Hrynjandi frá Hrepphólum ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fafnir

Trådstartare
Jag frågade förut efter en hingst, och nu undrar jag om det är någon som vet något om hingsten Hrynjandi frá Hrepphólum . (pappan till den förra hingsten jag undrade om)
bilder info osv? :D

Sv: Hrynjandi frá Hrepphólum ?

FEIF-ID nr IS1990188176

Fux med bläs

blup 111

bedömd till 8.23 ( fyrgångare med 9,5 för trav)

Mitt ena avelssto, Elding, är e. Hrynjandi.

Han har första pris för avkommor och omdömet om hans avkommor var bla "lättbyggda 4-gångare". Mitt sto är en ganska kraftigt byggd 5-gångare.....men hon har ju en mamma också....

Han var inte direkt nån "modehingst" på Island trots fina avkommor och såldes till Danmark nån gång i början på 2000-talet.

Min Elding är ett lagom känsligt och otroligt lättväxlat sto med alla gångarter helt på plats. Kan ridas av de flesta som inte använder allför yviga hjälper:D hon går fram i alla situationer och är ranghög och självsäker.

Nu för tiden går hon som sagt som avelssto och jag är mkt nöjd med de avkommor jag har börjat arbeta med.

Jag visade ett sto e:Hrynjandi i somras.
Hon är en trevlig häst, men spänner sig lätt och och har lite svårt för nya miljöer (tog två veckor innan hon kunde stå avslappnat i vår stallgång).
Mycket vilja samt mycket tölt och pass.

Messa1.jpg

Messa exteriörbedöms (7,76)

messatolt1.jpg

Messa i tölt

/Malin

Jag tränade ett sto efter Hrynjandi på Island och hon var helt otroligt spänd. Vet inte om hon varit med om något speciellt, men hon hade varit så sen hon reds in. Vi jobbade jättemycket med att få henne lugn, men det var väldigt svårt. Förhoppningsvis lugnar hon sig med åren :)

Annars var hon en liten otroligt söt naturtöltare. Fina gångarter, fast vi såg aldrig någon trav.

Kom faktiskt på att jag hade en valack på inridning för ganska många år sedan e. Hrynjandi. Han var ruskigt spänd i kombination med att vara allmänt sur och lättstött, faktiskt en himla trist häst, fast han var mkt välbyggd och hade bra gångarter.
Vår Elding skulle jag inte kalla spänd även om hon kan bli spänd i vissa situationer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
367
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.