Huggormsbett

LaMaya

Trådstartare
Kanske någon som minns mina trådar om min 5 åring och hans konstiga skada.

Han fick ju en akut jätte svullnad i kotan vid intag i tisdags kväll.
Distriktsveterinär var ute och kollade och trodde på skada i just kotan.
Dagen efter skulle vi till klinik varav han inte går in transporten och är svullen i hela benet och vid insidan av skapet/ljumsken.
Syns på honom att han har svår smärta - äter ej och rör sig inte ur fläken.
Tog istället ut min vanliga vet. som då gissade på huggormsbett men tog 4 plåtar i fall att på kotan.
Fick i denna veva antibiotika och han svarade direkt på behandlingen, blev pigg och fick matlusten tillbaka.
Plåtarna kom igår och dem var jätte fina.
Var idag ute och kollade honom varav han rör sig och är pigg och glad igen, ska nu äta medicin i några dagar.
Såg också 2 st hål på sidan av hans karled vid detta ben han svullnaden upp på.

Någon som haft liknande fall och kan berätta om era erfarenheter när det gäller huggormsbett?
Något man ska tänka på nu i framtiden?

Jag motionerar honom mkt just nu samt så har han fått gå ute ensam i en större hage så han själv kan röra sig.
 
Sv: Huggormsbett

Svullnad efter huggormsbett svarar inte på antibiotika (såvida det inte uppstår en ful infektion, men det brukar ta några dagar). Det låter som en lymfangit.

Misstänker ni ett ormbett så bör det tas lite blodprover framöver för att kontrollera leverenzymvärden m.

Måste besserwissra mig lite - förlåt, men jag kan inte låta bli - varvid heter det. Inte varav. Det betyder något helt annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Huggormsbett

vid alla ormbett så ska ju hästen vara absolut lugn, ju mer du rör på den ju mer sprids giftet. om det når inre organ kan hästen dö. ingenridning alltså! står en artikel om det i senaste ridsport, tror det var 3 av 5 hästar den veterinären behandlat som fick tas bort.

så det är inget att leka med.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 394
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 323
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp