Humörförändringar hos dräktiga ston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Mitt högdräktiga sto har varit tämligen tjurig och tvär ett bra tag nu, har knappt fått röra henne tex. Och hon har tramsat på andra sätt och visat upp sur mule (stora näsborrar o darrande läpp) när nåt inte har passat henne. Jättefånig helt enkelt! Men jag kan förstå varför...fölis verkar leva rövare där inne den senaste tiden. Och så är stoet så enormt stort om magen!

Men nu, helt plötsligt, är hon världens goaste och gladaste! Märkte det för bara några dagar sedan att hon var mer tillgänglig och senaste dagarna riktigt glad med öronen framåt och glada ögon. Hon t.o.m. gnäggar fast man inte kommer med mat, utan bara går ut för att titta till dem i hagen!

Värsta av allt, idag kom hon galopperande genom hela hagen när jag gick ut med hö och fyllde på hölådorna! Trodde aldrig hon skulle ge sig på att galoppera med DEN magen!!! Igår travade hon runt och visade upp sig vid matdags, men idag var det extremt glatt värre. Kul, men lite oroande med tanke på hur geggigt och halt det är i marken. Vill ju inte att hon ska halka...

På fredag är det bara 6 veckor kvar till beräknad fölning. Kan det bero på det? Jag menar, har ston någon tidsuppfattning eller känsla för att det snart är över och ny fas väntar = föl vid sidan istf i magen? Det är ju ett beprövat fölsto, det blir hennes 11 eller 12 föl.

Eller är det för att vi går mot ljusare tider nu? Idag skiner t.o.m. solen och har gjort precis hela dagen! Vilket inte var i går precis.

I vilket fall som helst är det himla trevligt att se henne så glad (lycklig?) och att hon mår finfint! Och det var väldigt maffigt att se henne o ungponnyn komma galopperande sida vid sida (tätt intill) i samma takt genom hagen. Gullehästar!

Ja de har sina perioder....från tjurighet till löjligt lyckliga....man vet aldrig ifrån dag till dag. ;)

Min är precis lika dan, ena dagen hur gullig och glad som helst, nästa dag står det i pannan på henne RÖR INTE MIG, FÖRSVINN.

Men hon är alltid så i slutet på dräktigheten. Så det är bara och låta dom hållas.

Mitt sto är beräknad om 3-4 veckor. Har varit sitt gamla vanliga jag mot mig men tjurigare i stallet mot grannen, STORA hål i väggen vilket aldrig har förekommit förut... Igår skedde en förändring vad gäller energin, longerade henne en stund. Lugnt hade jag tänkt men pytsan! Hon satte av i vild galopp runt, runt. Helgalen och jättepigg. Idag var hon lika dan, stack ifrån mig tre ggr i hagen. Inte för att hon var sur men för att få en chans att springa. Hon som varit så lugn och fin hela vintern är nu som förbytt. Kan ju bero på vårkänslor men det är ganska imponerande hur hon orkar springa med en mage stor som en jordglob! :D

Jag undrar ifall du märker några andra förändrignar på henne, bortsett från humöret, med tanke på att hon haft så många föl?

Tränas hon annars eller går hon med föl varje år??
Hur många föl är det nyttigt för att sto att ha?

Jag har sett ett sto som haft 9 föl och hon ser med död ut än levande... :cry:

Hur många föl är det nyttigt för att sto att ha?

Jag har sett ett sto som haft 9 föl och hon ser med död ut än levande... :cry:
Ett friskt och välmående sto kan få föl varje år från 4-->döden (nästan), jag vet ett arabsto som fick 21 föl på 'raken'.. inte såg hon död ut förrän hon verkligen var död!

Mitt sto fick sitt 15:e föl vid 21 års ålder (uppehåll vissa år), se dem HÄR! :)
Hon har körts & ridits.. dock ej de sista åren.

Hihi! Mitt gamla sto är i högsta grad levande! Och INGEN som ser henne kan tro att hon fyller 21 i maj och redan har fått 11 föl (sen hon var 8)!!!

Naturligtvis kräver hon ju lite mer mat numera, som äldre, och jag tror det är där det oftast fallerar. Alla verkar inte inse vikten av en fullgod foderstat till (äldre) avelsmärrar. Har de bara tillräcklig näringsstatus (och helst något överhull) så kan de få föl varje år utan problem. Det är ju det de är till för!

Hon tränas inte alls, går i stor vinterhage på lösdrift här hemma. Vissa nätter tas hästarna in (jag har två, gammelstoet + ungponnysto) som tex när det ösregnat hela dagen o de behöver torka upp. Och jag märker att det dräktiga gammelstoet trivs mycket bättre om hon får gå ute hela tiden! Hon rör sig ju betydligt mer, även om hon har en rejält tilltagen box.

Mitt gammelstos mamma gick själv med föl när hon var 25! Så nog borde mitt sto kunna få ett par föl till utan vidare.

Ja, jag tror också att det beror mycket på foder och miljö.

Har sett ston på stuteri som "bara" fått 4-5 föl och ser helt fruktansväda ut. Tyvärr så har jag inte varit på något ställe där man ser riktit välmående fölston, utan dom har av någon anledning blivit underprioriterade, en rekvisita som ska klara sig på minimal foderstat och enbart vara tacksam för at någon vill hålla som vid liv. Tragiskt.

Jag är iallfall glad att jag inte är sto och kan välja själv hur många avkommor jag vill ha... :D

Nej, det är sorgligt när det blir så. Inte roligt att vara avelsmärr då. Själv tycker jag man ska uppskatta dem desto mer just för att de bär fram nya små liv! Men jag tror inte att det är så illa överallt. Hoppas inte i alla fall! :o

Jaha, nu är hon lite grinigare igen. Det är bara 6 veckor kvar nu, beräknad till den 2/4 som sagt. Jättespännande!

Liknande trådar

Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 819
Senast: athena
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 268
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag är osäker på om den ligger under rätt forum, men flytta den gärna om den ligger fel! Så här är det: Köpte mitt varmblodsto född 96...
2
Svar
26
· Visningar
2 608
Hästvård Mitt ena dräktiga sto fick svår kolik igår, och inte förrän idag är hon bättre. Vi har kämpat hela natten med henne och veterinären har...
Svar
10
· Visningar
2 162
Senast: Barabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka