Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Laxolja har jag testat redan och jag märkte inte så stor skillnad då tyvärr.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Oljan jag ger min hund heter Omega-3 för päls hud och tassar, och företaget heter Biopet.

Men redan innan hade min hund väldigt fin och blank päls av färskfodret så det kanske kommer på din hund oxå :laugh:
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

När jag fick hem henne gick hon på doggy och hade gjort det i två år ungefär. Efter ett tag bytte jag sakta över till standardt istället som jag upplevt har varit kanon till min tidigare golden. Och det har hon gått på i ca 2-3 månader nu. Mjällande uppstod dock innan foderbytet och jag trodde det skulle gå över med standardt. Jag har testat att ge extra olja både till doggyn och standardten.
Som jag skrev tidigare så har jag märkt att pälsen har blivit kanonfin! Blank, tät och välmående. Så mjällandet är något av ett mysterium.

De senaste dagarna har jag satt henne på färskfoder, bara för att testa och se om det kan vara något i torrfodret hon reagerat på. Eftersom inget verkar hjälpa så lutar det åt att det är någon ohyra eller allergi.

Har igår badat henne i PROB schambo och har också köpt deras (svindyra) olja som jag ska prova. Vet inte än om det har hjälpt så mycket men jag tycker att hon verkar lugnare? Som om en klåda är stillad.

Märker jag ingen markant skillnad av det här så blir det vet.besök.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Har haft liknande problem med min hund. Testade att tillsätta en olja (Viacutan) och visst blev det bättre med klådan, men inte helt bra. Pratade då med vår veterinär som sa att vi skulle testa att shamponera hunden med ett shampo innehållande havremjöl, som är klådstillande. Även balsam med havremjöl skulle användas. (Shampot finns på apoteket). Detta har fungerat bra för oss. Förmodligen har min hund en torr och känslig hud som behöver specialbehandling.
Innan testade jag också att behandla mot både skabb men även med frontline, vilket inget av dem fungerade.

/Qbaby
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Min stora hund var väldigt mjällig förr och fick tips att ge fil till hunden och det funkade lyssande och han blec mjäll fri:) vet inte faktist hur det kan funka men det gjorde det iaf:)
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Eftersom problemen inte fanns där från början så tror jag att det måste finnas en "orsak", inte bara att hon har känslig hud.

Hon har badats med PROB-schambo i helgen och smordes in med PROB-olja igår. (Borstade bort enorma mängder med mjäll innan och fick dammsuga av hunden... :o Hon verkade tycka att det var skönt.) Idag ser det faktiskt bättre ut, vi får se hur det funkar.

Det är ju även ohyrebortstötande men mycket milt och vårdande samtidigt, dock luktar hon båtbrygga nu...
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Hur har du behandlat mot eventuell ohyra? Bara Frontline? Har du provat att bada hunden och städa hela huset ordentligt med något ohyremedel (typ Sebacil)?

Mina erfarenheter säger mig att hund med mjäll/klåda/hudirritationer oftast beror på någon typ av ohyra.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Jag bor i en etta och har storstädat i samband med Frontline, dock inte med något medel hemma.

Borde inte mina katter, pojkvännens katt eller dagmattens hund och katt visa några tecken på ohyra isf? Loka har ju ändå mjällat i snart tre månader och umgåtts med dem intensivt.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Det är inte alls säkert att de visar tydliga tecken på ohyra, det beror på vilken sort det är. Mjällkvalster till exempel är väldigt vanligt att det inte ger några symptom.

Behandlade ni katterna och din kompis hund samtidigt som din? Annars lär ju återsmitta vara orsaken till att din hund fortfarande mjällar.

Jag tycker också att du ska prova att bada + städa med något medel. Frontline allena tar långt ifrån all ohyra som finns.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Står det på förpackningen med Frontline att den fungerar mot mjällkvalster? För jag har själv misstänkt det på min hund vid något tillfälle och enligt "hälsoråd för hund" så står inte Frontline med över listan på vilka produkter som fungerar mot mjällkvalster... Jag har använt Exspot.

Dock har jag samma problem som dig, stora mjällpartiklar så det känns som julafton... Men här hjälper inte ohyremedel så jag antar att min helt enkelt är sån... :confused:
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Det var Bebben här i tråden som tipsade om Frontline. Eftersom Loka ändå skulle ha fästingmedel så tänkte jag att det kunde vara värt att prova.

Vad har du testat hittills på din hund?
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Jag har haft Exspot och tvättat och dammsugat som en galning. Men jag tror att han faktiskt HADE mjällkvalster i februari för då kliade han sig också på revbenen framförallt och det försvann direkt. Men mjällen kommer och går lite som de behagar... Vet dock att han har varit lite mjällig typ så länge jag haft honom så jag börjar tro att han är sån...
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Om han är av det mjälliga slaget så föreslår jag att du testar det schampo jag använder på Loka nu. PROB.
Hennes mjäll har minskat drastiskt efter bara ett bad och rejäl borstning. Men för mig återstår det att se om det är kvalster eller ej och om schampot och oljan ger mer än tillfällig lindring.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Frågar dig samma sak som jag har frågat Skogstrollet; är du säker på att din hund inte blir återsmittad hela tiden? Har ni behandlat hund- och kattkompisar? Låter ni hunden hälsa på mer eller mindre okända hundar i parken? Går ni på bruksa?

För det spelar ju ingen roll hur mycket man städar och behandlar om man hela tiden får tillbaka kvalstren.
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Suck... Ärligt tror du inte att jag har läst tråden eller? :cool:
 
Sv: Hund med vacker päls, men väldigt mjällig?

Om han är av det mjälliga slaget så föreslår jag att du testar det schampo jag använder på Loka nu. PROB.
Hennes mjäll har minskat drastiskt efter bara ett bad och rejäl borstning. Men för mig återstår det att se om det är kvalster eller ej och om schampot och oljan ger mer än tillfällig lindring.

PROB är verkligen kanon! Nu när det bättrat sig, tänk på att
schamponera med jämna mellanrum och att köra oljan
kontinuerligt. Oljan luktar somsagt en hel del men jag känner
att det är värt det då den hjälper så bra. DEssutom klarar
min hund sig med detta som fästingmedel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp