Huggormar på tomten

Status
Stängd för vidare inlägg.

toughcookie

Trådstartare
Hur blir man av med dem? Inte kul när de ska envisas med att bokstavligen ringla runt fötterna på en när man är ute och håller på i trädgården. Lillkatten var idag bara någon millimeter från att bli biten innan vi lyckades skrämma bort henne från ormen och vi vill ju gärna kunna släppa ut barnen och hundarna för att leka......

Jag vet att de är fridlysta så det bästa vore ju om det gick att skrämma bort dem även om jag helst av allt skulle vilja ha ihjäl varenda ormusling jag får syn på:crazy:. De (nåja vi har inte sett mer än en i taget såhärlångt) verkar inte bli skrämda av att vi klampar runt, gräver i landet eller kör motorsåg.
Kan man "plantera" en igelkottsfamilj kanske?

Sv: Huggormar på tomten

Åh vad läbbigt... ger en hänvisning. Vet ingenting om ormar!

Plankat från: http://www.uhf.se/orm_pa_tomten.html

Hur blir man av med ormar på tomten?
Alla sorters ormar är fridlysta i Sverige, liksom i Norge och Danmark. Detta innebär att det är förbjudet att döda, skada eller fånga ormar och deras ägg och ungar. En huggorm som påträffas på tomten får dock infångas och flyttas. Endast när detta inte är möjligt, och någon annan lösning inte finns, får huggormen dödas.

Om man fångar en huggorm bör man flytta den till något lämpligt ställe, minst ett par kilometer bort. Men att förflytta huggormar är inte att rekommendera om du inte är van vid att handskas med ormar.

Det säkraste sättet att göra tomten ormfri är att se till att den inte är attraktiv för ormarna.

Exempel:

avlägsna rishögar
sätt finmaskigt nät för hål i husgrunder
kontrollera näten för källarventiler
håll gräset kortklippt
se till att komposter och lövhögar inte ligger intill husen.
Huggormen är ett nyttigt djur som håller efter sorkar och möss. Den kan vara obehaglig att ha på tomten om där finns småbarn och hundar, men annars bör den lämnas ifred. Den går aldrig till anfall och biter inte om man inte trampar nästan rätt på den. Långbyxor ger ett visst skydd mot ormbett.

fast att de är fridlysta och inte får dödas är inte sant längre!

vi fick precis info om att det kommit en ny regel om just huggormar, att de får dödas om de inte går att avlägsna från tomten på annat sätt.. eller nåt i den stilen, vilket dock känns skittrist! ska kolla och se om jag hittar exakt vad som står...

från naturvårsverket:
Det är inte tillåtet att fånga eller döda huggorm och andra ormar i naturen. Om det finns huggorm på hustomten får man dock flytta den, och om ingen annan lösning finns får man i sista hand döda huggormen. Snok och hasselsnok får aldrig flyttas eller dödas utan tillstånd av länsstyrelsen.

Senast ändrad:

Något tips på hur man flyttar dem? För min del får det gärna finnas mycket orm (fast helst inte på tomten) men det vore ju trevligt om de ringlade iväg när man kom istället för att på flera meters avstånd ställa sig i försvarsposition och väsa ilsket.........

Någon tipsade mig om att lägga ut snus när jag hade samma problem förförra året. Det ska tydligen ormar inte gilla men om det fungerar vet jag inte. Jag ledsnade när hunden blev biten för 2:a gången på kort tid och när sen en kompis barn höll på att bli biten så tog jag till hårdhandskarna och övergav alla tankar om att flytta dem. Jag dödade ett 10-tal och sen har jag inte sett en orm. Hoppas jag slipper dem för all framtid:crazy:

De gillar det inte nej för de dör av det... Men det gäller att de får i sig nikotinet...

Vi har börjat få problem på jobbet... I fredags var det nära att en tog sig in på verkstan, och idag var det en som blev överkörd av trucken när den var på väg ner för rampen...

En av jobbarkompisarna var nräa att stryka med när han blev biten av en som var inne på verkstadsgolvet för ganska exakt fyra år sedan så vi har lärt oss att huggisar är inte att leka med...

Usch, blir nog till att halshugga dem i fortsättningen. Höll på att köra över en med barnvagnen idag..........

Ja det är inte roliga saker... Våran jobbarkompis blev biten i tummen... Det var inga bekymmer först... Det var 10 minuter innan vi slutade ungefär och han skulle åka hem... Men chefen tvingade upp honom på akuten... Han vet att han blev avsläppt och kom in och sa att han blivit biten av en huggis, sedan mins han inget mer... fyra dagar i hjärt och lungmaskin och familjen fick sitta och vaka... *ryser*

Kommer de in på jobbet så slår vi ihjäl dem, det har hänt en gång förut... Det är livsfarligt om de skulle komma in under någon pall eller nåt sånt...

Vi har samma problem. Skrev faktiskt en tråd för bara nån vecka sen. Tycker det är riktigt obehagligt faktiskt. Just med tanke på barn och hunden... Vi pratade med djurskyddsinspektören i kommunen, han sa bara att man kunde fånga dom och köra ivgä några km och släppa ut dom där. Annars hade han inga bra tips. Pratade även med en jägare men han sa bara "hagelbössan" och skrattade.

Men hur skall man fånga dem då? det är inte så lätt... Det var nämligen det som de skulle göra den gången jobbarkompisen blev biten... därför slingrar de sin sista slinger hos oss nu för tiden...

Jag förstår inte heller hur man ska kunna fånga dem och frakta iväg dem på ett säkert sätt? Hur man än gör så måste man ju i närheten av dem för att kunna fånga in dem? Usch nä, jag fortsätter nog med min mördarspade:crazy:

Men visst verkar de som om det har blivit fler huggormar nu än det var för några år sedan? Nu tycker jag det kryllar av dem och att de finns överallt?

Det blev en huggorm mindre idag. Hittade en överkörd idag när jag var ute med hunden. Tycker förra året var ett riktigt ormår. Såg ju många tack vare mitt arbete i skogen.

Nä det är inte så lätt att fånga in dom. Det bästa är att klippa gräset dvs. ha kort gräs och göra det ormovänligt, inga stenrösen, komposthögar i närheten av hus...

Vi har varit rabiata på gräsklippningen och har vare sig komposter eller stenrösen i närheten. Däremot skogstomt och bara ca 100m till strand........

Inte så lätt, på jobbet är vi hyresgäster, och det är hyresvärden som klipper gräset, för det är de som har övriga lokaler runt omkring, dessutom är det skog resten av marken...

Jag skrev kanske lite klantigt förut, jag menade att de numera visst får dödas, det andra hängde med i bara farten.

Vi har i ärlighetens namn haft ihjäl ett par på tomten... Inte lagligt nånstans, det vet vi, men våra hundars väl går före att huggormarna bor just här. Herregud de förökar ju sig som kaniner här ute i bergaskogen! Vi bor på ett berg, o har mängder med bergskrevor, stenrösen, murar o annat ormvänligt här på tomten. Men det lokala beståndet måste ju inte va stort på vår tomt för att arten skall överleva i sverige... Förra sommarn bet vår hund en huggorm i rumpen, men hann inte bli biten själv innan vi såg det! Hon försökte dra ut ormfan ur en skreva! :eek: Den ormen fick smaka spaden lite senare på kvällen, men så hängde ju svansen redan på trekvarten oxå så det kändes befogat...

Nä, fram med spaden bara...

:idea: Skaffa (röd)myror! Jag tror inte ormar gillar det.
Hmm...de där borde väl anses vara skadedjur eftersom ni riskerar att skadas :confused:

*kl* oj jag har sett två huggormar i hela mitt liv ute i det fria.... är dom ovanligare här uppe i norr eller?

Första ggn var jag liten och den skulle hugga mig, då fick den smaka på yxan av min pappa :angel:

Andra ggn jag såg en var förra året då jag var på promenad med barnvagn, den låg på vägen... och solade kanske?

En kompis till mig berättade häromdagen att hon inte längre hade några problem med huggormar sedan hon skaffat en ny katt som älskar att jaga, katten hade väl lyckats knipa ett par och sedan dess hade hon inte sett någon. Men det är ju svårt att veta innan man skaffat katten om den är typen som älskar att jaga eller inte, sen är det väl inte heller riskfritt för katten när de går på ormarna, kan ju bli bitna.

Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka