Hugg o dra

G

Gefjun

Ja. det gör valpen, 17 v, i kopplet. Hon är helt hopplös just nu, bara hugger tag i kopplet och drar o drar. Har läst att man ska ignorera dem och vända ryggen till, det funkar inte alls. Säger jag till henne så blir hon värre och gör "utfall" mot mig och drar ännu mer.
Detta är som tur är inte varje gång vi är ute, men nog ofta för att det ska bli jobbigt. Försöker aktivera henne men hon blir som låst i sitt slitande.
Har ni några bra råd eller är det bara att vänta på att hon ska växa ifrån det?
Kan tillägga att hon tappat tänder och nya är på utväxt nu, det kanske kan vara en bidragande orsak?

Sv: Hugg o dra

Min piraya tog tag i kläderna och hon höll på med det länge. Försök att vara lugn. Blir du arg och börjar hetsa upp dig så blir det än värre. Lugn och stilla. Försök att få valpen också att lugna ned sig. Kanske kan du hålla i på något sätt så att det blir lugnt. Ofta sätter det här igång när man är på väg hemmåt. Vet ej hur det är för dig. Svårt att säga vad man gör med en annans hund. Men utgå ifrån att vara lugn! En del har löst det så genom att låta hunden bära på någonting på hemvägen med början där kampen brukar sätta igång.

En del säger att man har allvarliga ledarskapsporblem och ska göra nått radikalt för annars blir hunden galen och tar över. Tja inte vet jag. Jag upplever det inte som så... Min kompis hund var än värre som valp och lydigare och mer ödmjuk hund får man nog leta efter idag... Så jag tror inte att det där stämmer jämt.

Jag löste det som så genom att säga fot. Fot är JÄTTEROLIGT och det har hon tyckte sen hon var 11-12 veckor att det är det roligaste som finns.

Ofta kan det vara hundar som är mycket sociala och lite veka som gör så. Men ingen aning om varför.

Jag ska skriva lite från Kontaktkontrakt: (ej ordagrant)
Vuxna hundar som hoppar och biter i armar är enligt min erfarenhet ofta mycket socialaoch inte speciellt självständiga. Men en stor social kamplust och vill gärna fighats med oss. Det är omöjligt att korrigera ett sådant beteende genom att gå i kamp med hundarna, eftersom att det är ju den kampen de söker.

Nu är det en valp du har. Men ändå att ha i minnet...

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar!
Har varit ut med henne nu och hon har fått bära på en pinne. Försöker komma på något sätt att lugna ner henne, men har inte kommit på det än. Hon kan släppa och vara fokuserad ett tag om jag ger henne en uppgift, men sen är hon på direkt igen.
Att hunden blir galen och tar över har jag inte hört förr. Men det tror jag nog inte. Alla valpar jag träffat har haft en period med koppelbitning, men inte så intensivt som min nu.
Det är ju en BC så hon är mycket social!

Mmm det kan vara klurigt att hitta rätt knapp för ens egen valp/hund. Jag tror att det går över. Men man vill ju ändå inte låta det gå så långt så att det blir en ful ovana...

Min hane gjorde så ett tag då han var ungefär lika gammal som din valp men det gick över efter ett tag. Vi ignorerade nog mest och försökte intressera honom för andra saker. Numera vet han vad NEJ betyder och om han tar tag i kopplet behöver man bara neja honom så släpper han. Vissa säger att det funkar att hålla kopplet högt så det blir jobbigt att gå och "hålla i det" för hunden men jag har aldrig provat. Men avleda tror jag är en bra grej, man kan ju träna gå fint samtidigt och locka med godis eller leksak.

Min valp gjorde likadant när han var i den åldern.
Jag gjorde såfort han tog tag i kopplet så drog jag in han igen (tränade i trädgården. Utanför i skogen använder jag inte koppel). Tog av kopplet och brydde mig inte om honom i fem minuter.
Sedan satte jag på kopplet igen och gick ut, samma ska nu, så mycket som ett naffs och han fick gå in igen.
Efter ett par tre gånger så gick han ut och struntade i kopplet. Då tog jag av det efter någon minut och han fick leka ute.

Han slutade efter 1-2 veckor.

jag satte en tunn kedja längst ut i kopeländan. den var inte kul att bita i så han slutade genast. fast man måste vara försiktig, kedjan kan skada hundens tänder.

Jag ska skriva lite från Kontaktkontrakt: (ej ordagrant)
Vuxna hundar som hoppar och biter i armar är enligt min erfarenhet ofta mycket socialaoch inte speciellt självständiga. Men en stor social kamplust och vill gärna fighats med oss. Det är omöjligt att korrigera ett sådant beteende genom att gå i kamp med hundarna, eftersom att det är ju den kampen de söker.

Jag håller inte alls med Eva Bodfäldt i detta hon skriver.
Vuxna hundar som hoppas och biter i armar och dyl. har man antingen för dåligt ledarskap på eller så beror det på att hundens nerver inte "klykar".
En hund som har en naturlig och stark ledare som den ser upp till skulle aldrig börja hoppa och kladda på denna självmant om nerverna hos hunden är ok.
Det är absolut inte omöjligt att korrigera ett sådant beteende, men blir korrigeringen i liknande kraft som hundens kamp så går hunden troligtvis bara igång mer.
Det som är det allra viktigaste i all korrigering med hund är att se på hunden att den tagit det till sig. Kladdar du för mkt på hunden och inte når den så är risken för att hunden tillslut svarar tillbaka stor.

Tack alla för era svar :bow: ! Jag får pröva mig fram lite. Idag har det dock gått mycket bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 817
Senast: fixi
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 471
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 433
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama