Hund bunden utanför affär?

Sv: Hund bunden utanför affär?

Aldrig!

Lämnar heller aldrig hundarna i bilen utan uppsikt. Undantag: på klubben och när jag stannar utanför vår lilla affär, där jag hela tiden har koll genom rutan. Alternativ om jag har sambons bil med larm. Men då måste jag vara inom sådan avstånd att jag hör larmet.

Är rädd, kanske överdrivet rädd för att de ska bli stulna. Men men...

Inte en chans. Den ena av mina hundar är av en ras som uppfattas som attraktiv i kamphundskretsar. Dessutom stjäls andra raser för att användas som träningsobjekt åt kamphundar. De här människorna knyter inte snällt upp kopplet och säger "kom nu lille vovven" när de stjäl hundar... Vi snackar sekunder här, betydligt fler än vad det tar att gå in på Pressbyrån och köpa tidningen.

Nej, aldrig! Visserligen skulle min hund tjuta som om hon var döende om jag lämnade henne utanför en affär, men varför ta med hunden om jag ändå ska in och handla liksom. Vill inte lämna henne ensam i bilen heller för den delen, även om hon vaktar den. Undantaget är vid lokala ica och så, men absolut inte nere i stan. :eek: Även om dobbisar kanske inte är de mest eftertraktade hundarna att stjäla så finns det ju ändå en massa som tycker att det är en "häftig" ras. Har många gånger fått höra "kampar den?" av sådana människor man vill hålla lååångt borta från sin hund. Mår dåligt av bara tanken på att någon skulle kunna ta min tjej. :(

Min hund lämnar jag varje dag utanför affären, kiosken osv. Han är nog inte så lätt att sno heller. Han hugger verkligen inte allt som går förbi men skulle knappast gå med någon han inte känner.

Alltid bundit upp honom lite varstans här i byn. Samma sak gäller dock inte i större städer. Här känner alla alla.

:cool:

Beror på vart man bor :) Från min hemstad så finns det bara en väg bort... Inte så mycket att välja på alltså om någon försöker att sno hunden och åka därifrån. Har aldrig hört talas om att en hund har blivit tagen där och det sitter ofta långa rader av hundar utanför affärerna. Skulle de få för sig att behålla hunden så lovar jag att det skulle komma fram rätt så snabbt :D

Ni med hundar som inte skulle följa med främmande. Gäller det även om tjuven i fråga har en falukorv eller höglöptik, med sig?

Här blev en "tuff" hund som aldrig går med främmande, bortförd med hjälp an en löptik. From som ett lamm blev han. :smirk:

Japps. Om du så står med en oxfilé så vägrar han :D Å löpande tikar ratar han när inte jag är i närheten
Antar att det är enda gången det är en fördel med att han är så extremt mammig :angel:

Senast ändrad:

Jag sätter inte min utanför affärer i stan. Jag bor i en mindre stad och de flesta vet vem han är så här gör jag det. Nere hos min mor i Malmö skulle jag aldrig lämna honom utanför längre än 5 min.
Nu går han inte ens med folk han känner. I somras satt han utanför affären och en god vän kom fram till honom,( han tycker mycket om henne,) när hon kom fram tittade han inte ens på henne. Utan vänder helt enkelt ryggen till henne. När hon sedan kom ut och jag stod och höll vovve i kopplet blev han så glad så att se henne.
Mycket knepigt.

Nere hos min mor i Malmö skulle jag aldrig lämna honom utanför längre än 5 min.

5 min är lång tid. En hundtjuv hinner både koppla loss och gå/åka därifrån.

Ja jag håller med, men eftersom han är pb så har folk en helt annan respekt för honom. Sedan är det inte säkert att det skulle gå att bara gå fram och koppla loss honom. Vill i och för sig aldrig veta hur han skulle reagera då jag är rädd att han kanske sätter tänderna i den som försöker. Sitter han ensam utanför bryr han sig inte ens om andra hundar. Han är helt fokuserad på vart jag tog vägen.

När jag var nere på stan häromdagen, gick jag längst gågatan (klockan var runt halv tre, så det var Mycket folk ute) såg jag en gigantisk schäfer som satt fastbunden i en bänk brevid en papperskorg, precis utanför en välkänd klädaffär.
För det första såg han rent plågad ut, men det jag tyckte var läskigt, var när en tjej som kom från andra hållet, och förmodligen inte såg hunden (den satt bakom papperskorgen från hennes håll) går fram för att slänga nåt, när hunden slänger sig mot henne och börjar tokskälla, behöver jag säga att den stackars tjejen kastar sig åt andra hållet och nästan ramlar in i folk som går bakom av ren förskräckelse..
Hur kan man göra så? Lämna den mitt i stan under rusningen, förstår ju att hunden kan känna sig stressad och agera därefter, men Hur tänker man som ägare? Mitt i stan!

Skulle aldrig binda hunden utanför affären. Har jag hunden med mig och känner att jag måste handla, så får jag väl snällt gå hem och lämna den först, dvs om jag nu inte träffar på någon jag känner utanför affären som kan hålla den ett tag. Den enda sk affä'r hon binds utanför är torgets tobaksaffär, men där ser man henne hela tiden när man är inne i affären, för den är så liten och där hon binds är det enbart fönster...så hon syns med råge. Ser inte syftet med att gå och shoppa och ha hunden utanför, helst vintertid ser man oftast frusna hundar gnällandes utanför affärena. Min hund skulle gladeligen följa med vem som helst...och det är synd. Kompisens hund tex går man inte fram till när den är bunden. Dels är hon stooor och sedan släpper hon inte fram främmande människor hur som helst.

Samma här, jag är nog också överdrivet rädd.. Men hellre det än att det händer något och jag får ångra att jag inte varit räddare. Och jag tror att min hund mer än gärna skulle följa med någon främmande, nya folk är ju det bästa som finns.. :crazy:

Aldrig i livet, och ärlig talat förstår jag inte hur folk tänker som lämnar hunden utanför. Det är ju inte bara stöldrisken det handlar om! Hunden kan även bli trakasserad, lössläppt, tvångshälsad med andra hundar, matad med olämpliga ting av folk som antingen är ute för att jävlas eller helt enkelt tycker att den stackars hunden ska ha något att äta...

Vad spelar det för roll om man ser hunden större delen av tiden? De flesta jävligheter som hunden kan råka ut för tar bara en sekund att utföra - som att dra loss/skära av/knäppa av kopplet, locka med sig hunden och snabbt lämna platsen, slänga sten på hunden, släppa fram dominanta Nisse som "brukar lugna sig när han får hälsa och aaaldrig har bitit någon"...

Man hör ibland folk säga att "man ska faktiskt inte tro så illa om folk att man inte törs binda hunden för att den kan bli stulen". Så vackert, så naivt. Undrar just om de personerna lämnar sin bil olåst med nyckeln i utanför centrum med samma motivering?

Och faktiskt, går någon över vägen och över en liten gräsmatta för att gå fram till en bunden hund, så får dom skylla sig själva.
Nej. Jag håller med om att det är ett ovett att folk kliver fram till okända hundar hur som helst, men någon "de får skylla sig själva"-klausul finns inte i lagen om strikt ägaransvar. Du har alltid, hursomhelst, närsomhelst och varsomhelst ansvar för det hunden gör. Skulle någon gå fram och bli biten oavsett anledning så åker du och hunden dit direkt.

Jaahl skrev:
Nej. Jag håller med om att det är ett ovett att folk kliver fram till okända hundar hur som helst, men någon "de får skylla sig själva"-klausul finns inte i lagen om strikt ägaransvar. Du har alltid, hursomhelst, närsomhelst och varsomhelst ansvar för det hunden gör. Skulle någon gå fram och bli biten oavsett anledning så åker du och hunden dit direkt.

Jag vet att det är strikt ägaransvar. Men vad jag TYCKER är att folk får skylla sig själva. Jag vet inte hur du fungerar, men mina åsikter går ganska ofta isär med lagen, men det betyder inte att man inte vet om lagen ändå. Eller följer den, om det skulle bli så. Och det är åsikter som ska skrivas här, inte lagparagrafer.

Just lagen om strikt ägaransvar gillar jag. Visst kan den slå fel i extremfall, men generellt sett är det jättebra att folk har ansvar för allt deras hundar ställer till med. Visst anser jag i princip som du att klåfingriga typer som ska fram och kladda på hundar de inte har något att göra med får skylla sig själva, men det fungerar inte så, vilket innebär att man måste försöka skydda sin egen rygg och se till att hunden slipper hamna en trängd situation där den kan tänkas tvingas/anse sig tvungen till att försvara sig själv genom att bita. "Jag tänker inte ta mer ansvar än jag tycker att jag behöver"-mentaliteten kan sluta jävligt tråkigt både för hunden och omgivningen (och nu syftar jag inte särskilt på dig).

Ja, den lagen är i princip allt väldigt bra att ha. För man SKA ju faktiskt ta ansvar för sin hund, och gör man inte det tycker jag att den som blivit utsatt ska kunna anmäla det och förhoppningsvis få hjälp.

Likaså skulle min hund utan att tveka bita om någon han inte kände kom in på vår gård om han var lös där, eller om någon kommer in i vårt hus. Därför har jag inte honom lös på gården om inte jag är där och kan vara med honom, och därför har jag också sett till så att ingen bara kan gå in i huset, utan att vi måste öppna och släppa in dom.
Nu är jag inte rädd att någon ska sno honom, så därför skulle jag kunna sätta honom överallt, om jag ville. Men jag har inte för avsikt att han ska bita någon i onödan, och därför har jag satt honom på det vis jag gjort, utanför den affären. Nu händer det ändå sällan att han faktiskt får sitta utanför, men dom gånger då jag har att välja på att antingen hinna köpa det jag verkligen måste ha och låta bli och rasta den kissnödiga hunden, eller ta med honom och sätta han utanför på det stället, ja då väljer jag att ta med honom. Däremot kommer det inte att behövas när jag är klar med körkortet, för måste jag handla där då, kan han sitta i bilen :)

Aldrig i livet att jag skulle lämna min hund bunden utanför affären eller någon annanstans utan uppsikt! Jag har lite svårt att tycka synd om de som gör så och sen gråter om att de fått hunden stulen. Skulle ni lämna ert barn, typ 2 år gammal, ensamt utanför affären? Det är för mig ungefär likvärdigt, hunden är en familjemedlem.
Jag har hundar som kan "ta" för sig om man säger så och ändå så hade jag alltid lås på bakluckan när jag lämnar bilen öppen och dessutom hänglås på buren. Nu har vi en kanonbra bil där man kan hissa ner hela bakrutan så att det kommer in luft men det går inte att sticka in en hand och öppna burdörren.

Förutom stöldrisken; vad händer om din hund biter ett barn som springer fram för att klappa? Jag VET att det är fel och föräldrar som ser men inte stoppar sina barn borde ha en smocka men om barnet i ett obevakat ögonblick rusar fram till hunden så kan olyckan vara framme. Det är ju inte hundens fel, ingen hund ska behöva bli utsatt för den trängda situationen att vara bunden, ensam och att okända kommer fram hur som helst.

Nej, lämna hunden hemma när ni handlar tycker jag!

Här hemma i "byn" gör jag det, har svårt att tro att någon skulle sno henne här. Är jag någon annanstans har jag oftast bilen och då får hon sitta kvar där.

Jag binder aldrig hund utanför affär/butik. Har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det.
Jag vill inte att min hund ska bli stulen=S

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 914
Övr. Hund Hej! Jag och min sambo är relativt nya adoptivägare (sen ca 7 mån) till en kastrerad bullterrierkille på 2.5 år. Vi trivs jättebra ihop...
2 3
Svar
41
· Visningar
18 592
Senast: SandraM
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 305
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Gör ni det eller inte? Hur motiverar ni ert val? Ofta ser man en eller två hundar sitta uppbundna utanför ica, med massor av folk som...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 413
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar