Hubertus rundsydda - erfarenheter?

aprilia

Trådstartare
Är himla sugen på att skaffa ett rundsytt träns :d
Har kollat runt lite o fastnat för Hubertus rundsydda träns, är det någon här som har det? Hur är kvalitén på lädret? Hur är dom i storlekarna?
Tränset som jag vill ha ska vara rundsytt, spännena i nacken o inåtvända spännen. gärna bred nosgrimma också :d så om ni har andra förslag så vill jag gärna veta!

:bump:

Sv: Hubertus rundsydda - erfarenheter?

Jag köpte ett Hubertus rundsytt kandar (helt enl Din beskrivning) slutet 70-talet eller möjligtvis början 80-talet. Efter att ha lagt stövlarna på hyllan har det hängt här i 10-15 år, alla som såg det sa vilket fint kandar. Lessnade till slut på att se det hänga utan att användas, slaktade kandaret o gjorde om till träns. Lädret är som nytt efter snart 30 år o har inte skött det speciellt noga. Kostade 1000-lappen (dyrt på den tiden) hos Palmgrens på Sibyllegatan ?, Stockholm.

En livstidsinvestering med andra ord, kan bara rekommendera

jag har båda tränset och kandaret och jag är jättenöjd. väldigt bra läderkvalitet och kandaret har världens skönaste stångtyglar!!!

nosgrimman är 3 cm bred.

låter ju hur bar som helst! ett träns som håller! :D
det nya som jag har nu har redan blivit dåligt, trots att jag smörjt det. :crazy: antar att det inte spelar ngn roll hur mkt man sköter lädret om det inte är ngn bra kvalité..

Okej! Låter ju som ett jättebra träns! :bump: nosgrimman är nog helt ok om den är 3 cm. om jag vill ha bredare så har jag en som kan sy upp åt mig.

just ja, kom på att stoet i stallet nog har ett hubertus-träns. det är ett ovalt märke som det står "classic" på, visst är det hubertus? det tränset är iaf himla fin kvalité på :love:

det är ju det som är bra, jag älskar smala tyglar! :love:

Ja, smaken är som baken! Fast jag gillar egentligen oxå det men dessa fick jag oooont av! Själv måste jag byta tyglarna mot ett par ngt bredare, känns lite dumt då vi redan bytt både pannbandet och nosgrimman:D

jag har satt dom på tränset, hästen går så fint med dom! superkänslig i munnen så antagligen beror det på att jag kan vara extra känslig i handen med en så smal tygel. han går typ inte att rida på vävtygel tex. :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 706
Senast: Killaloe
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 717
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 986
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka