humla + katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare sucka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 6 768
S

sucka

nu är det såhär att min ungkatt har FÖRMODLIGEN, blivit bränd av en humla. Hans tass har svullnat upp så det heter duga, den är ungefär dubbelt så stor som hans normala tass.
vad ska man göra? låta honom vara inne?
han haltar inte och han reagerar inte när man trycker eller böjer på tassen. självklart går det inte lika lätt att böja på den eftersom den är uppsvullnad. men annars, finns något att göra?

Sv: humla + katt

Blir det inte värre så låt honom vara som han brukar. Det brukar gå över utan bekymmer.

Min katt fick en exakt likadan reaktion förra våren, jag antog att han hade blivit stungen av en geting. Det gick över efter ca ett dygn. Så länge inte allmäntillståndet är påverkat så behöver man inte göra något.

*ler lite* Pipen fångade sitt livs första Humla för en vecka sedan ungefär. Dvs, han smällde ned den med tassen och lyfte sedan på den fort som sjutton och linkande till mej "åååååh vad det e synd om määjj" ... men han vart varken svullen eller fortsatte halta.
Kan man kanske få en allergisk reaktion mot Humlebränn??

Jag skulle iallafall ringt och pratat med en vet. för säkerhetens skull.

det är helt borta nu, han fick vara inne tills det var bra ca 1 dygn alltså så att vi hade koll på honom.
nu har han två lika stora tassar igen!

Sassy: ja, nåt sånt såg det ut förutom att Crocker har mer päls så man såg det inte lika tydligt på "konturerna"(skogkatt) och svullnade även längre upp på tassen.
Söt bild - stackarn.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 793
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 178
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 776
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025