Du skriver att du har varit på portömningar, har du då frågat och fått råd kring vilken hudtyp du har? Anledningen till att jag frågar är att det är extremt vanligt att tro att man har en hudtyp och anpassar rutinen efter den men att grunden till problematiken egentligen är någon annan som kan förvärras av fel rutiner.Jag har insett att jag behöver förbättra min hudvårdsrutin, och så råkade jag snubbla över denna tråden Så nu frågar jag er som uppenbarligen är duktiga på det här om tips, tänkte jag!
Nu använder jag dermalogicas ultracalming cleanser och active moist-kräm. Detta funkar ändå helt okej med tanke på att min hud känns lugn, jag har lätt att bli alldeles illröd i ansiktet. Min hud har redan börjat bli torr (flagnar mellan ögonbrynen tex), vilket den brukar bli på vintern. Nu har jag flyttat ganska många mil norrut så det kanske är därför det börjat tidigare i år? Jag skulle alltså behöva någon produkt som återfuktar bättre än de jag har nu, tänker jag.
Jag får alltid jättemycket synliga och äckliga pormaskar på näsan. Jättefult när jag sminkar mig och de syns som "flagor" Spelar ingen roll ifall jag går på portömning, de är tillbaka på nån vecka. Jag försöker använda pormaskplåster och scrub hemma men det kanske inte blir så ofta, mest för att jag är lat... Förutom pormaskarna får jag enstaka finnar då och då på olika ställen i ansiktet, men inte så mycket/ofta att det direkt stör.
Så, jag skulle behöva tips på produkter som kan hjälpa mig med ovan nämnda "problem". Har kanske lite svår hud då den lätt blir torr samtidigt som ffa näsan har så lätt för att bli oljig... Även tips på en bra ögonkräm som hjälper mot mörka ringar och fina linjer uppskattas!
Hur som helst.
- Är du väldigt torr men ändå upplever att du blir oljig på vissa ställen och får enstaka finnar skulle jag säga att du behöver massor av fukt, precis som du är inne på.
- Att tillföra fuktpreparat är tämligen meningslöst om du huden inte är ordentligt exfolierad. Antingen genom dagliga produkter med AHA/BHA/PHA-syror (sistnämnda bättre för känslig hud, finns i neostrata och exuviance exempelvis) eller genom peelings med korn eller enzym några gånger i veckan.
- Efter peeling: lägg en ordentlig fuktmask! Biolines aqua+ är magisk. Den kostar för 75 kr för en "engångsdos" som jag upplever räcker åtminstone 3-4 gånger.
- Jag har misstolkat min hud som känslig när den egentligen bara är reaktiv: den blossar upp av många produkter, men det lägger sig snabbt och jag kan använda både starka syrapreparat och retinolprodukter med goda resultat, även om det svider initialt och blir rött. men det lägger sig snabbt. Så frågan är ju om du verkligen har känslig hud, eller om du skulle kunna köra på med mer kraftig rengöring för att få bot på pormaskar osv.
Exuviance claryfying cleanser är en bra produkt, annars absolut älskar jag Medik8 Surface Radiance Cleanse som jag kört sedan någon vecka tillbaka bara, men jag märker resultat redan, och den känns mild trots att den innehåller både BHA/AHA.
- Satsa på ett riktigt bra återfuktande serum med hyaluronsyra. Finns allt från ordinarys för typ 90 spänn till min favorit Biodroga MD för 700 kr.
- Apropå toner: Klairs supple preparation toner är en riktig fuktgivande och bra produkt.