hund körkort eller inte

J

jimmi

hummm läste nu i expressen om en ägare som hade slagit ut hundens tänder och lämnat den i ett halvfult bakar :cry:. när jag hör detta så undrar man skall man inte ha hund körkort .
VAD TYCKER NI??? :confused:

Men seriöst nu.

Det har ju inte med bristande kunskap att göra, utan ren jävla idiotisk dumhet.
Bättre o mentaltesta alla hundägare.

Tänk om man fick tag i en sån där människa.
Jag skulle nog slå ihjäl h*n med mina bara händer! :devil:

Hundkörkort vore kanske inte helt dumt...

//MDusty

det ska kanske nämnas att han var kraftigt drogpåverkad. då hjälper det inte hur kunnig och vänlig han är i nyktert tillstånd, tyvärr... :(

Hundkörkort vore inte dumt, men i så fall borde det finnas barnkörkort också.
Jag kan hålla med om att det är otäckt när djur far illa. Men det är väl ändå några snäpp värre med barn, vår egna arts avkomma, far illa. Ska man hitta på någon lag som säger att man måste skaffa hundkörkort för att få ha hund för att förebygga att hundar misshandlas. Så borde vi väl rimligen skydda våra barn _minst_ lika bra. Det är synnerligen orimligt att det skulle införas körkort på barn, hur bra det än kan tänkas vara i många fall.

Varför skulle barn "vår egna arts" avkomma vara mer värd än djur? :confused: :confused:

Hundkörkort låter bra men det stoppar inte djurplågare..
De sköter kursen går igenom och sen åker de hem och gör som de alltid gjort tyvärr... :(...

Det ända som hjälper är skott pengar på sådana människor

Jag tycker det är lika hemskt vare sig det är barn eller djur som är inblandade.
Idioter finns det ju, bevisligen, överallt. :(

//MDusty

Dödsstraff är en bra idé! :devil:

Tycker det är precis lika illa när djur far illa, som barn! Man borde mentaltesta ALLA, och alla psychos kastreras och förbjuds att skaffa djur!
Hmmm, undrar just hur vi ska införa detta i vårt samhälle, som ÄLSKAR alla kriminella, och tycker synd om alla elaka svin? :mad: :confused:

Jag tror inte på hundkörkort.

De som behöver ett hundkörkort kommer aldrig att ta något ändå. Det kommer att vara fruktansvärt kostsamt att arrangera och administrera.

Lägg de pengarna på en bättre och fungerande djurskyddslag så kommer det även till nytta för andra djur.

Varför skulle barn "vår egna arts" avkomma vara mer värd än djur? :confused: :confused:

Ja du. Säg det. Varför skulle just hundar vara mer värda än vår avkomma? Se nedan för exemplet "vem som helst kan skaffa barn, men inte hund". Jag har funderat på detta med hundkörkort förr, för detta är verkligen inte första gången jag hört diskussionen om hundkörkort och jag skulle vilja säga att intentionerna är visserligen goda, men lösningen - den kan man nog glömma.
Nedan följer lite av mina funderingar i frågan. Om ni tycker att jag bara har svamlat tills nu kan hoppa över detta och läsa något roligare, för här kommer mer svammel ;-)

Varför stoppa vid hundkörkort i så fall. Om nu "vår arts avkomma" är lika mycket värd som djur, så borde rimligtvis alla djur vara lika värda. Låt oss göra det till ett allmänt körkort för att över huvud taget få ha djur hemma. Var ska man dra gränsen? Ska man ha körkort för vandrande pinnar? Tänk på de stackars pinnarna som far illa runt om i landet. Någon mamma tröttnar på att ta hand om de miljarder småpinnar som ständigt dyker upp i burken/terrariet och smiter iväg i hela lägenheten. Ska familjens vandrande-pinnkörkort dras in när mamman i förtvivlan slänger de små krypen i toaletten när hon hittat dem på favoritblomman?

Detta är väl ändå inte hållbart. Ska vi freda något djur alls, så bör vi börja med oss själva. Först därefter kan vi stegvis inkorporera de husdjur som står oss närmast. Någon allmängilltig "alla folk och fä är lika värda"-lag lär vi - förhoppningsvis måste jag säga - aldrig se.

Jag håller verkligen med om att det är hjärtskärande att höra om när djur far illa. Och visst tycker jag att hundar, katter, hästar och många andra djur ska ha ett så bra rättsligt skyddsnät som möjligt. Men när man börjar diskutera att man ska begränsa möjligheten för folk att skaffa tex hund med hjälp av ett "körkort", när - ursäkta mig här - vilken idiot som helst kan skaffa barn. Då tar det emot någonstans inom mig.

(Okej, vandrande pinnar är kanske inte så vanliga längre. Folk har nog lärt sig att det inte är så roliga och att en pinne tenderar att knoppa av sig rikligt i småkvistar som sticker iväg ur sitt fängelse förvånande lätt. Men det var bara ett exempel :-) Jag ska nog inflika att jag själv aldrig haft vandrande pinnar, men jag har hört om plågan från vänner och bekanta ;-)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24