Hund eller varg?

Hippocampus

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av hund och även vargobservationer, hur kan man avgöra om det är en hund eller varg (om man ser på lite håll så man inte kan avgöra direkt)? Rör sig vargen annorlunda? Är den mer målinriktad? Reagerar den på hundar på annorlunda sätt än just hundar?
 
De vargar jag sett har rört sej väldigt ledigt och lätt, avspänt.
Lite sänkt huvud och låg svans.
Och det har synts på håll att det varit varg då de är stora såpass att man reagerar.

Den närmsta jag sett har varit väldigt chill där den uppehållet sej i naturen. Ett med naturen lite.
Lösa hundar tycker jag ofta yrar runt mer och är mer på tå, mer spända liksom. Inte så att de strosar som de vargar jag sett utan är mer målmedvetna och 'på väg' liksom.

Obs, bara mina egna tankar 😁
 
De vargar jag sett har rört sej väldigt ledigt och lätt, avspänt.
Lite sänkt huvud och låg svans.
Och det har synts på håll att det varit varg då de är stora såpass att man reagerar.

Den närmsta jag sett har varit väldigt chill där den uppehållet sej i naturen. Ett med naturen lite.
Lösa hundar tycker jag ofta yrar runt mer och är mer på tå, mer spända liksom. Inte så att de strosar som de vargar jag sett utan är mer målmedvetna och 'på väg' liksom.

Obs, bara mina egna tankar 😁
Precis så har jag också sett skillnaden på hur vargar och hundar rör sig. Tänkte på det i går när jag gick hem från kvällsrundan med min hund, en husky. Han gick avslappnat, sänkt huvud och svans men rakt liksom och påminde om vargens rörelsemönster. Inte som mina tidigare hundar som har rört sig annorlunda helt.
 
Det som @Magnum är inne på med kroppsspråket kan vara lite missvisande. Hade en hund som syntes tydligt på teckningen att det inte var varg. Men han rörde sig som en varg, just på det sätt magnum beskriver och fick därför många kommentarer om att vara lik en varg.

Storlek, färg och ansikte. Men även delvis kroppsbyggnad anser jag särskiljer varg. Sedan behöver de kroppsspråket också, men valparna kan vara rätt spattiga dom också😁
 
Jag reagerade på att djuret liksom flöt fram i trav. Rakt fram, målmedvetet, tittade inte ens på mig eller min hund. Allt var helt tyst och den travade så löst och vackert. Men vet inte om det var en hund eller varg.
Finns det något känt vargrevir eller har någon annan sett varg i området?
 
Jag reagerade på att djuret liksom flöt fram i trav. Rakt fram, målmedvetet, tittade inte ens på mig eller min hund. Allt var helt tyst och den travade så löst och vackert. Men vet inte om det var en hund eller varg.
Precis, var var du? Vi har ju ca 8 individer i linderödsreviret
 
Finns det något känt vargrevir eller har någon annan sett varg i området?
Nej men igårkväll hade en granne sett djuret också och jag skickade mess t henne om hon kunde avgöra.. Ungefär samma tid. Ingen hund i området som ser ut som denna. Så antingen är det en hund som varit försvunnen en längre tid eller så…
Precis, var var du? Vi har ju ca 8 individer i linderödsreviret
på andra sidan skåne. Det jag reagerar på är att den (vad det nu är) har återkommit runt samma tid. Dock inte samma ställe men enl grannen gick den mot samma område som den va på väg mot när jag såg den.
 
De vargar jag sett har rört sej väldigt ledigt och lätt, avspänt.
Lite sänkt huvud och låg svans.
Och det har synts på håll att det varit varg då de är stora såpass att man reagerar.

Den närmsta jag sett har varit väldigt chill där den uppehållet sej i naturen. Ett med naturen lite.
Lösa hundar tycker jag ofta yrar runt mer och är mer på tå, mer spända liksom. Inte så att de strosar som de vargar jag sett utan är mer målmedvetna och 'på väg' liksom.

Obs, bara mina egna tankar 😁
Håller med.
De jag sett rörde sig mycket avspänt och jag tvekade aldrig på om det var en varg. Men den såg såklart ut att ha rätt pälsfärg och kroppsbyggnad också.
 
Min pappa sade alltid att ser man hundspår i snön, som går spikrakt över ett öppet område - så är det en varg. En hund rör sig inte så, utan kommer lukta på nånting nånstans. Eller överallt.

Detta stämmer exakt med den gång jag såg en varg, förutom att det var sommartid då.


I mina öron låter trådens observation som ”mycket sannolik varg”.
 
En arbetskollega berättade för mig en gång att hon blev omsprungen av en varg när hon var ute i skogen. Och den rörde sig tydligen på samma sätt som beskrivits i tråden. Den "såg" inte ens människan utan rörde sig snabbt och målmedvetet rakt fram utan att stanna upp.
 
En arbetskollega berättade för mig en gång att hon blev omsprungen av en varg när hon var ute i skogen. Och den rörde sig tydligen på samma sätt som beskrivits i tråden. Den "såg" inte ens människan utan rörde sig snabbt och målmedvetet rakt fram utan att stanna upp.
Nä upplevde samma sak här. Den verkade inte ta notis om varken mig eller hunden. Bara rakt framåt. O grannen igår sa att hon sett den på vägen och den var skygg och ljusfärgad, gick in i ett skogsområde. O hon var ute med sin hund och det verkade inte ha hänt nåt då heller.
 
Ja kanske ska göra det. Men det blir väl en offentlig handling och jag vill inte ha media eller massa folk här om det skulle vara en varg.
Varför skulle media dyka upp för en vargobservationer? Eller massa folk? Det kanske kommer en för att kontrollera spåret, utöver det är det antagligen ingen som bryr sig.
Däremot så kan fårägare i närheten välja rätt hagar för sina djur.
 
Varför skulle media dyka upp för en vargobservationer? Eller massa folk? Det kanske kommer en för att kontrollera spåret, utöver det är det antagligen ingen som bryr sig.
Däremot så kan fårägare i närheten välja rätt hagar för sina djur.
Jag vet inte hur det är hos dig men här skriver media direkt om allt. Även om du bara har en fis på tvären… O är det nåt nytt flockas folk. Men så är det kanske med sådana här skåningar..:😁 ska ringa länsstyrelsen imorgon och fråga.
 
Jag vet inte hur det är hos dig men här skriver media direkt om allt. Även om du bara har en fis på tvären… O är det nåt nytt flockas folk. Men så är det kanske med sådana här skåningar..:😁 ska ringa länsstyrelsen imorgon och fråga.
Alltså Skåne har rätt mycket varg, står det om det i media varje dag? Varg är varken nytt eller ovanligt längre.
 
I gul ton?
I så fall ännu mer sannolik.
Vet inte, grannen har inte svarat. Hon skrev bara ljus och skygg.
Jag bor i ett villaområde med direkt anslutning till skog och mark. Så den går inne i villaområdet också (där såg jag den) Observerats 2 gånger på en vecka så djuret verkar kanske då inte vara på genomgång?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
625
Hemmet Har inskaffat ytterligare en vit Malmbyrå som ska stå bredvid den några år äldre. Nu när den ställdes dit syntes det att den gamla hade...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Rie
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 319
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 363
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp