"hund grimma"

F

fritzo

heter de grimma som man anv, på hundar, kopplet/halsbandet som går runt nosen o nacken..?!!

i allafall, nu undrar jag anledningen till att man använder dessa grimmor på hundar, då jag (tror ganska så starkt) att dessa kan ge nack o huvud skador på hunden, om ex. hunden springer o rycker till ordentligt, blir de inte ganska ordentlig smäll i nacken?:confused:

anl. till detta, är för jag har suttit o sökt bland hemsidor(efter valpar) bla, privata bilder på hundar(granis), o många anv. dessa grimmor. vilket framgår av bilder på hundarna.

är de för att hunden är så stor o starka? el kan inte folk lära hunden att gå i koppel?

kan någon ge en vettig förklaring varför man anv. dessa "grimmor"

häls./fritzo m en stor grandis hane, som end anv läderhals band. o ej drar i kopplet...

Sv: "hund grimma"

Halti grimmor.. hunden kan inte få samma kraft och dra som med vanligt halsband..

Halti. Lär vara effektivt, har själv aldrig behövt använda sådana.

Halti heter de tydligen, visste jag inte ;)

Dock så är jag inne på ditt spår, jag tror inte det är bra att alltid använda. Lika illa som om hunden går och snedrar i kopplet lär de bli av dessa!

Dock vet jag bekanta som använder det, ex. damen i familjen orkar inte hålla Jämnten när de är ute så hon har den, men inte mannen då hunden har en annan respekt för honom.

Ouppfostrad hund som inte lyssnar på mamman i familjen, hon har även opererat sig så honkan inte hålla emot när han drar, med denna drar han inte.

Alla hundar jag träffat med dem vill ha bort dem(när de står still, men för det behöver det ju inte vara valigt att de försöker med detta.

Jag tycker inte om dem, men å andra sidan har jag ALDRIG haft behov av detta då vi alltid haft våra från de vart små och uppfostrat dem... även om jag kan förstå endel personer som använder dem...

Vår hund är ouppfostrad och "bossig" (pga husse ska jag kanske tillägga...) och jag brukar använda en sån grimma. Det gör att jycken promenerar snyggt och prydligt utan att vi behöver hänga i varsin ände av kopplet.
Fick jag själv bestämma skulle jag dock hellre lära hunden att promenera snyggt och prydligt bredvid mig utan artificiella hjälpmedel...

heter de grimma som man anv, på hundar, kopplet/halsbandet som går runt nosen o nacken..?!!

i allafall, nu undrar jag anledningen till att man använder dessa grimmor på hundar, då jag (tror ganska så starkt) att dessa kan ge nack o huvud skador på hunden, om ex. hunden springer o rycker till ordentligt, blir de inte ganska ordentlig smäll i nacken?:confused:

anl. till detta, är för jag har suttit o sökt bland hemsidor(efter valpar) bla, privata bilder på hundar(granis), o många anv. dessa grimmor. vilket framgår av bilder på hundarna.

är de för att hunden är så stor o starka? el kan inte folk lära hunden att gå i koppel?

kan någon ge en vettig förklaring varför man anv. dessa "grimmor"

häls./fritzo m en stor grandis hane, som end anv läderhals band. o ej drar i kopplet...

Precis som någon skrev så heter det Halti. Jag skulle personligen ALDRIG använda det på min hund då jag tycker det finns många andra bättre halsband. Sen tycker jag att man bör lära sin hund att inte dra istället för att byta olika halsband och sätta på dessa halti.

Vissa använder det för att de har NOLL koll på sina hundar och de är så ouppfostrade att de inte kan hålla dem på något annat sätt ( nu pratar jag om de jag träffat som använder detta). Varför inte lära sin hund istället? Man kan lära alla hundar att inte dra, bara man jobbar på och inte ger upp som många tycks göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 069
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 163
Senast: Korekatten
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 387
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka