HP-massa till häst?

B

BeastieBabe

kan man ge det?

Finns det något i det som hästen inte klarar av?

näringsvärden för häst?

hur länge håller en öppnad bal?
 
Sv: HP-massa till häst?

Varför vill du krångla med HP-massa :confused: Är ju mycket lättare att ge betfor istället. Balen ska vara slut inom en vecka och den väger ca 1,3 ton. Detta är ett känsligt fodermedel och då man har ensilerat detta i tex plansilo så måste man ha en väldigt hög uttagningshastighet annars blir det förstört. Har själv provat HP-massa till mina hästar med de var inte speciellt förtjusta i detta :crazy:

Värden per kg Ts och detta är för kor eftersom det inte används till häst:

Ts-halt 27%
12,8MJ
107g råprot
38g socker
K, Ca 12 g
Dåligt med P
Fördel, väldigt lite stärkelse och mycket betfiber.
 
Sv: HP-massa till häst?

okai.. tak för dina svar.. och jag har ingen egen häst utan undrade bara vad det kan finnas för anledningar till att man inte utfodrar hästar med detta fodermedel..
 
Sv: HP-massa till häst?

det finns beskrivet i en tråd som det skrivits i idag, sök på HP-massa.
 
Sv: HP-massa till häst?

BeastieBabe skrev:
okai.. tak för dina svar.. och jag har ingen egen häst utan undrade bara vad det kan finnas för anledningar till att man inte utfodrar hästar med detta fodermedel..

Problemet är ju att HP massa är ensilerad och innebär att lagringstiden är begränsad. En bal väger över 1 ton och du fodrar kanske 1 kg per dag och balen bör vara förbrukad inom en vecka, då förstår du att detta inte funkar. Kor däremot ger man ju upp till 20kg HP massa per dag och har du då 40 kor då är det ju inga problem. Om man råkar få ett dåligt grovfoder till korna så kan man byta ut en stor del av grovfodret mot HP massa och ändå behålla en hög mjölkproduktion :) . Betfibern i HP massan är väldigt lättsmält, är att betrakta som ett tidigt skördat ensilage och kossorna ÄLSKAR HP massa :love: :d .
 
Sv: HP-massa till häst?

hmm ja ja får nog se till att skaffa mig 150 hästar så går nog en bal åt på en vecka :idea:

annars verkar det vara ett bra fodermedel.. iaf för kossor :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
892
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
936
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp