Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Skogstrollet

Trådstartare
Loka mjällar som fn... Julaftonssnövarning. Men pälsen är kanonfin, blank och välmående.

Har testat ge henne olja; fisk/laxolja, olivolja, linfröolja utan resultat. Har bytt till ett bättre foder (standardt) vilket har gjort skillnad på andra områden (mage, päls och ork) men inte på mjällandet.
Har undvikit att bada henne, men testade ett aloe vera-schampo för mycket känsliga hundar (efter att hon rullat sig i skeeet :crazy:) så nu luktar hon gott, men mjällar fortfarande.

Nån som har några tips eller knep? Att borsta henne går liksom inte, borsten blir helt grå...
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Prova grön såpa det funkade på mina sedan så äter de rått ägg i maten och nu har de inget alls.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Hon kan inte ha mjällkvalster eller något liknande?

Det har mina hundar haft, och själva pälsen i sig är fortfarande fina på dom då, men mjällen försvinner inte oavsett vad..
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Det finns jätte bra schampon på Apoteket för Hund/häst/katt i olika utföranden, klorhexidinschampo, återfuktande, mm. Använd gärna deras balsam efteråt, finns både som balsam och i sprayform, själv använder jag balsamet som får verka ett par minuter. Använder samma på Chihuhuan, Schäfern och på hästarna. Har aldrig haft hudproblem sen jag började med detta.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

-Är hon stressad?

Kommer låta as knäppt, men, dränk in hunden med olja (majs typ) låt sitta i en a´15 min, duscha av henne med grönsåpa.
Återfettar huden lite...
Kan behövas "återbehandlas" med jämna mellanrum..
I värsta fall, skölj bara ur oljan ur pälsen med varmt vatten och låt resterna sitta kvar nån dag. (ej till att rek, om hunden sover i sängen. :angel:)

Eller, testa först att ha vetegrodds olja över maten, bra med extra vitaminer och fett som gör huden och pälsen(vet att det inte var något problem ) finare.
Jag ger alla mina vetegroddsolja och jag personligen tycker att det gör skillnad på både päls och hud.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

*kl*

Jo. Råa ägg har jag testat, funkar inte. Badat henne i olja :crazy: funkade inte heller (hon såg ut som en våt säl i två veckor efteråt). Vetegroddsolja har jag använt tidigare, även på tidigare hundar, och aldrig märkt något resultat av?

Jag vet att det finns schampon i alla utföranden, men hur vet jag vilket jag ska välja om jag inte vet vad mjällandet beror på? Torr hud, kvalster, fel kost...? Känner inte för att laborera, bada en massa och riskera att det blir värre.

Stressad tycker jag inte att hon verkar. Hon är rätt cool faktiskt.

Mjällkvalster däremot ska jag direkt kolla upp...! Är det något som går även på katter? Har två stycken och de kan också kallas lite... mjälliga men inte alls lika mycket som hunden.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Min hund kan vara extremt mjällig då hon byter päls. Då den nya pälsen börjar växa så försvinner mjällen.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Ok. Under hur lång period då? För nu har Loka mjällat i ett par månader... :crazy: Förvisso har hennes päls förändrats extremt mycket under den tiden. Vuxit och blivit blank och tät.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

kanske 1-2 månader? Jag är inte säker, men från det att pälsen börjar falla tills den har växt ut igen. Värst är mjällningen då hunden är som naknast. Kommer inte ihåg ifall det varit vid varje fällning, eller bara nån gång..
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Mjällkvalster går på katter också, enligt min veterinär. Jag fick behandla alla djuren (Då 2 hundar + 2 katter), trots att bara en av hundarna hade symptomen.

Han mjällade massvis, trots en blank och fin päls och han fällde inte heller. Det brukar klia på sidorna, längs med revbenen, vid mjällkvalster som hunnit befästa sig så att säga. Om man drar längs med revbenen med fingrarna, och det börjar klia/rycka i skinnet på hunden är det nästan garanterat mjällkvalster.

Är det så att Loka har just det, så är det som tur var lättbehandlat. Frontline till katterna, och Frontline/Exspot (Stavning?) till hundarna. 2 behandlingar, med ca 3 v mellanrum rekommenderade veterinären, för att vara säker på att allt försvinner. Och så en sanering av hemmet, som vid all ohyra.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Jaha det är SÅ enkelt att komma åt? Skönt.

Jo det är främst längs med revbenen och uppe på korset hon mjällar. Hon försöker klia själv, gärna lägga sig på rygg på grusig asfalt och "åmar" sig runt runt runt runt runt....

Det blir två flugor i en smäll, jag hittade vårens första fästing igår... :crazy:
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Ja, jag själv fick ren panik när min hane hade det. Jag såg nog ut såhär :eek: om jag får gissa.. Men blev mycket lättad över att höra att behandlingen var så enkel. Visserligen är det rätt tråkigt att tvätta alla hundfiltar, sängkläder, dammsuga soffan noga osv osv.. Men åtminstone så är det billigt ;) Gick på några hundralappar för 4 djur.

En bekant till mig fick rävskabb på sina hundar.. Flera gånger om! Har lagt ner närmare 10 000 kr på behandlingen :crazy:

(Jag ignorerar totalt att du skrev om fästingar, för det är en av mina största fobier.. Jag preparerar hundarna och ber sen till alla högre makter som finns under hela sommaren ;))
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Jo det är främst längs med revbenen och uppe på korset hon mjällar. Hon försöker klia själv, gärna lägga sig på rygg på grusig asfalt och "åmar" sig runt runt runt runt runt....

Ja det låter definitivt som att det med stor sannolikhet är mjällkvalster.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

:)hej
jag hade typ samma problem med min dv.schnuazer hane inna vi provade allt men sen köpte vi ett shampoo som heter Gold medel pets medicanted som vi köpte det i zoo affären det är mot mjällbildningar, uttorkad hud, klåda och andra hudåkommer.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Frontline har inte hjälpt. *suck*

Har testat att byta foder igen, har nu gått över till färskfoder och olja med tanke att torrfodret kanske är för "torrt" på något vis.

Mer tips?

emmy-92 Jag tror jag ska testa det där schampot om jag kan hitta det någonstans.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

PROB schampo har fungerat kanonbra för mina hundar när dom
haft liknande problem. Numer är det det enda schampo jag
använder. Använder även deras olja vid behov. Mer info:

www.ekholmnordic.se
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Jag har bara använt mig av Exspot till mina, men Frontline torde ju funka om det hade varit mjällkvalster.

Hoppas du hittar vad som är fel!
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Ja det är ett litet mysterium eftersom hon ändå har en kanonfin päls.

Men jag ska ge färskfodret ett par veckor, testa med något milt ohyreschamo och funker inte det få vi ta oss till veterinären. Man vill ju inte mixtra med för starka kemikalier heller om det är nu något hon är överkänslig mot. Hon har väldigt torra trampdynor också. Såg att standardt har ett biotintillskott som jag är lite nyfiken på, det funkar ju för hästar med spröda hovar - kanske kan ge resultat på hund också?
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Tack för länken, det där lät väldigt intressant! Ska kolla upp det.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Min hund hade väldigt torra tramdynor och han äter färskfoder. Jag köpte laxolja och tassarna blev väldigt bra.
Om du är intresserad kan jag kolla hemma vad oljan heter.

Men pälsen på min hund var blank och mjällfri före så just om det kan jag inte uttala mig om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp