Hund i bur- ingen försäkring

SandraM

Trådstartare
Vet inte hur jag skulle sätta rubriken.

Men det att ha hund i bur inne är inte tillåtet, inte ens för korta stunder. Men nu var den en tjej som sa att om det nu skulle komma fram att hunden suttit i bur och tex. blivit innebränd i en brand så får du inte ut ett dugg på försäkringen. Alltså inte bara för hunden, utan du står helt försäkringslös på hela huset/lägenheten.

Stämmer verkligen det?? Låter väldigt konstigt, men jag kan ha fel. Vill gärna veta av nyfikenhet om man verkligen blir av med allt på grund av hund i bur??!

Sv: Hund i bur- ingen försäkring

Det låter som något någon har hittat på för att skrämma upp folk...

Men det är helt idiotiskt skrivet i regelverket, du får inte ha hund i bur inomhus hemma, men däremot går det fint på tex utställning för då är det minsan en trygg plats. Men att man måste lära hunden att det är en trygg plats, ja det verkar ingen har begripit. Om en hund aldrig har sett en bur och sedan blir inslängd i en på en utställning så kommer den inte att tycka att det är trevligt och mysigt...

Men det finns inget som säger att försäkringen inte gäller.

Ja. Och tänk om hunden blir sjuk och ordineras burvila. Då hoppas man verkligen att hunden ser buren som en trygg plats.

Alla borde ha bur åt sina hundar, men alla borde ha vett att använda dem rätt.

TS, din kompis vet verkligen inte alls vad h*n talar om...

Du har naturligtvis rätt. För övrigt är min inställning till bur att sunt förnuft får råda. Alla valpar måste burtränas för att kunna vara trygga i bur. Tycker också att buren är ypperlig när man har en övertrött valp som behöver sova och inte kommer till ro. Våra hundar har alltid trivts mycket bättre i bur än att behöva skiljas från oss i ett annat rum. Därför har vi ibland använt buren i sådana sammanhang. Lagens förbud är inte skrivet med sådana undantagssituationer i åtanke, utan för att folk inte ska ha sina hundar i bur stup i kvarten.

Ja. Och tänk om hunden blir sjuk och ordineras burvila. Då hoppas man verkligen att hunden ser buren som en trygg plats.

Alla borde ha bur åt sina hundar, men alla borde ha vett att använda dem rätt.

TS, din kompis vet verkligen inte alls vad h*n talar om...

Ja jag är glad att vi bröt mot lagen och burtränade våran, han blev sedan opererad som unghund och var tvungen att hållas i fullständig stillhet... Det hade varit hemskt om han inte redan innan var van vid buren.

Dessutom är det ju jättesmidigt om man tex får gäster som är lite smårädda för hundar, då kan ju hundarna stängas in en stund tills gästerna sitter så får man lugn hälsning! Eller vad som helst, alla har ju inte massa rum där man kan stänga dörrar.

Ja eller som för oss som har barn med kompisar som inte har någon hundvana och är livrädda... Oftast brukar jag dock stänga in mig och hunden i köket då men ibland så är den enklaste lösningen att stänga in honom i buren den där stunden det tar för barnen att landa i det där med hund, efter en stund brukar jag släppa ut honom i smyg och barnen upptäcker helt plötsligt att det var hunden de klev över och inte en matta och allt är lugnt! ;)

Ja, var ju tur det i alla fall. Ja, antagligen så är det en skrämseltaktik för att inte få folk att ha hund i bur. Jag har själv bur till min hund och det är där han går och lägger sig, där han kommer till ro. Han sover där hela nätter med öppen dörr, vilket inte det heller är lagligt! Men, dörren är öppen och han kommer in och ut som han själv vill!! :)

Det är inte olagligt (tyvärr) att hålla hund i bur. Vet en som håller sina jakthundar i bur inne. De får ingen stimulans alls den tid de tillbringar inne vilket är majoriteten av dygnets timmar. De kommer ut en stund i rastgård varje dag. Frågade då en god vän som jobbar som djurskyddsinspektör om det verkligen är tillåtet att hålla hundar instängda i bur inne. Jo, det var det sa hon, men de måste rastas varannan timme isåfall, och så måste buren vara såpass hög att hunden kan stå. På veterinärkliniker hålls hundar i bur, det är samma regler där som för privatpersoner, dvs tillåtet.

Var nånstans står det att det är olagligt? (Skulle vara glad om så vore för då hade det gått att anmäla de stackars burhundarna, eller iaf ägaren...)

14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid
träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar
ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar
på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och
träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de
rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får
dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

Inte många rätt där. Hundar får inte vistas i bur i hemmet öht om buren har lucka, helt andra regler gäller på veterinärkliniker. Att de skulle behöva rastas var annan timme om de sitter i bur är rent hittepå.
Djurskyddslagen hittar du på JBVs hemsida, den nya trådde i kraft 1/1 2008.

Det är inte olagligt (tyvärr) att hålla hund i bur. Vet en som håller sina jakthundar i bur inne. De får ingen stimulans alls den tid de tillbringar inne vilket är majoriteten av dygnets timmar. De kommer ut en stund i rastgård varje dag. Frågade då en god vän som jobbar som djurskyddsinspektör om det verkligen är tillåtet att hålla hundar instängda i bur inne. Jo, det var det sa hon, men de måste rastas varannan timme isåfall, och så måste buren vara såpass hög att hunden kan stå. På veterinärkliniker hålls hundar i bur, det är samma regler där som för privatpersoner, dvs tillåtet.

Var nånstans står det att det är olagligt? (Skulle vara glad om så vore för då hade det gått att anmäla de stackars burhundarna, eller iaf ägaren...)

Det verkar rätt idiotiskt att inte motionera sina jakthundar, då går det ju inte att jaga med dem sen... De flesta jakthundsägare jag känner lägger ner mycket tid på motion och träning för att ha en optimal hund till jakten, men visst idioter finns det överallt.
Och det är skrämmande att inte ens en djurskyddsinspektör faktiskt har koll på vilka lagar som gäller...

Det låter som något någon har hittat på för att skrämma upp folk...

Men det är helt idiotiskt skrivet i regelverket, du får inte ha hund i bur inomhus hemma, men däremot går det fint på tex utställning för då är det minsan en trygg plats. Men att man måste lära hunden att det är en trygg plats, ja det verkar ingen har begripit. Om en hund aldrig har sett en bur och sedan blir inslängd i en på en utställning så kommer den inte att tycka att det är trevligt och mysigt...

Men det finns inget som säger att försäkringen inte gäller.
.

Skulle läst hela tråden innan jag svarade :)

Senast ändrad:

Men det att ha hund i bur inne är inte tillåtet, inte ens för korta stunder. Men nu var den en tjej som sa att om det nu skulle komma fram att hunden suttit i bur och tex. blivit innebränd i en brand så får du inte ut ett dugg på försäkringen. Alltså inte bara för hunden, utan du står helt försäkringslös på hela huset/lägenheten.

Hemförsäkrings gällande står inte och faller för att du har haft hunden i bur och det är inte upp till försäkringsbolagen att stå till doms över den biten.
Har man någonsin läst igenom sina vilkor för hundens försäkring och sin hemförsäkring så skulle man avfärdat sådana typer av dumheter omedelbart.

Det största problemet i dagens samhälle är att folk bara sväljer idiotiska uttalanden som sanning och inte ifrågasätter. Lite större källkritik och faktaunderlag så hade vi inte haft sådana här skrönor om upphörande försäkringsskydd, vita skåbilar som ska stjäla hundar mm mm :cool:

Däremot har jag för mig att man kan få problem med hundens veterinärvårdsförsäkring om den inte är "säkrad" i händelse av bilolycka, oxå problem med ersättning för skador som flygande elefant kan åstadkomma.
Obs att jag inte undersökt om så är fallet IRL, ej heller om det skiljer mellan olika bolag.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 315
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 873
Senast: Maniac123
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 944
Senast: Snurrfian
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
2 208
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka