Hovvård till känslig häst

Opra

Trådstartare
Min häst har dålig hovkvalité, mjöliga, torra hovar och får väldigt lätt sprickor som snabbt växer.

Använder torsklevertran på alla andra hästarna i stallet och det fungerar jättebra, men när jag tog det på denna hästen så tappade hon all päls mellan frambenen och fick sårskorpsliknande utslag där. Förstod snabbt att det var hovoljan som hon reagerade på (hovarna ligger ju emot där när hon ligger ner).

Därför undrar jag om någon har tips på vad jag kan och bör använda?

Tacksam för svar!:)

Sv: Hovvård till känslig häst

Har du koll på foderstaten? Får den tillräckligt med protein, mineraler och vitaminer?

Tillsätt dagligen mag/tarm balans och se till att sulorna dagligen tillförs någon typ av olja som innehåller fleromättat fett. Kan du få tag i bivax så är det att föredra och då även på hovens utsida ända upp till kronranden.

Nu får man ju inte göra reklam här men det fanns förut en australiensisk hoppryttare på elitnivå som hade en lite speciel stil (benen spretade rakt ut i spagat i själva språnget) och han har tagit fram den enligt mig bästa hov "dressingen" man kan få tag i. Den säljs i en liten röd plasthink och hans efternamn påminner om en engelsk klassisk frukost där ägg är den ena ingrediensen och den andra delen kommer i från djurrikets gris.

MonteRose: Ja, det är jag ganska säker på, men ska se över en extra gång.

coari: Kände igen personen på dina beskrivningar, hans ridstil fastnar ju i minnet ganska lätt;) , ska kolla upp svenska återförsäljare, vet du möjligen någon?

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 897
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 713
Senast: Karminnie
·
Hästvård Igår skulle jag och hästen iväg och hoppträna, som på varje tisdag. Men när jag gjorde iordning henne upptäckte jag att hon tappat en...
Svar
13
· Visningar
1 827
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka