"Hund & Katt"

bravur68

Trådstartare
I alla tider så har jag alltid kunnat ha både hund och katt ihop utan problem. Katterna och hundarna har avlöst varandra - inga problem. Tills nyligen. Vi skaffade oss en Dansk-Skånsk gårdshund som var omplaceringshund på 6 mån (fd matte behandlades med cellgifter), underbar hanhund (numera kastrerad 2 åring) på många vis MEN han beter sig inte ok när han ser en katt. Vår katt, som vi hade när hunden kom, flyttade helt sonika in till grannen :o Det är ett tag sedan. Hunden var ju snabb som en vessla efter henne men fick aldrig fatt i henne. Vi vill ju urgärna ha både hund och katt. Jag är rädd att han ser katten som ett jaktbyte. Skulle aldrig riskera kattens hälsa. Nu har grannen kattungar av misstag, de vill inte gärna avliva dem. Vi uppskattar katter, det gör nog hunden också men på fel sätt :grin: Hur kan man "vänja in" en katt i familjen så att hunden fattar? Går det? Tips? :idea:

Sv: "Hund & Katt"

Hunden var ju snabb som en vessla efter henne men fick aldrig fatt i henne.

Låt inte ens den situationen uppstå, när hunden börjar jaga katten hemma.

Håll hunden kopplad, eller så att katt och hund är i olika rum, avgränsade med galler så att de kan se varandra. Se till att hunden är lugn, även om katten går runt. Se även till att katten har "klätterträd" eller kanske ett helt eget rum, där den kan vara ifred och inte behöva vara rädd för hunden.

Om man sedan kommer så långt att hunden är lugn när katten är nära, men är orolig att hunden biter, ja då är det bara att slänga på en munkorg tills man ser hur hunden uppför sig.

Ett annat tips är också att träffa redan hundvana katter, såna där som inte blir rädda för någonting, sätta på munkorg och låta dem umgås.
Min gamla dam ser sig själv som jägare och har sprungit efter "låtsasharar" på tävling och därmed fått jaga. Första gången hon såg min morsas katt blev hon sjövild och skulle äta upp den. Nu kan hon ligga lugnt i soffan även om katten springer runt utanför vardagsrummet (vi stänger av med kompostgaller). Vi hade koppel på i början, så att jag skulle ha kontroll och så att hon inte skulle få chansen att jaga. Sedan var vi hemma hos en vän, som har en katt som skulle gosa med ALLA - inkl hundar. Vi hann knappt komma in i hallen innan katten befann sig under magen på min gamla dam och ville hälsa.. :p

I alla fall, under tiden vi var där så hade vi på munkorg på min hund. Efter en stund släppte vi henne lös. Katten nosade på min hunds ansikte, skulle stryka sig mot benen och var helt otroligt framfusig.. Min hund blev väl galet förvånad hon med, för hon stod bara och tittade på katten och gick sedan iväg och la sig. Sen dess har hon varit mycket lugnare när vi träffat min morsas katt.

Senast ändrad:

Vad skönt att du säger det där med munkorg, jag har funderat på det tidigare men inte genomfört det - var osäker på det. Vid de situationer där vi måste lära dem att närma sig utan att hunden kör igång så vill man ju försäkra sig om att hunden inte kan skada den lilla katten. Vi kommer att hålla honom kort! Jag gör nog så. Tack för ditt tips.

Väldigt bra att du tänker på säkerheten där!
"Gallermunkorgar" är skitbra faktiskt.

Såhär såg det ut när min dam blev "överfallen" av katt. Här var hon fortfarande kopplad.
zalakatt.jpg

En stund senare kunde hon ligga på golvet utan att bry sig när katten gick förbi. Munkorgen fick fortsätta vara på och halsbandet hade vi också kvar, så att det skulle vara lätt att ta tag i henne OM hon skulle börjat jaga.
zalakatt1.jpg

Jag tycker att man riktigt kan se hur förvånad hon är på första bilden :D Lite "vadfan gör den här katten?! såhär ska de inte bete sig.."

Jag håller med Red_Chili, hunden ska inte någonsin springa efter och jaga katten.

Min pappa har katt och jag gör alltid så att varje gång vi kommer dit så håller jag honom kopplad det första dygnet (brukar ta ett dygn tills han inte reagerar när katten kommer in i rummet) Sedan så släpper jag honom lös och har superkoll på honom ytterligare ett dygn och få oftast ryta ifrån några gånger då han vill sätta efter katten när katten springer, här bryter han då direkt när jag säger ifrån, det skulle han inte gjort om han inte hade fått vänja sig kopplad först. Sedan nästa dag går det finemang och de samsas riktigt bra och nästan turas om att vika undan om deras vägar korsas.
Nu har jag dock den nackdelen/fördelen att hunden aldrig skulle kunna skada katten eftersom katten är dubbelt så stor, det är snarare hunden som skulle skadas om katten börjar svinga med klorna mot hans ögon.

Har haft både gårdshundar och katter i många år utan problem. Främst tack vare katterna som var urlugna, stora som f-n och inte bangade för att ge hundarna stryk om det behövdes. ;)

Min morbror kom på besök med sin gårdis, som gjorde misstaget att försöka jucka på den yngste katten.... Vet inte riktigt hur lång tid det tog, men rätt som det var hördes ett illtjut och hunden kom som skjuten ur en kanon och sökte skydd hos husse. Katten kom efter honom med en blick som sade allt - "försök igen och DÖ".

Jag dog nästan av skratt medans morbror fick trösta sin lille hund.

Tyvärr har katterna dött, annars hade jag gärna lånat ut dom i avskräckande syfte. De uppfostrade måååååånga hundar i sina dagar..:angel:

Kom att tänka på min gamla hundtränare som hade avskräckningsträning för hundar med jaktproblem. Hennes metod gick kort och gott ut på att visa hur bytet var över hunden i rang och att de därför inte fick jagas. Sättet det gjordes på var rätt obehagligt i mina ögon, just för att hundarna verkligen sänktes...
Mina katter satte skräck i alla hundar de kom i närheten av genom att vara monster på egen hand, de behövde ingen människa brevid för att bekräfta att hundarna var obetydliga.

Hon använde som föreslagits tidigare i tråden alltid munkorg under träningen, och började alltid avskräckningsträningen med att träna på nej, så att ett stopp fanns om det skulle behövas, vilket det egentligen inte gjorde eftersom munkorgen också var där. Sen använde hon lugna, orädda "byten" för att skrämma hundarna. Obehagligt att se på, men så blev ju också hundarna bokstavligt talat blinda för kaniner efteråt....

Vill man ha en hållbar relation mellan djuren, och det vill man ju när man lever i en familj med både hund och katt så rekommenderar jag alltså inte kränkning av hundens ego för att boosta kattens.
Ett absolut nej, munkorg och en lugn katt tror jag man kommer jättelångt med. Men det har de andra redan skrivit, ville bara inte ge fel intryck med mitt förra inlägg.

Hur skrämde denna hunden med ett lugnt, och tryggt byte? Alltså, vad var själva skrämselmomentet? Jag hängde inte riktigt med.. Den enda metoden jag hört om för att få hundar *valfritt djurslag*-rena har varit med hjälp av el. Och det räknar jag väl inte som att skrämmas egentligen, Utan mer att förknippa ett visst djurslag/lukt med obehag, men alla kanske använder ordet olika också.

Till TS:
Jaadu, det undrar jag med. Har också alltid haft både hundar och katter samtidigt, utan större bekymmer.
När min äldsta hane kom som valp, så hade jag 2 st rätt så unga katter - som i sin tur kom till oss för min tidigare hund fanns, som uppfostrade och styrde katterna med järnhand. Den nya valpen ville såklart leka, och katterna sade aldrig ifrån. Honom lärde jag helt enkelt in NEJ på till 100%, och nejade sen oönskat beteende gentemot katterna. Funkar jättebra än idag för hans del.

Fick sen hem en unghund från utlandet, som var uppväxt på kennel. Med henne provade jag munkorg, koppel, obehag i form av skrammel, NEJ, osv osv.. Nu har det gått över 2 år, och hon jagar katter om hon för chansen. Det går dock äntligen att bryta henne med ett nej, om jag är snabb nog. Skulle dock aldrig fungera ute, lös, så hon får bara vara fri där det inte finns en chans att möta en katt typ.
Hennes dotter föddes för 1 år sedan, och gör ju såklart som sin mamma. Hon är lättare att avleda och avbryta, men beteendet finns ändå där.

Fick hem en ny vuxen import förra året, somr en riktig jaktgalning. Alla smådjur, eller annat vilt, ska bara DÖ. Hon har inte reagerat minsta lilla på vad jag än försökt hittills, hon blir blockerad. Här hemma kan jag få henne att ligga plats när katterna rör sig, men dt gör hon enbart på lydnad.. Hade hon varit ensam med kissarna lösa, hade hon garanterat ätit upp dom.

På den tiden jag bodde hemma hade vi också katt och hund alltid. Vissa av hundarna brydde sig aldrig, vissa var helt besatta livet ut. Bäst framgång på att få bort sådana beteenden har dock alltid skett när hunden ifråga varit valp/ung, och ju mindre hundflock desto bättre resultat. Flera hundar triggar gärna varandra ju.

Det hon gjorde var väl egentligen att trycka till hunden, sätta munkorg på, och med medhjälpare hålla fast hunden med mage och strupe blottad och en kanin viftande framför näsan och ovanför halsen. Ev reaktioner från hundarna bestraffades med utfall från "kaninen" och resultatet var väldigt stukade hundar som aldrig mer ville se kaniner.

Själv bytte jag tränare.

Tror inte det blir några problem med en liten kattunge..min gårdis gillar katter

407685.jpg

..katt o råtta...när hunden attackerar hoppar katten bara jämfota upp :D

184320.jpg

Första dagen dom träffades...

224005.jpg

Annars brúkar det se ut såhär

Om kattungen kommer tror jag att hunden ser att den tillhör familjen och kattungar flyr ju inte som vuxna katter..se till att få en lite tuffare unge bara....

Tusen tack åter igen. Nu känner jag mig rustad med tips till att våga ta steget till att introducera katten på ett bra sätt! :bow::bow::bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 893
Senast: Lisen82
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 970
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
749
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka