Hubertusjakter

ASKAPLASKA

Trådstartare
Efter flera års uppehåll pga en massa skador och tråkigheter så är vi äntligen tillbaks på banan, lilla häst och jag! Nu börjar jag bli sugen på att rida Hubertusjakt. Nån som vet några i Stockholm med omnejd?

Sv: Hubertusjakter

Rider du bara isis? I så fall vet jag ingen jakt som passar er, storleksmässigt, men har du en större pålle så har Stockholms Fältrittklubb några trevliga jakter varje säsong. (Okej, ett gäng förjakter och en "riktig" Hubertus.) Anledningen till att det inte passar "små" ekipage är för att hinderhöjden och tempot är anpassat efter stora hästar och de har som regel att ponnyer inte får vara med. (Om det har med den normale ponnyryttarens ålder att göra eller inte låter jag vara osagt. Barn får inte delta i alla fall.)

En ridklubb strax norr om Uppsala hade en jakt förra året - mest "uteritt" med några SMÅ hinder på slutet, som man kunde skippa om man ville. Ett helt okej arrangemang om man inte gillar höga och tekniska hinder. (Hinderhöjden låg väl på 30-60 cm.)

Ridklubben 4 Ben (ligger i Märsta ungefär) anordnar Hubertusjakt i år. :laugh: Jag var med förra året o det var superkul! :D :bump:

Gisburne: Har du koll på hinderhöjden/svårighetsgraden i den första förjakten som Stockholms FRK ordnar, "utbildningsjakten".

Kollade upp gammal tråd om Sthlms frk och då var nån som skrev att höjden på första förjakten låg på MAX 70cm

Jag är för feg för att rida jakt själv men hästen skulle förmodligen älska det och vara kanon på det. Medryttaren ska bort den 27e sept när första jakten är så jag har en häst som någon kan låna om den känner för att rida då :idea:

Du har fått svaret "max 70" redan, men jag skulle vilja säga att de flesta hindren ligger en bra bit under det i den första förjakten. Det är inte lika mycket tekniska hinder heller, brukar t.ex. inte vara någon djuplandning eller så. Det man däremot får vara beredd på är hinder med granris och lövris m.m. Mycket stockhinder, både stora stockar som ligger på marken och smalare stockar som ligger upphöjda. (Utan markbom.)

Ridklubben 4 Ben (ligger i Märsta ungefär) anordnar Hubertusjakt i år. :laugh: Jag var med förra året o det var superkul! :D :bump:
Var inne och tittade på 4 Ben, men fattade det som att man måste vara medlem för att få rida deras jakt? Vet du nåt om det?

Du har fått svaret "max 70" redan, men jag skulle vilja säga att de flesta hindren ligger en bra bit under det i den första förjakten. Det är inte lika mycket tekniska hinder heller, brukar t.ex. inte vara någon djuplandning eller så. Det man däremot får vara beredd på är hinder med granris och lövris m.m. Mycket stockhinder, både stora stockar som ligger på marken och smalare stockar som ligger upphöjda. (Utan markbom.)

Ok, då kanske man skulle våga sig på att försöka. Jag var ju mest nervös för tekniskt svåra hinder, eftersom min häst inte är en fälttävlanshäst eller ens en hopphäst (även om vi kravlat oss runt några 1 m-klasser).

Man behöver inte vara medlem :) det finns dock ett "medlemspris" o ett "ickemedlemspris". Alla är välkomna! :D

Det där låter lockande. Min häst tycker om jakt, och det där är definitivt hanterbara höjder. Men jag har anmält mig till hopptävling den helgen, och det får vara måtta på hur mycket den stackars hästen ska runt på. (Och jag tvekar för mycket för att ge mig in på något annat än första förjakten.) Nästa år, kanske. Och så förstås 4Bens jakt i slutet av oktober; den är snäll.

Okej. Hur är 4 Bens jakt? Hindertyper? Höjd? Antal språng? Hur länge brukar man rida, i vilket tempo?

Den är snäll. Både ponny och häst är välkomna. Hindren är dels stockar och halmbalar på åker (som kanske är 70, möjligen 80 cm som mest), som man kan rida förbi om man vill, och dels ett gäng (lite mindre) hinder i skogen som inte går att rida förbi, men som är låga, och oftast hoppas i trav pga underlaget. Vi rider sisådär trekvart plus trekvart med paus mellan, och sen upploppet. En del galopp på stubbåker (hur tungt det är beror på hur vädret varit :-) ) men också en del skritt- och travsträckor på grusväg och i skogen.

Vill man ha komplicerade, höga hinder och jättestora grupper blir man nog besviken på 4Bens jakt (vi brukar vara ett femtontal ryttare totalt), men vill mna rida en lagom snäll jakt så haka på - vi brukar ha skoj!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 263
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar