Det pratas om att man måste ha hunden i bur i bilen nuförtiden (annars blir det 1500kr i böter), men jag hittar ingen information som konkret säger att man måste det. Så jag undrar: Finns det en regel som säger att man måste ha hunden antingen i bur eller bakom lastgaller? Är det tillåtet att använda bilsele med bälte? Är det tillåtet att sätta fast hunden i vilken sele som helst? Får man fästa selen/bältet på valfritt sätt?
Jag har hunden i bagageutrymmet, vi har inget lastgaller och även om det är trångt att komma över nackstöden så går det. Står dom ens emot en 30kg-hund vid en krock?
Vi kan inte ha hundbur, då får vi inte in barnvagnen. Lastgaller skulle kanske gå att hitta, eller så kunde vi sätta fast hunden med bälte, men i bagageutrymmet finns ju inga såna bältesgrejer som man kan knäppa en sele i. Får man då fästa bältet på annat sätt?
Jag har hunden i bagageutrymmet, vi har inget lastgaller och även om det är trångt att komma över nackstöden så går det. Står dom ens emot en 30kg-hund vid en krock?
Vi kan inte ha hundbur, då får vi inte in barnvagnen. Lastgaller skulle kanske gå att hitta, eller så kunde vi sätta fast hunden med bälte, men i bagageutrymmet finns ju inga såna bältesgrejer som man kan knäppa en sele i. Får man då fästa bältet på annat sätt?