Hund med hd grad c

A

Annastazia

Någon som har erfarenhet av hundar med dåliga höfter?
HD testade min hund när han skulle användas till avel och fick se att hans höfter har hd grad C....
(är nu avelsförbud på världens finaste hund:( )

Blev chockad för han visar inga symtom alls.
Han är nu 4 år, fick resultatet när han var 3.

Fick jättebra bedömning på utställning så det syns inte utanpå och käns troligen inte inuti..(vad jag vet, eftersom han inte visar att han har ont)

Någon som har erfarenheter om hur, om och när symptomen kan komma och vad jag kan göra för att minska risken för problem i framtiden?

Ps det är en Finsk Lapphund Ds
 
Sv: Hund med hd grad c

Min labbe som också skulle bli avelshane har C höft, en slapp sådan.

Fick domen när han var ett han är nu sex. Höften ser man inte att den är dålig utan de konsekvenser som den dåliga höften har gjort. Har också fått bra bedömning på utställning.
Då han har dålig höft så har han avlastat framtill i stället, armbågar och tassar som fått ta den mesta stryken, han har tåledsatros.

Om du klämmer på rygger och länden reagerar han då?

Har varit hos vet. antal gånger pågrund av hans atros och de är nu på senaste året de har föreslagit rehab/sim.
Tog kontakt med en sjukgymnast och hon klämde, kände och gav oss råd att börja simma 2-3 g i veckan i 2 månader och sen 1g i veckan livet ut, även massages och strech.

Var och simmade 11 gången idag och han simmar 22 min utan paus :banana: Började 3*3 min ;) Och det är en helt annan hund kan jag lova, trodde aldrig att det skulle bli sådan skillnad :)

Så om jag var dig så skulle kontakta en sjukgymnast, brukar finnas på de flesta stora vet. kliniker så du får svar på hur pass dålig höft din hund har. a.b.c.d.e säger inte så mkt .. En D kan vara bättre än en B tex. beroende på hur pass slapp den är.

Din hund kanske endå kan leva ett normalt liv utan att någonsin märka av den, svårt att veta. Annars skulle jag rekomdera simning absolut :) . Hoppas du fått något utav mitt svar iallafall :D :p
 
Sv: Hund med hd grad c

Har konstigt nog inte tänkt så långt att det kan belasta framdelen:angel: :idea: hur märker jag om det är så att han belastar framdelen för mycket?

Har däremot tänkt på hur jag motionerar honom, att ta de på mjuka vägar och i ett inte för hårt tempo...har också fått simma lite i sommar.
Kan det på något vis stärka att motionera lungt och regelbundet och hålla igång för att bygga muskler, bli starkare och mjukare?

Vet. sa att vi ev. kunde börja ge honom glukosamin när han blir äldre och får ev. problem...men har det någon förebyggande verkan?

ska kolla efter hur mycket han egentligen reagerar när jag trycker på honom....

Bra för mig att höra ngn annan som har liknande problem, även om det är väldigt olika från hund till hund hur stora problemen är:bow::)
 
Sv: Hund med hd grad c

Tror att det är svårt att se om de belastar fram , min vovve visade de genom att halta till och från , dock hade han gått med dålig höft länge. Problemen har kommit smygande på 6 år, hade själv ingen tanke på att han kunde komma få problem.

Kuperad miljö är bra, backar för att stärka höfter och rygg. Regelbunden motion och se till så att hunden inte är överviktig, vilket vi har lite problem med :angel: har man labbe så han man ;) Vilket har bidragit till att hans problem blivit större. Simning är jätte bra då de inte belastar lederna utan bygger upp muskler runt de. Så simma på du på sommrarna :)

Glucosamin är bra och tycker att du kan börja med de redan nu, de smörjer lederna och det är bättre att börja motverka problem innan de uppkommer. Finns även foder som redan innenhåller glucosamin och andra ämnen som är bra för att förebygga ledproblem.

Tycker inte att du behöver oroa det för mkt över att han har C höft, vet hundar som har D och levet helt utan problem, men som sagt det är från hund till hund och hur de är byggda och hur de rör sig. :)
 
Sv: Hund med hd grad c

vår gamla schäfer hade en "2a" och en "3" på sina höfter vid tre års ålder och skulle oxå blitt avelshane och där märktes heller ingenting, och du märkte egentligen inte av hans dåliga höft förrens han var ca 8 år gammal och då visade det sig mest vid väderomslag förknippade vi det me och veterinären trodde detsamma. Han simmade oxå mkt och det kan nog ha hjälpt honom.

Han var pigg och aktiv ända in till slutet och han avled hastigt förra året 12½ år gammal...

*skänker dej en tanke älskade Zacko:cry: *
 
Sv: Hund med hd grad c

Min gamle samojed hade vad man idag kallar HD C och det märkter öht. inte på honom förrän han började bli gammal (12-13 år). Han drog lite lättare släp (spark) och motionerades normalt med jogging i skogen. Klarade sig bra utan tillskott, men man kan ju ge tillskott av både kontroitin, glukosamin och laxolja för att förebygga problem.
 
Sv: Hund med hd grad c

okej :)
kanske ska prova ett foder med ett glukosamintillskott.
Kan det vara farligt för framtiden att träna agility? Inte ofta utan högst någon gång i veckan eller färre...

Ha det så bra alla:)
 
Sv: Hund med hd grad c

Min hund har HD B/C. Kommer köra agility med henne ändå, i hennes takt (blir hon så bra att vi kan tävla kommer vi göra det).
Vad jag menar med det är att du får se till din hund som individ, men jag tror absolut ni kan träna agility. En av hundarna i landslaget har HD C med pålagringar - han mår bättre av att träna än att vila!
Mycket muskler håller ihop lederna bättre, som jag förstår det.
 
Sv: Hund med hd grad c

Det var kul att höra:) altså att det finns hundar som tränar så hårt endå. Jag kommer då att köra på i hans takt och såklart se om något blir sämre.
Men det jag varit mest tveksam på är ju om det sliter eller stärker, men nu känns det mycket bättre eftersom han inte visar några symptom alls.:d Tycker det skulle vara jättekul att kunna tävla en dag. Han älskar ju agility:p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 283
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Idag kom röntgenresultatet på min ettårs goldentik. ED ua men HD grad c. Vad ska man tänka på för att minska risken för framtida...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 703
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp