Hund med tejpade öron!?

Eloise

Trådstartare
Jag är ingen hejare på det här med hundar men har undrat nu en tid,
ibland på min morgonpromenad så möter jag en man och hans hund i parken.

Ingen aning om rasen, men den ser ut ungefär som en mellanschnauzer, och är gräddfärgad.

Till saken, ägare har öronen tejpade, från öra till öra, under hakan. Hunden tycker uppenbarligen det är obehagligt då den försöker vifta på öronen, och stannar ibland också till och försöker gnida tassen mot örat.

Finns det någon mening med att tejpa en hunds öron? Medicinskt? Estetiskt?
Tycker inte alls att det ser särskilt snällt ut mot vovven ...

Det enklaste vore väl att fråga ägaren såklart, men det vågar jag inte ... (japp, jag kan vara en riktig mes)

Sv: Hund med tejpade öron!?

Hur gammal är hunden? Det är vanligt inom vissa raser där öronen ska hänga att öronen börjar ställa sig upp. Då tejpar man ner öronen för att musklerna som håller upp öronen ska vänja sig vid den positionen och inte arbeta åt något annat håll.

Hundar som har felaktig örontällning enl rasstandarden och som ska ställas ut brukar ofta få "manipulering" av öronen. Denna manipulering (tejpa öronen så de ligger alt. står) är till som en "hjälp" för öronen att lägga/ställa sig i rätt läge.

Den hunden du såg ska säkerligen ha liggande öron, men har råkat få lite lätta öron och ägaren försöker då få dem att lägga sig ner med hjälp av tejp.

Manipuleringen bör dock ske i ung ålder (gärna redan innan första tandfällningen) för att den ska ge någon som helst effekt, annars så har öronen lagt sig som de själva vill :D.

Edit: Ramona hann före :)

Om jag får lov att gissa så är det definitivt ingen unghund, nu är jag ju som sagt ingen hejare, men den är minst ett par år iaf.

Anses det ok att tejpa öronen på sina hundar, för att de ska vara mer tilltalande?

Ja, det är helt okej att tejpa öronen på hundarna. Det är vanligt förekommande utställningar etc där hundarnas öron behöver hänga ner.

Lagligt är det väl, men om det är etiskt rätt kan man väl diskutera...
Själv skulle jag aldrig göra det, både för att det kan ge obehag för hunden (beror ju lite på hur tejpen sitter också) och för att det är totalt fusk i mina ögon att "forma om" hunden för att den ska vinna utställningar.

Lite så tänkte väl jag också.

Tejpen fäster ju uppenbarligen inte så lätt på päls, så den satt fast på insidan av öronen också, och hunden tyckte uppenbarligen
inte att det var särskilt kul.

Det är ju att ändra hundens ursprungliga utseende, nu är det kanske inte en så klok jämförelse, men vi dopar ju inte hästarna för att de ska hoppa högre, varför ska vi tejpa hundarna för att de ska se ut på ett sätt som de inte är födda att göra?
Det är väl den ursprungliga "talangen" man ska vara stolt över?

Jag vet iaf 2 stycken Dvärgschnauzrar som har öronen i fel veck vilket resulterar i ständiga exem som både kliar och förmodligen gör ont. Hade bara ägarna tejpat eller limmat ner från början hade hundarna sluppit exemen.
Min erfarenhet är att de försöker få bort tejpen max 5 minuter, sen tänker de inte på det.

Har hört att i Finland tejpar man även svansar, men det har jag ingen aning om hur man gör!

Jag visste inte att man kunde taipa nar min rottis var liten sa hon hade riktiga "fly away" (jag tror ni kallar det propeller) oron. Nar hon var runt tva ar sa nagon till mig att massera hennes oron och om jag masserar dagligen eller nastan dagligen sa hanger de som de ska ... eller hon skakar om huvudet sa de kommer ratt nar de hamnar i sina "bakat veck" igen. Jag tror det ar ungefar som om man gatt med hastsvans lange och tar ut den, nar man "kanner" har rotterna.:grin: Obehagligt nar det kanns 'fel'.

Oh ... och nasta rottis far tapade oron nar den ar liten.:p

Senast ändrad:

Jag vet iaf 2 stycken Dvärgschnauzrar som har öronen i fel veck vilket resulterar i ständiga exem som både kliar och förmodligen gör ont. Hade bara ägarna tejpat eller limmat ner från början hade hundarna sluppit exemen.
Min erfarenhet är att de försöker få bort tejpen max 5 minuter, sen tänker de inte på det.

Har hört att i Finland tejpar man även svansar, men det har jag ingen aning om hur man gör!

Håller med, många gånger är det inte för att öronen ska se ut på ett visst vis för utställning utan för hundens bästa som man tejpar. Har rasen stående ören och öronen hänger ner så får hundstackan lättare att få öroninfektioner, exem m.m som gör ont. Tejp under en kort tid av deras liv gör inte ont. Men det kan förhindra ett långt liv av lidande.

Samma är det om vecken inte ligger som dom ska.

Ahaa, då är det alltså inte bara estetiskt utan kan vara för hundens skull också.

Tackar för infon! :)

mycket intressant tråd, har aldrig hört/sett tejpning förrut, blev mycket förvånad :crazy:

Det var säkert en sån här du såg, soft wheaten terrier, och den ska ha hängande öron utan veck.

soft_coated_wheaten_terrier_02_puppies_for_sale_18225777.jpg

tejpade-oron.jpg

Hittade en bild på en vovve som i mina ögon är likadan som den jag möter i parken, på deras hemsida står det att de tejpat för att hunden ömsar tänder?

tejpade-oron.jpg

Hittade en bild på en vovve som i mina ögon är likadan som den jag möter i parken, på deras hemsida står det att de tejpat för att hunden ömsar tänder?

Många gånger reser sig öronen på en hängade ras och tvärt om vid tandbyte. Så för att hunden ska behålla korrekta öron även efter tandbytet så kan man behöva tejpa.

Se där, man lär sig nått nytt varje dag!
Då ska jag inte glo surt på gubben i parken och tro att han är elak mot vovven iaf =)

Tack för alla svar!

HAHAHAHA:D

Jag maste bara dela med mig av en bild pa den sotaste dobien jag sett. Jag motte henne i Sverige forra sommaren pa en IPO kurs. Hennes oron sag JATTELIKA ut ... med hangande trasig tape och allt.

5339597297_f41820c8c0_b.jpg

Min lilla ömsar tänder nu och har lite kladdmassa i öronen. Han klagar inte, tror nästan han glömt att han har det! :D Jag tycker att det är ett bättre sätt än att tejpa från öra till öra, då hunden slipper det obehagliga att ha något runt käken.

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 925
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver höra om jag och mina vänners åsikt är samma som de flesta andras eller om ägaren till hunden + en annan kunnig hundägare +...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: Zartok
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: IrishDraft
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 459
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka