Hull på hund

Takire

Trådstartare
Jag tycker att det här med att kontrollera hullet på hundar är ganska knepigt. Det låter lätt - hunden ska ha en markerad midja både uppifrån och ifrån sidan och man ska känna revbenen om man lägger handflatan mot hundens sida. Ändå tycker jag att det är svårt att avgöra. Känns det lika på alla hundtyper?

Såhär ser min hund ut uppifrån:
20200606_175715.jpg

Jag tycker att han har en tydlig midja, men ska den kanske vara ännu mer markerad?

Jag kan absolut inte känna revbenen om jag enbart lägger handflatorna mot sidorna, men det räcker att röra fingertopparna lite mot honom för att lätt känna de flesta revbenen. Är han kanske lite tjock och inte så mycket?

Det vore roligt om folk vill lägga in bilder på olika typer av hundar i olika hull. Kanske kan man lära sig något. Även om man kanske egentligen behöver känna också.

Min hund väger i nuläget 3 hekto mer än i somras men jag upplever honom inte tjockare än då när det gäller midja och att känna revbenen.

Så svårt att uppskatta långhåriga hundars hull och muskler på bild tycker jag.
Så här ser min labbe ut när jag tycker att han är lagom i hullet. Tydlig midja från sidan och ovanifrån, med en liten markering där revbenen slutar.
Visa bifogad fil 52142

Jo, det är därför jag lade upp en bild på blöt hund, så det skulle finnas någon möjlighet alls. Annars är det stört omöjligt om inte hunden är väldigt tjock eller väldigt smal, tycker jag i alla fall.

När man behöver titta på hunden är det klart mer praktiskt med korthårig hund!

Jag tycker att det här med att kontrollera hullet på hundar är ganska knepigt. Det låter lätt - hunden ska ha en markerad midja både uppifrån och ifrån sidan och man ska känna revbenen om man lägger handflatan mot hundens sida. Ändå tycker jag att det är svårt att avgöra. Känns det lika på alla hundtyper?

Såhär ser min hund ut uppifrån: Visa bifogad fil 52139

Jag tycker att han har en tydlig midja, men ska den kanske vara ännu mer markerad?

Jag kan absolut inte känna revbenen om jag enbart lägger handflatorna mot sidorna, men det räcker att röra fingertopparna lite mot honom för att lätt känna de flesta revbenen. Är han kanske lite tjock och inte så mycket?

Det vore roligt om folk vill lägga in bilder på olika typer av hundar i olika hull. Kanske kan man lära sig något. Även om man kanske egentligen behöver känna också.

Min hund väger i nuläget 3 hekto mer än i somras men jag upplever honom inte tjockare än då när det gäller midja och att känna revbenen.

Jag tycker att hullet ser bra ut ovanifrån i alla fall. På tjockpälsade hundar är det svårt att känna revbenen med en strykning bara, eftersom pälsen isolerar. Då brukar jag sätta fingrarna på var sida om ryggraden och trycka till lite lätt och känna fram och tillbaka. Då känner man tydligt om det finns ett lager fett över revbenen eller inte 😊

Det är ju omöjligt att känna revbenen på en långhårig hund bara genom att lägga handen på hunden. Tänk så här istället när du känner: under pälsen och huden ska revbenen vara tydligt kännbara. Det finns inga muskler som ligger över revbenen, så all isolering du känner är fett. Nu tycker jag inte att man ska ha en superdeffad hund utan minsta underhudsfett (jodå, det förekommer folk som tycker att det är en bra kondition att ha hunden i), utan lagom är bäst. Midja är också klädsamt.
Mina chowar har en tjockare hud än andra hundraser (de har samma typ av hud som shar-pei), så att känna på en sådan är ju inte som att känna på t ex en sheltie, men jag känner ändå om hundarna är i bra hull eller ej. Även mopsarna ska ha midja, vilket min hane har. Tiken är sedan kastreringen tunnformad, utan att ha ökat i vikt. Innan kastreringen hade hon midja med den vikt hon har nu.
xilla3_180422.webp

Jag tycker det skiljer mycket mellan olika hundar beroende på hur de är bygda. På Sonic som är stor, långbent och gänglig så är han i för lågt hull för att bygga muskler om det inte ligger lite fett över revbenen. På honom kontrollerar jag hull genom att stryka först över revben, sen rygg och sist över höften- höften bör inte kännas kantig. Hans mamma är tvärt om, när hon är fin och i lagom hull så känns revbenen jättetydligt - hon har jättestor bröstkorg!

På mina sju hundar så är det tre som är på tok för tjocka om revbenen känns svagt när man stryker på sidan, och fyra som är på tok för tunna vid samma känsla. Generellt vill jag att det ska kännas fast och "utfyllt med muskler", inte rulligt och slappt eller benigt och kantigt.

På bilden är det en ung Sonic, han som behöver ha betydligt mer hull på revbenen än de flesta andra för att kunna bygga muskler.

Bifogade filer

• 20190223_163654.webp
    20190223_163654.webp
    485,3 KB · Visningar: 155

Såhär ser min hund ut uppifrån: Visa bifogad fil 52139

Utan att ha känt på din hund så tycker jag att han ser ut att vara i fint hull. Varken tjock eller mager utan lagom - precis som det skall vara.

Det där med midja tycker jag också kan vara lite lurigt. Jag har en staff i min närhet som har en "markerad" midja. Däremot är han överviktig men en större del av hans fett sitter istället över främre delarna av kroppen typ nacke, bog och bröst. Jag tycker också att det är lättare att se när en hund är för smal än när den är lite för rund. Min treåring hade problem med vikten i flera år innan vi satte honom på färskfoder. Då såg man tydligt att han var för smal, framförallt syntes det genom att revbenskorgen syntes när han sprang samt att höftpartiet var alldeles för benigt. Inte snyggt!

B9614CCD-79C8-4A36-96CD-37D4E7BBE6BB.webp

Min engelska bulldog ser ut så här i hull. Tycker hon är lagom. Revbenen känns ganska tydligt, och en liten midja har hon. Skulle hon få en mer markerad midja så skulle hon bli alldeles för mager. Hon ligger runt 21 kilo, plus/minus några gram.

Jag tycker att hullet ser bra ut ovanifrån i alla fall. På tjockpälsade hundar är det svårt att känna revbenen med en strykning bara, eftersom pälsen isolerar. Då brukar jag sätta fingrarna på var sida om ryggraden och trycka till lite lätt och känna fram och tillbaka. Då känner man tydligt om det finns ett lager fett över revbenen eller inte 😊

Som mitt uppe på ryggen? Undrar om han inte har lite extra isolering ändå i så fall 🙈. Fast jag vet inte, känns lite olika beroende på hur långt bak/fram jag känner.

Frej kommer att ha blivit struken, klämd och känd på till leda innan jag funderat klart :p. Förresten blir han förmodligen less innan jag gjort det.

Det är ju omöjligt att känna revbenen på en långhårig hund bara genom att lägga handen på hunden. Tänk så här istället när du känner: under pälsen och huden ska revbenen vara tydligt kännbara. Det finns inga muskler som ligger över revbenen, så all isolering du känner är fett. Nu tycker jag inte att man ska ha en superdeffad hund utan minsta underhudsfett (jodå, det förekommer folk som tycker att det är en bra kondition att ha hunden i), utan lagom är bäst. Midja är också klädsamt.
Mina chowar har en tjockare hud än andra hundraser (de har samma typ av hud som shar-pei), så att känna på en sådan är ju inte som att känna på t ex en sheltie, men jag känner ändå om hundarna är i bra hull eller ej. Även mopsarna ska ha midja, vilket min hane har. Tiken är sedan kastreringen tunnformad, utan att ha ökat i vikt. Innan kastreringen hade hon midja med den vikt hon har nu.Visa bifogad fil 52158

Intressant! Jag tycker att jag läst att det ska gå att känna revbenen på det sättet även på en långhårig hund, men kanske har det varit faktafel eller kanske har jag missuppfattat.

På shelties räcker det nog i alla fall att känna sig in under pälsen, är inte precis någon "extrahud" hos dem!

Som mitt uppe på ryggen? Undrar om han inte har lite extra isolering ändå i så fall 🙈. Fast jag vet inte, känns lite olika beroende på hur långt bak/fram jag känner.

Frej kommer att ha blivit struken, klämd och känd på till leda innan jag funderat klart :p. Förresten blir han förmodligen less innan jag gjort det.
Ja precis, vid bröstryggen 😊

Utan att ha känt på din hund så tycker jag att han ser ut att vara i fint hull. Varken tjock eller mager utan lagom - precis som det skall vara.

Det där med midja tycker jag också kan vara lite lurigt. Jag har en staff i min närhet som har en "markerad" midja. Däremot är han överviktig men en större del av hans fett sitter istället över främre delarna av kroppen typ nacke, bog och bröst. Jag tycker också att det är lättare att se när en hund är för smal än när den är lite för rund. Min treåring hade problem med vikten i flera år innan vi satte honom på färskfoder. Då såg man tydligt att han var för smal, framförallt syntes det genom att revbenskorgen syntes när han sprang samt att höftpartiet var alldeles för benigt. Inte snyggt!

Ja, jag tycker nog också att det är lättare att se om hunden är för smal. Tror jag i alla fall 😅. Möjligen lite beroende på ras också. Tänker att vinthundar kan vara svåra.

Jag tycker det skiljer mycket mellan olika hundar beroende på hur de är bygda. På Sonic som är stor, långbent och gänglig så är han i för lågt hull för att bygga muskler om det inte ligger lite fett över revbenen. På honom kontrollerar jag hull genom att stryka först över revben, sen rygg och sist över höften- höften bör inte kännas kantig. Hans mamma är tvärt om, när hon är fin och i lagom hull så känns revbenen jättetydligt - hon har jättestor bröstkorg!

På mina sju hundar så är det tre som är på tok för tjocka om revbenen känns svagt när man stryker på sidan, och fyra som är på tok för tunna vid samma känsla. Generellt vill jag att det ska kännas fast och "utfyllt med muskler", inte rulligt och slappt eller benigt och kantigt.

På bilden är det en ung Sonic, han som behöver ha betydligt mer hull på revbenen än de flesta andra för att kunna bygga muskler.

Det här är också intressant och får mig att tänka på vad en annan sheltieägare skrev för ett kort tag sedan. Hundägaren hade bantat hunden tills hon kunde känna revbenen med handen men upptäckte att hunden blev alldeles för smal över resten av kroppen.

För två år sedan ungefär upplevde jag Frej som kanske lite för rund (har jag nog gjort nästan hela tiden) medan hundvakten nog tyckte nästan tvärtom. Jag tänker att han nog var ganska klent musklad, för runt bogar och bringa var han verkligen kantig. Han känns lite rejälare än så nu. Kanske har det både med ålder och motion/rörelse att göra.

Här är min 4 åriga russellhane uppifrån. Han kanske inte bör bli mycket smalare, men tycker han är i rätt fin form. Revbenen känns väldigt lätt om man känner på sidan och kan anas ibland när han liksom sträcker ut sig, men han ser (eller känns) inte kantig ut någonstans.
512DF056-6969-46C5-87EF-B3E1AD712FD6.jpeg

Senast ändrad:
Här kommer 15 åriga tanten. Hon ligger nog mer i övre delen av normalviktspannet. Man känner revbenen lätt på undre delen av bröstkorgen, men hon har blivit lite fluffig över ryggen så här på äldre dagar. (Hon är också tillknycklad här och där på vänster sida efter att ha blivit tuggad på av en berner sennen.) Sett från sidan har hon tydlig midja.
33750518-3B1E-4FF6-988E-9F17506C181D.webp

• Gilla
Reactions: Sel
Tack ni som lagt in bilder! :)

@Iamia

Bara utifrån ryggbilderna på dina hundar skulle jag nog ha tänkt 4-åringen som nästan för smal och 15-åringen som tjock, trots midjan 🤔. Kan säkert vara annorlunda live!

Har god lust att lägga upp en bild när Frej är så "figurnära" pälsad som han kan vara, men.alltså att hinna ta en bild innsn skakningen kommer, det är nog en utmaning. För att kunna kolla själv också och hinna se på ett annat vis än man hinner annars.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
941
Senast: Rumpnissen
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
598
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka