask när de väl träffar jycken;)

/Migo
som just tingat sin femte BC...

Vi har planer på hund nummer två. Kanske bestäms det redan imorgon. :angel:
I vilket fall som helst. Det vi analyserat kring är:

- Hundvakt. Orkar våran nuvarande hundvakt med en till? Bara för att vi själva gör det kanske inte h*n gör det.
- Ekonomin. Hur mycket dyrare blir det?
- Vardagen. Kan man ha med en till hund på våra dagliga äventyr utan att det blir allt för omständigt?

Jag har växt upp tillsammans med flera hundar i hemmet och jag tycker det finns mer positiva saker än negativa.

Sätt dig precis som vi gjorde och skriv ner saker som känns osäkra och pussla.

Här hemma är vi väldigt överens om att alltid ha två hundar, det är så himla mycket enklare än att ha en.

(Vi har inga problem att skaffa hundvakt, men då är de förvisso ganska små. Det är skillnad på 2 x dvärhpinscher och 2 x schäfer.)

Jag trivs också bäst med två (har en nu). Det mesta är lättare, allt utom städningen är roligare. Hundvakt har vi ändå aldrig, skett 2 ggr under flera år, då pga förlossning som anledning, dit var hundar nämligen inte välkomna ;)

Tror du det blir bra,då blir det det. Och även om föräldrarna skulle krångla finns det andra lösningar ttill hundvakt om man vill och måste.

@Ainon
Det är en toypudeltik på 6 år. Dock med dålig tandstatus och enmanshund...

Tack alla för svar! :) Ska ha med det i beräkningen i framtiden. Har kommit fram till att jag ska vänta ett tag p.g.a olika faktorer. Suget får vara hur stort det vill, jag vill inte göra något förhastat!

Och jag tyckte det blev betydligt krångligare med två hundar, men så bytte jag både ras och bostadsort samtidigt.

Inte lika lätt att ha med sig överallt och att hitta passning till, men man får som sagt även väga in att nya hunden är större och "vildare" från början. Och mer krävande, så det blev inte lika mycket som kan göras samtidigt som jag hade tänkt.

Skillnad ja. Värt det- absolut. Två hundar känns väldigt lagom för min del.

Om hundarna är väldigt olika aktiveringsmässigt så kan det ju bli knepigt, tex om ena hunden mår bäst av en eftermiddag på brukshundklubben när den andra inte vill träna mentala grejer alls utan bara hålla igång fysiskt några timmar. Är hundarna någorlunda lika så tycker jag själv bara att det blir enklare med två hundar. Precis som @Migo säger så går det ofta lättare att få effektiva träningspass och hundarna har (förhoppningsvis) stor glädje av varandra under övrig tid.

Vad gäller föräldrar... Mina egna har sett mig som "fullständigt från vettet" varje gång jag nämnt att ta hem någon hund. Min senaste, Aysu ville de inte alls att jag skulle ta hem men sa att det fick vara ok eftersom hon inte mådde bra i sitt dåvarande hem och min plan då var att bara få bort henne därifrån. När Aysu väl var här, ja då blev det självklart att hon skulle stanna.

Min far, som var extremt anti-hund förut, har nu blivit Aysus största slav. Han är så fjantig med den där hunden att jag själv tar mig för pannan och bara skrattar åt honom. ("Hej Aysu! Har du haft det kul ute?! Vad kul att du kom hit! Kom, vi leker! ... åh, hej Red_Chili, Aysu kom och berättade för mig att ni var här nu. Åh Aysu, har du tagit min kudde i sängen? Jag kommer och klappar på dig snart!")

Min far, som var extremt anti-hund förut, har nu blivit Aysus största slav. Han är så fjantig med den där hunden att jag själv tar mig för pannan och bara skrattar åt honom. ("Hej Aysu! Har du haft det kul ute?! Vad kul att du kom hit! Kom, vi leker! ... åh, hej Red_Chili, Aysu kom och berättade för mig att ni var här nu. Åh Aysu, har du tagit min kudde i sängen? Jag kommer och klappar på dig snart!")

Min mamma är likadan med vår dvärgschnauzer. Hon gillar alla hundar, men är mest van vid stora hundar.

Pappa är inte långt därefter: "öhö... ja, han är liten, men en himla trevlig hund, må jag säga. Lite inställsam, men ändå trygg och och... ja, ja.... han är iaf en riktig hund, trots allt." (och han tycker inga andra duger mer än just hans dobermann som han hade i 14 år)

Båda två undrar hur Mr. dvärgschnauzer mår och mamma kan aldrig sluta att berätta om hur hon och han leker på kvällarna osv.

Näe, en är spikad och klar. Den andra är jag bara jäkligt sugen på, lite kär och har många tvivel. TVÅ hundar till? SEX border collies? All denna lera i sängen....

Fast Frodo påstår att det är han som ska ha Tod, så får jag ta den andra valpen: www.facebook.com/video.php?v=10152726136688666&l=7663789833141092848

Fast Gud skapade intelligenta sängar: det finns en gräns för hur smutsiga de kan bli, när man når den så ramlar gammal ler ur om man drar in mer! :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 070
Senast: mandalaki
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 731
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: Fiachi
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 612
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka