Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tips på mest återfuktande fuktkrämen för torr och känslig hud?

Har typ alltid kört Dermalogicas Intensive Moisture Balance. Nu börjar tuben ta slut och jag tänkte beställa. Men känner samtidigt 650-700 kr för en tubjävel.. Borde inte utvecklingen av hudprodukter kunnat få fram en bra moisturizer som kostar iaf någon hundring mindre..
Har ni något tips?

Jag har denna + droppar nyponfröolja i:
https://lyko.com/sv/purito/purito-b5-panthenol-re-barrier-cream-80-ml

Och denna:
https://lyko.com/sv/revuele/revuele-revox-just-collagen-amino-acids-ha

Jämför ingredienslistorna på dessa med den du har, första 10 är majoriteten av innehållet så jag visar dom här:

Dermalogica:
Water/Aqua/Eau, Ethylhexyl Hydroxystearate, Butylene Glycol, Cetearyl Ethylhexanoate, Cetyl Caprylate, Stearic Acid, PEG-8, Octyldodecanol, Dimethicone, Glyceryl Stearate SE

Purito B5 panthenol (279kr):

Centella Asiatica Extract, Panthenol(10%), Squalane, Butylene Glycol, Water, 1, 2-Hexanediol, Niacinamide, Hydrolyzed Jojoba Esters, Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer, Ammonium Acryloyldimethyltaurate/VP Copolymer,

Revox Just Collagen (69kr):
Aqua, Urea, Glycerin, Caprylic/ Capric Triglyceride, Cetearyl Alcohol, Glyceryl Stearate, Ceteareth-20, Sodium Hyaluronate, Collagen Amino Acids

Har typ alltid kört Dermalogicas Intensive Moisture Balance. Nu börjar tuben ta slut och jag tänkte beställa. Men känner samtidigt 650-700 kr för en tubjävel.. Borde inte utvecklingen av hudprodukter kunnat få fram en bra moisturizer som kostar iaf någon hundring mindre..
Har ni något tips?

K-Beauty? Klairs, Cosrx, Make P:rem samt Purito har jättebra krämer för torrisar som inte kostar i närheten av Dermalogica.

Jag kör mest på Make P:rem men köpte just Purito Oat-In Intense Cream, 150ml i en pumpflaska som kostar typ 350! Jag har den bredvid dator så jag kan smorsla direkt om jag känner mig torr när jag sitter där. Klairs Vitamin E Mask använder jag som nattkräm, galet återfuktande!

Har ni något tips?
Cosrx advanced all in one snail creme gillar min torra å känsliga hud 😁👌

Alltså jag ångrar mig SÅ mycket 🥲

Har en tid funderat på att sluta med ppiller för att veta hur jag mår utan, haft samma lite drygt 10 år. Så blev jag sjuk, glömde ta dem och tänkte att om jag redan hållit uppe en vecka kan jag ju lika gärna hålla uppe för gott. Ångrade mig efter ytterligare någon vecka eller två och började igen.

Men jag hann få jättedålig hy 🥲🥲🥲 har haft ganska mycket problem med hy men sedan typ 3 år har det stabiliserat sig. Nu har jag fått varfyllda små knottror i hela pannan, inflammerade pormaskar på näsan som inte vill läka utan typ yttersta hudlagret läker och sen fyller det på med var djupt ner i huden 🫠 har liksom sju djupa finnar/kvisslor på min näsa, det är TRÅNGT.

Normalt när huden ballar ur gör jag en syrapeeling typ 2 min så klarnar den upp. Icket denna gång. Tyckte pannan såg ut att vara malassezia så jag gjorde en tvätt med ketokonazol. Lugnade lite men "påfyllnad en" djupt ner är kvar. Smörjer med samma kräm som jag haft i snart två år och normalt lugnar min hy. Inte denna gång 🫠

Vad ska jag göra?! Vill ju inte störa hyn för mycket men jag pallar inte riktigt vara rödfläckig i flera månader 🥲

Detr nästan som en "purge" man kan få av vissa produkter men jag vill att det ska vara över helst igår 😩 någon som har ideer eller tankar om hur länge jag kan behöva stå ut?

Detr nästan som en "purge" man kan få av vissa produkter men jag vill att det ska vara över helst igår 😩 någon som har ideer eller tankar om hur länge jag kan behöva stå ut?
Jag har testat göra uppehåll två gånger, höll ut i 1 år vardera för har förstått att det kan ta så lång tid, men började igen.
Nu när jag har en mycket bra hudbarriär och använder differin så skulle jag våga sluta igen, men orkar inte med huvudvärken vid varje mens så jag fortsätter ta dom.

Jag har testat göra uppehåll två gånger, höll ut i 1 år vardera för har förstått att det kan ta så lång tid, men började igen.
Nu när jag har en mycket bra hudbarriär och använder differin så skulle jag våga sluta igen, men orkar inte med huvudvärken vid varje mens så jag fortsätter ta dom.
Jag hade en bra hudbarriär och jätteskonsamma rutiner...
Egentligen var det dumt att sluta, jag har med största sannolikhet endometrios men tänkte väl att det var bättre att veta nu (när jag pluggar och inte behöver vara på plats dagligen) att veta hur stora bekymmer jag har än när jag vill sluta i skarpt läge för att skaffa barn och kanske är förhållandevis nyanställd och inser att jag fortfarande blir sängliggande minst fyra dagar..............

Nä jag är bara missnöjd över att jag sabbade min hy när jag äntligen lyckats hitta rutiner som håller den nöjd. :(

Ni som kör double cleansing, kan ni inte berätta vilka två produkter ni använder? Dvs vilken oljebaserad rengöring och vilken vattenbaserad?

Jag har använt The Ordinarys Squalane Cleanser och sen Ceraves Hydrating Cleanser. Nu verkar det dock vara svårt att få tag på förstnämnda i stor förpackning.
Har precis beställt Clean it Zeros Nourishing Balm (den gula bukten) för att testa.

Egentligen var det dumt att sluta, jag har med största sannolikhet endometrios men tänkte väl att det var bättre att veta nu (när jag pluggar och inte behöver vara på plats dagligen) att veta hur stora bekymmer jag har än när jag vill sluta i skarpt läge för att skaffa barn och kanske är förhållandevis nyanställd och inser att jag fortfarande blir sängliggande minst fyra dagar..............

Nä jag är bara missnöjd över att jag sabbade min hy när jag äntligen lyckats hitta rutiner som håller den nöjd. :(
Förstår verkligen din frustration. Men tror du får hålla ut om du verkligen vill sluta. Har du någon starkare retinoid i din rutin? Det brukar ju vara perfekt för finnar och kvisslor

Förstår verkligen din frustration. Men tror du får hålla ut om du verkligen vill sluta. Har du någon starkare retinoid i din rutin? Det brukar ju vara perfekt för finnar och kvisslor
Nej alltså jag har börjat igen sedan någon vecka tillbaka. Hyn exploderade och jag hade svinont i magen dygnet runt och reagerade tusen gånger värre än vanligt på allt min ibs brukar reagera på.

Har funderat på retinol av något slag men inte vågat av rädsla att störa hyn, för som jag förstått det kan det bli lite värre innan det blir bättre med den kategorin av verksamt ämne. Vad finns det för bra nybörjarpreparat?

Ni som kör double cleansing, kan ni inte berätta vilka två produkter ni använder? Dvs vilken oljebaserad rengöring och vilken vattenbaserad?

Jag har använt The Ordinarys Squalane Cleanser och sen Ceraves Hydrating Cleanser. Nu verkar det dock vara svårt att få tag på förstnämnda i stor förpackning.
Har precis beställt Clean it Zeros Nourishing Balm (den gula bukten) för att testa.

Jag använder oftast en olja (Klairs, Make P:rem) men är jag på resande fot kan det hända att jag kör med ett balm (Hyggees gröna är jättebra och jag har en liten burk som jag pytsar över i när jag reser).

Det är sällan jag använder det andra steget pga supertorris men om jag gör det gillar jag Klairs Black Gentle Cleanser eller Make P:rems Safe Me Foam.

Nej alltså jag har börjat igen sedan någon vecka tillbaka. Hyn exploderade och jag hade svinont i magen dygnet runt och reagerade tusen gånger värre än vanligt på allt min ibs brukar reagera på.

Har funderat på retinol av något slag men inte vågat av rädsla att störa hyn, för som jag förstått det kan det bli lite värre innan det blir bättre med den kategorin av verksamt ämne. Vad finns det för bra nybörjarpreparat?
Ja det är normalt att huden först blir värre, det håller i sig olika länge för olika personer men räkna med 1-2 månader. För mig blev det inte så farligt dock. Mest torrhet och röda fläckar. Nu är hyn helt strålande och jag har även kunnat gå upp i styrka.
Jag började med en produkt från Avene som jag upplever var perfekt för nybörjaren. Jag har en känslig hy men det blev superbra! Började försiktigt med en gång per vecka i 1 månad, sedan 2 gånger per vecka i 1 månad osv. Nu använder jag en stark receptbelagd produkt (Differin) och tar varannan dag utan problem.

Avene Cleanance Women Smoothing Night Cream. Kostar runt 170kr och håller länge! Innehåller Retinal så starkare än retinol men ändå användarvänlig. Var noga med att återfukta ordentligt efter och aldrig ha den på fuktig hy!

avene-cleanance-women-smoothing-night-cream-30-ml.jpg

Jag använder oftast en olja (Klairs, Make P:rem) men är jag på resande fot kan det hända att jag kör med ett balm (Hyggees gröna är jättebra och jag har en liten burk som jag pytsar över i när jag reser).

Det är sällan jag använder det andra steget pga supertorris men om jag gör det gillar jag Klairs Black Gentle Cleanser eller Make P:rems Safe Me Foam.
Jag är också supertorris men vill inte ha kvar oljerester på hyn då det lätt täpper till mina porer, därav steg två. Har tittat på de du tar upp, särksilt Make P:rems men jag har för mig att sådana cleansers som skummar torkar ut hyn? Kanske fått något om bakfoten dock 😁

Jag är också supertorris men vill inte ha kvar oljerester på hyn då det lätt täpper till mina porer, därav steg två. Har tittat på de du tar upp, särksilt Make P:rems men jag har för mig att sådana cleansers som skummar torkar ut hyn? Kanske fått något om bakfoten dock 😁

Nej, båda de här är enormt milda så de är inte uttorkande. Make P:rem är nog snäppet snällare för torr hy men som sagt, jag kan använda båda.

Edit: Däremot kan jag aldrig använda enbart steg två, då blir det för torrt för mig men jag är som sagt en megatorris.

Jag hoppar hej vilt i min rutin (som vanligt, det är ju så roligt att prova en massa!) med återkommer alltid till Klairs Vit E Mask till kvällen. Eftersom mina hormoner inte är med mig (hej klimakterie!) så får jag ibland småkvisslor men där har PCs Azelaic Acid varit en livräddare, de försvinner oftast över natten.

Sedan har jag märkt att produkter med ris är verkligen barriärstärkande, jag kör med toner samt serum från I'm From med ris.

Min nya must have är Oat-In Intensive Cream från Purito, jag använder den som sagt i ansiktet men även till händerna och andra torra partier. Den kommer att bli underbar i vinter gissar jag. Den är krämig och verkligen återfuktande men absolut inte tung i konsistensen så jag gissar den kan passa ett flertal hudtyper. Den är absolut inte så tung som en barriärkräm.

Om du både slutat och börjat inom några veckor så är det nog lite av ett hormonellt kaos på insidan. Skulle bara fortsatt med milda produkter och kanske försökt med något snällt aktivt som har lite snabbare effekt än retinol, t ex BHA eller niacinamid om du tål det.

Vet hur det känns, hade kass hy pga p-piller och sedan p-pillerbyte hela förra hösten och vintern. Började bli bättre först i våras.

Jag dubbelrengör enbart när jag återapplicerat mkt spf alt haft make-up men då kör jag antingen en pad med Bioderma Sensibios micellärvatten (supereffektiv och väldigt skonsam) eller Make Preem Safe Me-oljan som ju är väldigt hypead just nu. Min PD gillar inte den lika mycket som Bioderman men den är magisk för pormaskarna!

Följer upp med Toleriane Sensitive rengöringslotion, snäll och effektiv budgetfavorit.

Ja det är normalt att huden först blir värre, det håller i sig olika länge för olika personer men räkna med 1-2 månader. För mig blev det inte så farligt dock. Mest torrhet och röda fläckar. Nu är hyn helt strålande och jag har även kunnat gå upp i styrka.
Jag började med en produkt från Avene som jag upplever var perfekt för nybörjaren. Jag har en känslig hy men det blev superbra! Började försiktigt med en gång per vecka i 1 månad, sedan 2 gånger per vecka i 1 månad osv. Nu använder jag en stark receptbelagd produkt (Differin) och tar varannan dag utan problem.

Avene Cleanance Women Smoothing Night Cream. Kostar runt 170kr och håller länge! Innehåller Retinal så starkare än retinol men ändå användarvänlig. Var noga med att återfukta ordentligt efter och aldrig ha den på fuktig hy!

avene-cleanance-women-smoothing-night-cream-30-ml.jpg

Så man tar först den, på nytvättad torr hy. Låter den torka helt och tar sen en fuktkräm ovanpå?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka