Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Huden blir knölig och pälsen ramlar av. Detta på benen går väldigt fort har kommit på ett par dagar och redan är det stora fläckar med päls borta är dock inte några sår under. Är inte mugg/rasp eller i alla fall inte särskillt likt det. Vad kan det vara?
Jag funderade på om det var det har dock aldrig sett det irl men den andra tjejen vars häst som drabbats har haft det innan och hon tycker inte det ser likadant ut. Brukar ringorm vara på benen? Det är enbart på benen på bägge hästarna.
Regnskållor är väl sådana där små saker vet att min ponny hade det när jag fick hem henne men det är ju över tio år sedan. Det lossar pälstussar med ja typ som rasp men större och så är det inga sår under sitter inte fast som rasp gör.
Började som knölar, blev sen till sprickor och hud+hår föll av. Reaktionen kom över en natt, blev värre med ens och sen avtog det. Allt kom och var över på några dagar.
--------------------------
Huden är ett utrensningsorgan så hudproblem är ofta tecken på problem med de inre utrensningsorganen, eller en reaktion på ett gift (i vissa fall kallad allergisk reaktion). De inre utrensningsorganen är lever och njurarna ffa. Har kollat upp ganska mycket kring detta med hudåkommor, då min egen häst fick exem och andra hudproblem som veterinär inte kunde förstå. Då får man lösa det själv. Veterinärer kan smärtlindra, läka sår och en del andra saker. Men det finns enormt mycket som de inte kan eller får säga ngt om - varpå man måste ha lite öppna ögon ibland och ta hjälp från andra håll. Min häst har för hoppningsvis inte ens sommarexem längre. Tiden får utvisa.
Det kliar inte alls nu har jag inte läst på så mycket men det jag läst verkar det vara svår klåda i samband. Kommer att kontakta vet. i morgon då jag varit i skolan under telefontiden.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.