Hund i bil och på flyg - djurskyddsfråga?

Mli

Trådstartare
Jag flyger lite då och då med mina hundar, och då är de med som handbagage. Väldigt smidigt med små hundar ;)
Men idag så fick jag en fundering och ringde till SJV och frågade om godkända mått för transport av hund, om så tillfälligt. Enligt dem så ska hunden kunna stå med uppsträckt huvud utan att slå i taket, och så ska buren vara minst lika lång som hunden och bred så hunden kan vända sig och ligga ned.
På flyget så får väskan/buren vara max 25 cm hög. Hur många hundraser är under 25 cm från hjässa till tå? Även normalstora chi får ju problem med dessa mått. Och ser man hundar i bilar så är ju deras burar sällan så stora att de kan sträcka på sig. Jag menar, en stor schäfer kan ju knappast stå upp och sträcka på sig i en bilbur.
När jag flyger med hundarna så kan den ena bara sitta och ligga, inte stå med sträckta ben. Den andra är lite mindre så den kan ju stå med raka ben men inte sträcka på huvudet. Jag flyger bara inrikes så de är instängda max en timma och de verkar inte lida av det. Den större hunden bara lägger sig ner och sover. Då måste det vara värre för stora hundar i bilburar eftersom de ofta befinner sig där längre tid eller oftare.
Jag tycker att det är jättebra att det finns regler, men det är ju nästan omöjligt för människor med stora hundar (eller små på flyget..) att följa dessa.

Hur resonerar ni? Ni med stora hundar, har ni alltid stora bilar och kör utan bur? Tror ni att hundar generellt lider av en för liten bur i en timma?

Sv: Hund i bil och på flyg - djurskyddsfråga?

Alltså, nej. Mina hundar ska inte stå upp i buren i bilen några längre perioder, och så länge dom kan ligga bekvämt och hoppa in utan att slå i huvudet är det en större säkerhet att ha så tight bur som möjligt om hunden.

Hur många hundraser är under 25 cm från hjässa till tå? Även normalstora chi får ju problem med dessa mått.
En normalstor vavva får inte problem med 25 cm högt tak.

Sen är det ju så att inte alla hundar passar att flygas i kabinen, utan det är bättre för dem att flygas i djuravdelningen under. Där får man plats med en stor bur.

En hund ska under transport kunna stå, sitta, ligga och vända sig om utan problem.

När jag flög från England sist var det faktiskt en hund som inte fick följa med planet eftersom buren var för liten. Det är klantigt av hundägaren att inte kolla upp sådant innan avresan. Hur det löste sig vet jag inte, för jag reste utan djur.

Min veterinar blev avvisad for att flygbolaget tyckte hon hade for liten bur nar hon skulle till Europa (fan USA) och stalla ut sin Schnauzer. Pa de flesta storre flygplatser i USA kan man dock kopa en bur, sa hon kopte en ny och kunde flyga.

Som Ramona sager, flygbolagen har kravet att hunden ska kunna sta, sitta, vanda sig om i buren, och ligga obehindrat.

Det flygbolaget jag flyger med anger största tillåtna mått, och att hunden + bur inte väger mer än 8 kg. Om man ska åka utrikes dvs att hunden ska vistas en längre sträcka i bur så är det ju klart att buren behöver vara större så hunden kan röra sig mer.
Jag blev stoppad att kliva på ett flyg sist för att min bur var för stor (trots dispens från flygbolaget..) så jag fick köpa en mindre bur på plats. Nästa flygning nästa vecka blir nog den sista med hund som handbagage. Trots att hunden (Ådi) inte verkar lida av det så känns det lite fel nu när han har vuxit klart. Inte trodde vi att en korsning chi/pap skulle komma upp i 6.8 kg och 40 cm i manken.

Under biltransporter så bryter jag mot djurskyddsreglerna angående storlek. Ju mindre plats de har att flyga runt i buren på, ju säkrare bur. Vid annat än riktigt korta raster så får de dock lagenligt utrymme.

Det kanske är lite högställd Pommersk-Preussisk pudel i den?

Jag läste något om det där, att utkorsningar med små raser oftast blir större än föräldrarna. Det hade något med inavelsdepression att göra, att man försökt pressa storleken nedåt.

Kan jag mycket väl tänka mig. Sambons föräldrar har en Shih-Tzu/Malteser på 15 kg....

Njae, tror inte att det är pudel. Han ser idag ut som en skånsk/dansk med litet huvud. Man ser klart och tydligt både dragen från chi och pap, men han har konstigt nog hängande öron, och det har mamman också. Fick förklarat att det är phalene lite längre bak också. Både mamman och pappan är korsningar.

Kan jag mycket väl tänka mig. Sambons föräldrar har en Shih-Tzu/Malteser på 15 kg....
Ett totalt trådkap, men kan du inte visa bild på den? Den måste ju vara hur söt som helst.

Min nästa hund blir nog en malteser....hahaha, jag är en sådan gammal kärring.

Njae, tror inte att det är pudel. Han ser idag ut som en skånsk/dansk med litet huvud. Man ser klart och tydligt både dragen från chi och pap, men han har konstigt nog hängande öron, och det har mamman också. Fick förklarat att det är phalene lite längre bak också. Både mamman och pappan är korsningar.

Nej, jag skojade med pudel. Vad jag syftade på var att kruxet med just korsningar är att det är svårt att förutsäga vad man får. Antingen så kommer det fram som i ditt fall att ja just det, det är lite phalene också, eller så blir de större än man trodde, osv.

Jag trodde ändå att jag visste på ett ungefär vad jag fick när jag köpte den eftersom den var en omplacering på ca 7 månader. Då vägde den dryga 4 kg.

6173_103257702379_707712379_1990201_4762819_n.jpg

Senast ändrad:

Det finns information på jordbruksverkets hem sida. En länk och lite info om burstorlek kommer här från jbv sida. Skönt att ha en mindre pudel när man läser måtten:)

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ter/hundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

Minsta mått
Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:
•Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
•Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
•Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.

Senast ändrad:

Det har jag redan läst, det är ju därför jag startade tråden. :grin:

Nu har jag kollat med dem, han är Shih-Tzu/Lhasa Apso och Bichon Frisé. Ingen malteser alltså.

Så här blev det maxade resultatet:

DSCF0235.jpg

Jag trodde du foresprakade att folja lagen "no matter what"...:confused:
Min första målsättning är att jag inte skall bli av med huvudet pga en flygande elefant i nacken, min andra målsättning äa att hunden skall överleva.
Burar i bil är inte samma som burar i fligplan.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag undrar hur ni har era hundar i bilen, det finns en uppsjö av burar, bälten osv. Inom kort flyttar vår store vilde hit, en blandras...
Svar
15
· Visningar
1 018
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa hej! Jag ska flyga med min 10-veckors vit herdehund valp nästa vecka genom Sverige. Det kommer innebära ett byte för oss men med samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 626
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 574
Senast: Millz
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 273
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar