Sv: "Hund & Katt"
Hur skrämde denna hunden med ett lugnt, och tryggt byte? Alltså, vad var själva skrämselmomentet? Jag hängde inte riktigt med.. Den enda metoden jag hört om för att få hundar *valfritt djurslag*-rena har varit med hjälp av el. Och det räknar jag väl inte som att skrämmas egentligen, Utan mer att förknippa ett visst djurslag/lukt med obehag, men alla kanske använder ordet olika också.
Till TS:
Jaadu, det undrar jag med. Har också alltid haft både hundar och katter samtidigt, utan större bekymmer.
När min äldsta hane kom som valp, så hade jag 2 st rätt så unga katter - som i sin tur kom till oss för min tidigare hund fanns, som uppfostrade och styrde katterna med järnhand. Den nya valpen ville såklart leka, och katterna sade aldrig ifrån. Honom lärde jag helt enkelt in NEJ på till 100%, och nejade sen oönskat beteende gentemot katterna. Funkar jättebra än idag för hans del.
Fick sen hem en unghund från utlandet, som var uppväxt på kennel. Med henne provade jag munkorg, koppel, obehag i form av skrammel, NEJ, osv osv.. Nu har det gått över 2 år, och hon jagar katter om hon för chansen. Det går dock äntligen att bryta henne med ett nej, om jag är snabb nog. Skulle dock aldrig fungera ute, lös, så hon får bara vara fri där det inte finns en chans att möta en katt typ.
Hennes dotter föddes för 1 år sedan, och gör ju såklart som sin mamma. Hon är lättare att avleda och avbryta, men beteendet finns ändå där.
Fick hem en ny vuxen import förra året, somr en riktig jaktgalning. Alla smådjur, eller annat vilt, ska bara DÖ. Hon har inte reagerat minsta lilla på vad jag än försökt hittills, hon blir blockerad. Här hemma kan jag få henne att ligga plats när katterna rör sig, men dt gör hon enbart på lydnad.. Hade hon varit ensam med kissarna lösa, hade hon garanterat ätit upp dom.
På den tiden jag bodde hemma hade vi också katt och hund alltid. Vissa av hundarna brydde sig aldrig, vissa var helt besatta livet ut. Bäst framgång på att få bort sådana beteenden har dock alltid skett när hunden ifråga varit valp/ung, och ju mindre hundflock desto bättre resultat. Flera hundar triggar gärna varandra ju.