Hund i sedan-bil

N

nässla

Förhoppningvis blir det valp för oss nu i vår, och vi håller nu på att spana efter bil-burar. Till förstabilen, en volvo v70 blir det en jeppe-bur men problemet är den andra... En audi 80 sedan. Har för mig att jag har sett burar man kan ha i baksätet, men var hittar man såna, funkar de bra och framförallt - hur stor hund får man in i en sådan?

Audin ska väl bytas ut så småningom (mot en v40 hoppas jag) men den får nog hänga med året ut i alla fall, så det måste ju gå att köra vovven säkert i den också.
 
Sv: Hund i sedan-bil

Vi har en canvasbur i baksätet i min pojkväns bil. det funkar prima.
De burarna kan man hitta lite överallt i affärer. Och så finns det juh selar till hunden som man fäster i bältet.
 
Sv: Hund i sedan-bil

Jag har en vanlig gallerbur stående i baksätet på en Mazda 626 - det gick precis att trycka in den bakom passagerarsätet :) I den ryms två hundar av jackrussel-storlek, det hade säkert gått bra att proppa in en större vovve... Se bara till att ha en bur som går att öppna på kortsidan.
 
Sv: Hund i sedan-bil

Hur stor hund har du?

Jag hade Schnauzern i en baksätesbur som uppfyller alla krocktest, den är anpassad och utformad för att kunna stå i baksätet på en bil..

Vi köpte den ny för en herrans massa år sedan ( 11 - ? år sedan )

Jag skulle inte ha någon annan bur, för som sagt ( hemska tanke ) vad händer när man krockar med en annan bur som inte sitter ordentligt fast och som inte står emot krocken ... Huvva Huvva
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i sedan-bil

Skaffa ett säkerhetsbälte till hunden om du ska ha den i baksätet, det är mycket lättare än att knöka in en stor bur :)
 
Sv: Hund i sedan-bil

Svarar till alla tror jag:

En rottweilertik är beställd så det är ju ingeting man stoppar i en kattbur precis :angel:
Canvasbur känns lite osäkert, och det blir väl kanske lite svårt att få in en tillräckligt stor bur... Så de där selarna, är de endast för vuxen hund eller kan man ha en sådan till en valp (tål en valpkropp det alltså?)? Är alla sådana som finns på marknaden lika bra eller finns det någon standard som ska uppfyllas etc.?
 
Sv: Hund i sedan-bil

Det finns bara ett bälte på marknaden som är krocktetestat vad jag vet, var noga med det om ni väljer bältet ...
 
Sv: Hund i sedan-bil

Frågan är om man får in en tillräckligt stor bur? Vill ju inte behöva packa in hunden med skohorn :smirk:
Audin är vår "stadsbil" så det blir väl resor på max 1-2 mil, men det är klart, mycket kan ju hända på en sådan sträcka också.
Ska man ha buren enbart på själva sätet eller ska man kila fast den mot stolen framför? I så fall kan jag ju dra fram sätet ganska rejält, eventuella passagerare får väl knö ihop sig lite :angel:
 
Sv: Hund i sedan-bil

Vår stora schäfer har åkt med All Safe sele i sedan bilen sen han var valp. Inga som helst problem. Den selen är den enda jag rekomenderar.
 
Sv: Hund i sedan-bil

Jag tycker inte det är säkrare att ha dom i bur, men det är ju upp till var och en.

Till TS: Du kan ha sele även till valp, men du får ju byta storlek med jämna mellanrum allt eftersom valpen växer. Vad jag vet finns det bara en sort, har inte sett någon annan iaf :)
 
Sv: Hund i sedan-bil

Buren är och förblir säkrare, men om det är Er stadsbil och ni inte åker längre sträckor så kanske bilbälte är att föredra.

Jag kan heller inte tala för hur säker en "vanlig" stålbur är, dom är ju inte inpassade för att ha i en bil på samma sätt som min.
Min bur är helt utformad efter att stå på sätet och krocktestad.

Men den tar upp vanligt baksäte+ lite va mittensätet och den buren är till för en schnauzer/pinscher alltså en mellan hund !
 
Sv: Hund i sedan-bil

Jag säger inte att bältet är säkrare heller, jag tror det funkar lika bra båda delarna. Jag tycker det är lättare med bälte eftersom om jag inte har hunden med mig och ska ha fler personer i bilen så slipper jag först ta ur en stor bur.
 
Sv: Hund i sedan-bil

Nussikan skrev:
Jag tycker inte det är säkrare att ha dom i bur

Nu blir jag förvirrad ;)

Så om jag förstått dig rätt tycker du att bältet och buren är lika säkra?

Det var ju det jag undrade, hur du kom fram till den slutsattsen ?
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i sedan-bil

Nu blir jag förvirrad ;)

Så om jag förstått dig rätt tycker du att bältet och buren är lika säkra?

Det var ju det jag undrade, hur du kom fram till den slutsattsen ?

Vad är det du inte förstår?

Ja, jag tycker det är lika säkert att ha dom i bur som att ha dom i bälte, det skrev jag ju ovanför...:confused:

Jag har kommit fram till den slutsatsen eftersom jag har haft hundar i både bur och bälte vid hårda inbromsningar och dom har suttit lika bra i bältet som i buren. Den ända skilnaden är att man hör en tydlig "duns" när hunden ramlar emot "väggen" på buren, det gör man inte när dom sitter i bälte. Självklart blir buren ett extra skydd om det skulle vara så illa så man krockar så hårt att bilen trycks ihop, men då skaffar jag hellre en säkrare bil ist, både för min egen och hundens skull, man har ju inte direkt sina barn i bur i bilen bara för att det är säkrare vid ev. krock :)

Har jag förklarat min syn på det hela så klart att du slipper bli förvirrad nu?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 971
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 872
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp