Humm.. hur funkar lagen?

Lillan86

Trådstartare
Nu är det så här...

Jag var fodervärd åt en häst som jag fick tag på hos en gammal trav uppföddare, red in hästen och hadde den i ca 2 år.. sen blev jag tvungen att lämmna tbx pga ekonomin..

uppföddaren låna utt hästen till en tjej, vi kan säga att hon heter Eva, Eva stalla in hästen hos "Sofia" efter ett tag tröttnade Eva på hästen och Sofia började ta över ansvaret helt.. tillslut bestämde sig sofia att ringa uppföddaren och fråga om att få köpa hästen allt var nästan klart men då kommer Eva på natten och snor hästen!

Polisen är nu inblandad och dom vet vart hästen finns.. men det har tagit lång tid och utredningen har hållit på i flera månader..

Kan inte Sofia bara åka och hämta hästen?? eller får man inte göra så? uppföddaren har lämnat över hela ansvaret på Sofia..

Sv: Humm.. hur funkar lagen?

I det här fallet och med dessa knappa uppgifter, verkar det enda klara vara att NEJ Sofia får inte åka och hämta hästen. Det kommer att rubriceras som egenmäktigt förfarande.

Hur det är med att Eva hämtat häste beror på vad som är sagt mellan henne och uppfödaren. Har hon ett gällande fodervärdsavtal? Skriftligt eller muntligt, spelar ingen roll, det kan gälla fortfarande om inget sagt upp det. Vad står då i det eller ingick i avtalet?

Det kan med andra ord vara så att Eva forfarande har ett gällande avtal på hästen. Står det inte i det avtalet att den inte får flyttas så har hon sin fulla rätt att flytta hästen. Då kan inte Sofia göra något alls. Men ägaren kan ju enligt vad som finns avtalat med Eva möjligen säga upp avtalet och låta hämta hästen. Det är ju till och med så att om Eva har ett gilltlit foderavtal på hästen kan det finnas hinder för att den säljs till Sofia innan avtalet sagts upp.

Uppföddaren har inte skrivit några avtal.. och det ända som säger att uppföddaren äger hästen är att han står som ägare till mamman och har betäckningspapprena.. hästen finns alltså inte reggad någonstanns..

Hur funnkar det då?

Forfarande så det enda helt enkla att man inte får hämta hästen från fodervärden själv. Detta gäller till och med om hästen är stulen. Man fr inte ta den tillbaka utan Evas megivande. Ska det ske med tvång så är det polisen som ska hämta den.

Det har då troligen funnits ett muntligt avtal mellan uppfödaren och Eva från början. Det gäller lika mycket som ett skriftligt men blir mycket svårare att bevisa vad som sagts från början. Detta avtal måste sägas upp för det första. Sedan kommer det troligen blir en tvist om vad som det inneburit.
För det andra så är det ju mindre trevligt att hästen inte är registerad och inte heller har pass. Då hamnar man i den sitsen att någon måste bevisa att den är ägare till hästen. Som då dessutom bryter mot svensk lag som säger att den ska ha pass.

vilken jobbig sitts! skulle det va min häst skulle jag sno tbx den på en gång..

okej, vad bra att jag fick det förklarat för mig, tack! känns så trälligt att inte veta hur hon mår, kan säga att jag har god lust att själv åka ner och sno hem henne.. ( vet ju självklart att jag inte kan göra det.. men men.. )

*kl*

hur var avtalet mellan ägaren och Eva egentligen? Om ni har tur kanske hon har brutit det genom att låna Sofia hästen (förutsatt att ägaren inte varit med på det). Eller om ägaren redan innan godkänt att Sofia kunde ta hand om hästen istället för Eva så har ju Sofia rätt till hästen.

*kl*

hur var avtalet mellan ägaren och Eva egentligen? Om ni har tur kanske hon har brutit det genom att låna Sofia hästen (förutsatt att ägaren inte varit med på det). Eller om ägaren redan innan godkänt att Sofia kunde ta hand om hästen istället för Eva så har ju Sofia rätt till hästen.

Nu när du säger det så! det har du helt rätt i! plus att ägaren sa till eva att hon inte fick flytta henne, och det har hon ju gjort!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 414
Senast: anglahund
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar