Hund eller varg?

Jag har inga problem med vargar ska tilläggas. Ingen erfarenhet heller förvisso, men vill inte att den ska bli ”jagad” heller. Men kollar med handläggare på länsstyrelsen imorgon.
 
Även om det kan vara en hund?
Ja du ska rapportera alla observationer, gärna skicka bilder om du har på exempelvis spår eller liknande och sedan avgör kontrollanter om det är hund eller varg, det är inte din uppgift att avgöra.
Yes, det finns ingen observation på ensamt djur som kan sägas vara 100% si eller så. Det avgörs senare av fysiska spår.
 
Yes, det finns ingen observation på ensamt djur som kan sägas vara 100% si eller så. Det avgörs senare av fysiska spår.
har nu fått mess från grannen, hon trodde det var en hund men tror mer och mer på varg med tanke på att hennes hundar (huskys som annars vill leka, hoppa, skälla) bara ville hem direkt. Så jag rapporterar det, men har ju inga bevis alls.
 
Ja kanske ska göra det. Men det blir väl en offentlig handling och jag vill inte ha media eller massa folk här om det skulle vara en varg.
Lst brukar lägga ut rovdjursobservationer med några dagars fördröjning på sin hemsida. På så sätt kunde vi förut "bekräfta" vargobservation (när det fanns i närheten/drog förbi) eller om vi misstänkte att det fanns lo inpå knuten.

Edit: såg nu att länsstyrelserna har en ny karttjänst för observationer, förr var det vara en lista.
 
En arbetskollega berättade för mig en gång att hon blev omsprungen av en varg när hon var ute i skogen. Och den rörde sig tydligen på samma sätt som beskrivits i tråden. Den "såg" inte ens människan utan rörde sig snabbt och målmedvetet rakt fram utan att stanna upp.

Det är min (ytterst ringa) erfarenhet av varg också. Den betedde sig som om jag vore luft, och höll linjen bättre än en orienterare med kompass i handen.
(Den hade väl givetvis haft koll på mig hur länge som helst och var redan klar över att jag inte utgjorde något hot.)

Har lagt in observationen nu med tillägg för vad grannen såg häromdagen. Man kunde lägga in i systemet så att det enbart visades för Lst.

Dokumenterade spår syns sedan i rovbase, så kan man hålla lite koll på hur olika djur rör sig.
 
pappa rapporterade en vargobservation och hade lansstyrelsen ute och tittade pa ett tassavtryck runt jul i forra aret, och detta var nere pa osterlen - och det blev varken nyhetsnotis eller vallfardning av det :)
Fast det var väl ändå en stor nyhet när vargarna kom ner där? Kanske inte just din pappas observation men generellt.
 
Fast det var väl ändå en stor nyhet när vargarna kom ner där? Kanske inte just din pappas observation men generellt.

Det blev väl framförallt en nyhet först när Länsstyrelsen gått ut med att det inte fanns någon föryngring i reviret och att det sedan visade sig vara sex valpar? Även om det också väckte en del uppståndelse när reviret först dokumenterades.
 
Tänker att varg i bostadsområde (som ts bodde i som jag förstod det?) blir rubriker oavsett var i Sverige det är, men tror också att någon måste tipsa tidningen i så fall, gärna med bild man tagit.
 
Det blev väl framförallt en nyhet först när Länsstyrelsen gått ut med att det inte fanns någon föryngring i reviret och att det sedan visade sig vara sex valpar? Även om det också väckte en del uppståndelse när reviret först dokumenterades.
Så kanske det var. Minns inte detaljerna men det var ju definitivt en grej :)
 
Så kanske det var. Minns inte detaljerna men det var ju definitivt en grej :)
Det är alltid en grej med varg i Skåne, fast lite mindre grej just nu när vi verkligen har varg numera. Dock är de fortfarande populära tydligen. Beroende på om man hatar dem eller gillar dem förstås ;) Minns fortfarande tydligt när någon lagt in en bild på en svartvit husky i byagruppen och undrade om det var VARGEN. Det var en dålig bild tagen på kvällen, men till och med jag kunde se att den var vit på benen, vit på svanstippen, vit inuti öronen och såg ut som en husky, inte en varg, men vilket liv det var! :D
 
Fast det var väl ändå en stor nyhet när vargarna kom ner där? Kanske inte just din pappas observation men generellt.
Jo, nagon artikel blev det val - tror det var nagon som lyckades ta en bil fran bilen nara eslov nar den sprang over akern eller sa, men det lat som TS var orolig det skulle komma folk och stampa i tradgarden typ
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
625
Hemmet Har inskaffat ytterligare en vit Malmbyrå som ska stå bredvid den några år äldre. Nu när den ställdes dit syntes det att den gamla hade...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Rie
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 319
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 363
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp