Hund i bur

Sv: Hund i bur

KL
Jag tycker nog att burreglerna skulle omformuleras på något vis. Jag har själv en hund som är supersvår att lämna ensam och som begränsar vårt liv otroligt mycket. Veterinär är inkopplad och vi har väl testat det mesta. Då är detta inte en hund som mår dåligt för övrigt, men hon vill inte vara själv. Med bur innebär det att vi kan gå och handla i sommarvärmen eller gå ärende där inte hunden kan vara med. Annars pusslar vi och fixar så att de aldrig är ensamma. Slitsamt kan jag lova.

*KL*

Min hund hatar att vara ensam hemma, buren är det enda ställe han känner sig någorlunda trygg att lämnas i.

Har en bur ståendes hemma (öppen) och han går ofta in i den för att vila.

Just nu håller vi på att börja om med ensamhetsräning efter som det aldrig riktigt fungerat. Har byggt en hage av kompostgaller åt honom där han har bädd, mat och vatten (vet inte om det räknas som bur?) där jag tänkt ha honom när han lämnas. Till en början i alla fall, blir han tryggare sen så ska han få större yta :)

Tyckte innan att det kändes väldigt fel att lämna hunden instängd i en bur men när jag ser hur pass mycket tryggare han är i den har jag ändrat uppfattning. Meningen är ju ändå att han ska vila/sova när han är själv.

Nu var det ju extrema omständigheter som var orsak och det hoppas jag att du och dina hundar slipper gå igenom.

Fast det behöver ju inte vara extrema orsaker som gör att hunden behöver burvila, när vi opererade våran så fick han de första dagarna inte röra sig mer än nödvändigt, dagtid kunde jag ju övervaka honom, och stängde dessutom in oss med kompostgaller. Nattetid däremot fick han ligga i sin bur som han var van med sedan han var liten.
Numera står buren ständigt öppen utom vid några få tillfällen då sonen har haft en mycket hundrädd kompis på besök och det var enklaste sättet att lugna ner kompisen, efter en stund så kunde jag flytta in hunden i köket och stänga in oss där med kompost galler. Men som sagt, kompisen gallskrek bara hunden lyfte på huvudet så för alla var det lugnare när kompisen kände sig lugn med att hunden var instängd.

KL
Jag tycker nog att burreglerna skulle omformuleras på något vis. Jag har själv en hund som är supersvår att lämna ensam och som begränsar vårt liv otroligt mycket. Veterinär är inkopplad och vi har väl testat det mesta. Då är detta inte en hund som mår dåligt för övrigt, men hon vill inte vara själv. Med bur innebär det att vi kan gå och handla i sommarvärmen eller gå ärende där inte hunden kan vara med. Annars pusslar vi och fixar så att de aldrig är ensamma. Slitsamt kan jag lova.

Våran förra var ju så, men han blev hysterisk ensam inne... De få gångerna han var själv inne och lugn var efter en hel dags jakt.. Vi löste det med hundgård, där kände han sig lugn och trygg tack och lov... Men vi hade istället problem vintertid när han vägrade att gå in i hundkojan som hade värme, men då kunde han istället följa med i bilen.

Jag tycker burregeln får stå som den är. Sen får vettiga människor se till helheten om hunden behöver bur. Jag vill inte att hundar stängs in bara för att folk inte orkar träna eller aktivera dem tillräckligt. I de fallen bör en regel finnas.

Läser man förarbetena o kommentarerna till varför det skrivits som det gör så har iaf jag inget att invända mot lagtexten.

Man får inte ha hund i bur här heller. Regeln är i princip den samma. Isåfall måste buren vara större än de burar man köper i affär, dvs en 30kg hund ska ha 3,5m2

Uteburen ska vara 10m2

Senast ändrad:

Hur som helst tycker jag att regeln är bra. Jag följer gärna en för mig onödig regel ifall den hindrar idioter från att sköta sina djur väl.

Jag vet inget om takhöjd eller liknande, men en vanlig hundbur är i princip inte laglig här. Det ska vara en minihund i den största buren i såfall.

Såhär sägs det om hundhållning i Finland, ifall nån är intresserad :angel:
Bur avsedd för hund:
Höjden i en bur eller motsvarande utrymme avsett för
hund ska vara minst två gånger hundens längd från bröstbenet
till svansfästet. Golvet i buren ska ha fast botten.
I fråga om en sådan plats för omhändertagande av påträffade
djur som avses i djurskyddslagen samt för omhändertagande och förvaring eller vård av djur kan utrymmeskraven i tabellen ovan minskas, när omhändertagandet är kortvarigt, dock högst med 50 %.

Om en hund ska hållas i en bur eller annat motsvarande
utrymme annat än tillfälligt ska utrymmet vara minst 3,5m2 för en 30kg hund osv

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 131
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka