Hudåkomma?

aysha

Trådstartare
Min hund har fått nåt konsitgt på båda sidor huvudet.

Det är som "skorv", lossnar om man pillar på det. Han kliar sig även titt som tätt...

Vet någon vad det kan vara och hur kan man behandla det i såfall?

12319013.jpg

Sv: Hudåkomma?

Nä, inte speciellt mycket.
Det har ju dock regnat en hel del här.. Och då har han ju blivit mer eller mindre genomblöt under långpromenaderna...

Hur kan man behandla det?

Har själv en golden med ständiga hudåkommor. Börjar med skorv som man kan pilla bort, när man gör det får hunden en intensiv klåda där det enda som hjälper är kortisonsalva. Vår hund har ofta "knutor" i huvudet nu på sommaren då han är känslig för mygg o dyl.

Hur gammal är hunden? Har den visat tecken på andra symptom typ ofta diaree mm... i såfall hade jag börjat med att byta foder. Det kan ju också bara vara fukteksem eller vatteneksem... Vi har fått göra allergiutredning 2 ggr på vår hund för att få någorlunda rätt på problemen- hoppas det ordnar sig för dig oxå!! Uppdatera gärna...

Ni som har hundar med små eller stora hudproblem
ha sköldkörtelrubbning i åtanke om ni inte kommer
tillrätta med problemen. Min Chow Chow hade återkommande
hudproblem, senare dök även andra symptom upp som jag
själv inte förstod att dom hörde ihop med samma sak.
Det visade sig att min hund hade underfunktion i sköldkörteln.
Han får nu levaxintabl och är helt återställd.
Har träffat många just Goldens hos Vet med sköldkörtelrubbning,
är det ett vanligt problem inom rasen tro?

ujent96, diaréer förekommer också som symptom vid
sköldkörtelrubbning. Det finns somsagt många symptom,
dom kan komma en och en eller flera på en gång. Vissa
hundar drabbas bara av en del av symptomen, medan
andra får fler eller alla.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter precis som det min har..

Han är 8 år, jag har precis tagit över honom, han har bara bott hos mig i ca en månad.
Kan inte komma ihåg att han hade dessa när han kom, men det var heller inget jag tittade extra efter.
Jag har visserligen bytt foder, från "vanligt" till seniorfodret från samma tillverkare, men kan det vara så stor skillnad?

Oj, usch, det där lär inte roligt.
Samtidigt är det ju jättebra att det finns medicin mot det.

Men tack för ditt svar, jag ska absolut ha det i åtanke!

Vill bara tillägga att hudproblem ofta kommer inifrån. Därför kan det vara bra att fundera på vad djuret äter/inte äter, mår i övrigt. Om den skulle kunna ha ansträngda organ (tex lever, njurar, mm), eller kan ha nedsatt funktion av någonting.

Det kan iaf vara ett tips om problemen inte verkar vilja försvinna.

Hej
Det ser exakt ut som exemen på våran rottis.

Vet. har konstaterat att det är vattenexem.
Dom behöver tydligen inte bada mycket för att få det utan det
räcker med att det är fuktigt i luften.
Han skrev ut en salva som vi smörjer med 2gg/dag plus att vi tar på
sårpuder.

Hej
Det ser exakt ut som exemen på våran rottis.

Vet. har konstaterat att det är vattenexem.
Dom behöver tydligen inte bada mycket för att få det utan det
räcker med att det är fuktigt i luften.
Han skrev ut en salva som vi smörjer med 2gg/dag plus att vi tar på
sårpuder.

Vill bara påpeka att även om det ser likadant ut behöver det inte vara så (absolut inget illa menat nu!) har haft vet. som var tvärsäkra på att min hund hade vatteneksem från början. Det visade sig att han har svår allergi- men det såg likartat ut som vatteneksem...

Ja det kan vara jättestor skillnad mellan foder av samma märke men olika sort. På min hund räcker det med en enda ingrediens som han inte tål så blir han dålig igen. Fick nyligen byta foder som han tålt i flera år, hade utvecklat nya allergier mot bl a jäst, vilket finns i de flesta hundfoder idag. Om du inte kommer tillrätta med problemen kan jag som sagt rekommendera en allergiutredning. Golden är tyvärr överrepresenterade i de sammanhangen...

Klart att jag inte tar illa upp! :) Det är bra att du förtydligar att det inte behöver vara likadana eksem, alltid bäst att göra en undersökning hos vet.

Min hund har fått nåt konsitgt på båda sidor huvudet.

Det är som "skorv", lossnar om man pillar på det. Han kliar sig även titt som tätt...

Vet någon vad det kan vara och hur kan man behandla det i såfall?

12319013.jpg

fuktexem kanske,eller som dom säger Hotspots.Hade jag varit dej,hade jag åkt till vetrinären.så¨dom får raka de,tvätta och ev ge salva.Är de hotspots så lider dom grymt utav de.De gör nämligen väldigt ont och kan bli jättestort . Lycka till!

Ni som har hundar med små eller stora hudproblem
ha sköldkörtelrubbning i åtanke om ni inte kommer
tillrätta med problemen. Min Chow Chow hade återkommande
hudproblem, senare dök även andra symptom upp som jag
själv inte förstod att dom hörde ihop med samma sak.
Det visade sig att min hund hade underfunktion i sköldkörteln.
Han får nu levaxintabl och är helt återställd.
Har träffat många just Goldens hos Vet med sköldkörtelrubbning,
är det ett vanligt problem inom rasen tro?

ujent96, diaréer förekommer också som symptom vid
sköldkörtelrubbning. Det finns somsagt många symptom,
dom kan komma en och en eller flera på en gång. Vissa
hundar drabbas bara av en del av symptomen, medan
andra får fler eller alla.

Har du fler exempel på symptom, kan ju vara värt att kolla även om vår hund just nu mår ganska bra...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Sol
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 268
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025