Hovvård för fullblod

derficutly

Trådstartare
Hej alla kunniga galopp och fullblods-människor! Mitt fullblod har som många andra fullblod, hemsk hovkvalité.. Torra hovar som lätt spricker, har väldigt lätt att få ut-flytande "ankfötter". Har fått sko honom var 4:e vecka och med sidokappor fram för att få någon ordning på dom.. inför förra skoningen kunde han gå 6-7veckor och dom var fortfarande okej, men nu är dom som "vanligt" igen.. Har hört att hästar med dåliga hovar oftablir "sämre" på sommaren(?) nå ja, har ni några bra tips på hur man får fötterna att må så bra som möjligt? Min går just nu på dubbel dos enzion och skos som sagt ofta, ofta.. Någon kanske har fler knep? alla vet ju att "utan hovar ingen häst..."

Sv: Hovvård för fullblod

Mitt första fullblod hade också jätte dåliga hovar. Men efter ett foderbyta bland annat så blev dom succesivt bättre. Jag smörjde med hovfett och någon annan brun illa luktande sörja som jag skulle smörja uppe i kronranden, jag kommer inte på namnet. Och så klart en bra hovslagare :) Han hade också jätte stora problem på sommaren. Så någon sommar fanns där inget att sko i, så han fick gå utan skor.

ett annat tips är att ALLTID sko var 4-5:e vecka, inte dra ut på tiden så fort det går.

Sen har ju jag förmånen att bo i täby, så jag har valt en hovlagare som har skott galopphästarna i massa år = kan fullblod!..

Finns skor som inte är så tunga, inte vanliga ridhästjärn, utan snäppet lättare, de funkar kalas på min!
Skodde länge med galoppskor innan det...

Köp vanlig rapsolja och pensla in hovarna.

Om möjligt, låt hästen gå på bete eller gå i högt gräs mkt, finns typ växtfetter som tränger in i hoven (min hovis berättade).
Naturligt och bra, å billigt :D

Det där med ankfötter borde en bra hovslagare kunna fixa

Tillvänster är en sommar, mitten och till höger är sommaren efter. Då hade hon stått borta i ett halvår, inte så kul hovar och vinklar...

Tog min hovslagare 2 skoningar att få tillbaka igen!
Plasten på första är för en spricka, man ser den på typ halva hoven på de andra bilderna.
hov.jpg

Det finns skor som passar fullblod bättre än "vanliga ridhästkor", ser ut som franska järn men är kraftigare. Passar bättre därför att de är konkava, har fler sömhål och att sömhålen sitter bätre placerade. Resulterar i färre tappskor och helare hovar

Här är ett exempel

Min kan man absolut inte sko ofta, för då blir hoven perforerad och svag, då ger hovväggen vika och hoven viker utåt. Min ska man sko var 8 vecka men det är inte ofta det går men det går så länge det går. Man behöver en hovis som är van vid fullblodsfötter. Vi har hittat ett smörjmedel på Granngården som funkar och gör att hovarna inte torkar, en vit burk med orange text det är bivax och torskleverolja i vet jag. Det har funkat för min och hans fötter han vart hur dåliga som helst, lärarna på hovslagarskolan hade inte sett värre fötter det var tre år sedan nu är dom jätte fina tack vare min toppen hovis :bow::bow::bow: och inga byten av skor så ofta.

jag som håller på med travare vet hur viktigt det är med hovar. vi som skor om dom ofta.
GLÖM all hovsmörja.
hästarnas hovar är som svampar, dom behöver VATTEN. ingen olja. det stänger ute vattnet.
ställ dom i vattenbad ca 15 min per dag. kan man så är 50 min ännu bättre. och smörja inte hovarna med något. då stänger ni igen "porrerna" och hoven kan inte få fukta.
det bästa är ju en kladdig gytje hage. då mår fötterna som bäst.
är dom riktigt dåliga så använd coniqursin(vet ej hur det stavas, svart klett) som man endast smörjer uppe vid hovens hormånzoner. typ kronranden.
det var allt för mig.. lycka till...

Håller med ang vatten! Min dotters fullblod har fått fantastiskt fina hovar tack vare att hon ser till att de får mycket vatten och hon sätter ner varje tass i en hink med vatten, inte alla i var sin hink,utan en tass i taget. Har blivit stor förändring. Vi smörjer inte hoven, möjligtvis kronranden men inte ner på hoven. Vatten är super.

Använder inte heller någon hovsmörja på mina utom till löp "för syns skull".

Problemhästar skor jag ofta. Det ska inte hinna bli "näbbar" mellan skoningarna utan hållas efter hela tiden. Är hästarna torra i kronranden så kan man smörja med salva för att hålla det mjukt. Salvan många har nämnt heter cornucresine och ökar tillväxten men är inget jag är speciellt imponerad av själv. Mina hästar går inte på bete eller liknande men den jag hade förra året med torra hovar stod med hovlera och blöta filtboots på nätterna.

jag som håller på med travare vet hur viktigt det är med hovar. vi som skor om dom ofta.
GLÖM all hovsmörja.
hästarnas hovar är som svampar, dom behöver VATTEN. ingen olja. det stänger ute vattnet.
ställ dom i vattenbad ca 15 min per dag. kan man så är 50 min ännu bättre. och smörja inte hovarna med något. då stänger ni igen "porrerna" och hoven kan inte få fukta.
det bästa är ju en kladdig gytje hage. då mår fötterna som bäst.
är dom riktigt dåliga så använd coniqursin(vet ej hur det stavas, svart klett) som man endast smörjer uppe vid hovens hormånzoner. typ kronranden.
det var allt för mig.. lycka till...

+ 1

Sulorna ska ha fukt och cornucresin på kronränderne håller dom mjuka och öker hovväxten.

Kreatin och vitamin B i fodret.

Hovsmörja är ett otyg.

För at hjälpa torra hovar:

:idea:I hagen kring vattenbaljan låter ni slangen ligga så att det blir lite blött och sunkigt,om det är mkt torrt så låt det även bli lite blött där ni fodrar i hagen,detta gäller er med rasthagar.då står hästen och får automatisk ler inpackning i hovarna.

:idea:När ni varit ute med hästen och tar in den, kratsa inte ut fuktig jord ur hovarna,lyft bara och kolla så inte stenar och pinnar fastnat.

:idea:Runt kronranden,där hoven växer till(nytt horn bildas)kan man massera ordentligt med ngn slags liniment,spelar inte så stor roll vilket,blanda gärna lite linimentet med linfröolja,detta ökar blodtillströmmningen,förbättrar tillväxten.

:idea:Ge hästen vetegroddsolja en halv deciliter om dagen i maten.TOPPEN.Vissa hästar har brist på BIOTIN,då kan man få en stor effekt vid tillförsel,det är dock inte alla som behöver det.
Se till att ha en balanserad foderstat,med mycket olika slags foder,(hela kostcirkeln om ni är med).

:idea:SKO OFTA;KORTA TÅR.4:e vecka.

:banana:GOOD LUCK

KL

Prroblemet med de här hovarna är att de varken får bli för torra eller för blöta (och mjuka) Det är dåligt horn helt enkelt och blir lätt sprött eller mjukt. Sömmarna glider i det mjuka hornet och hålen blir för stora = tappskor.

Det blir bättre med tiden är min erf. Sko när det behövs, inga smörjor på, inget dygnetruntbete om det är vått i markerna, knappt ens långa dagar i hagen, inga lerhagar, utan gärna sand.
Eller torra gräshagar.

Rida på bra underlag, och är en sko på väg att åka, slå dit den igen, (man behöver lära sej lite om att slå i sömmar) Skorna ska inte åka av, då trasas kanterna på hoven sönder och det är ett elände.

Kunde skriva hur mycket som helst om detta. Men det får räcka. Man kan få det att fungera bra men det kräver omsorg om hovarna på rätt sätt, helt enkelt. Gärna sko med små sömmar som inte gör för stora hål, de sitter bättre.
Om hästen klarar barfota en period och man har släta bra gräshagar, utan stenar o sånt, så¨kan det för vissa vara bra med en sån period på ett par månader för att hovarna ska få växa ut och stärkas. Men alla klarar det inte tyvärr. på min med dåliga hovar utgjorde det en vändpunkt. MEn då hade vi perfekt beteshage för detta och han var klarade det bra. Självklart ingen ridning denna period.

KL

Jag har under ett års tid gett Hoofmaker, ett biotinpulver som ligger portionsförpackat.

Frågade min vet om biotin verkligen är nått som hjälper, då jag ett tag hade väldiga problem med tappskor o blödningar i sulorna som följd.

Svaret jag fick av honom var att han egentligen inte visste. Vissa studier säger att det fungerar, andra inte...

Han tyckte ändå jag skulle prova för som han sa: Du kommer inte att få runda fina ponnyhovar på din häst men hjälper det 20% kan det i ditt fall vara värt det... Och så har jag alltså gjort.

Hovkvalitén har blivit bättre, man har även bytt till hösilage så det kan ju vara fodret oxå.

I dagarna har jag börjat ge honom (och även mig) nyponpulver för lederna, läste att det skulle vara bra för hovarna oxå, så jag kanske kan övergå till bara det så småning om (MYCKET billigare!!)

Håller helt med dig, men om man inte klarar av att slå nya söm/byta söm så kan en nittång vara en bra investering så att man kan nita sömmarna när de börjar ge sig iväg. Noggrann kolla av hovar och sömmar varje dag hjälper till att undvika tappskor!

Vad gäller fodertillskott så är det väl så att man måste hitta hästen "brist" och det är svårt speciellt eftersom det tar så lång tid att avgöra ifall det har någon effekt eller ej. Det jag har gett några är steel joint och de har blivit avservärt mkt bättre efter ett par månader.

KL
Enzion eller Steel Joint
en bra hovis som håller "ihop" fötterna
smörj gärna vintertid.

Bra för "plattfotingar"

Glömde.:angel:
tunnare söm- ev- E3 slim vid löpskor- för att minimera perforeringen.
Funkar även på min med vanliga skor.

KL

Torkad lera = otroligt dåligt för hoven. Drar ur all fukt. därmed är lerinpackningar inte ett bra alternativ, snarare skall hoven alltid hållas ren från lera just pga att torr lera drar ur all fukt.

ang. hovsmörjor från affärer och annat så innehåller de ofta tjära och det är det som torkar ut.
vegetabilisk olja, dvs MAT olja av ngn form, hjälper till att bibehålla fukt. tex om man spolar hovarna med vatten och sen penslar på oljan, så behåller hoven fukten längre och bättre. Man behöver därmed inte en massa dyra mirakelmedel utan det funkar bra med en 22 kr flaska matolja från affären och en pensel. :angel:

Har själv fullblod ska jag väl tillägga. Behandlar per ovan så fort torrperioden infinner sig på våren. Bäst är om man penslar på kvällstid inför en natt på box, då behåller hovarna fukten ytterligare länge, snarare än om hästen går ute i en torr hage med penslade hovar osv. Jag har riktigt vettiga hovar sommartid nu med denna behandling, som rekommenderas av min hovslagare. Mindre tappskor och krångel än de flesta andra halvbloden i stallet : )

Min fd häst - ett fullblod från banan - hade usla, USLA fötter när jag köpte henne. Jag tröttnade på skor som ej kunde sitta kvar, sprickor osv. Så vad gjorde jag? Hon fick bli barfotahäst och sedan dess har hon haft superfina, starka hovar och går hos nya ägaren fortfarande barfota för att det fungerar så bra.

Liknande trådar

Hästvård Har snöat in lite på sökningen "farrier" på instagram, och jag blir rent ut av chockad hur vissa hästar ser ut om hovarna! :eek: Vissa...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: hastflicka
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst har jätte dåliga hovar och vi har provat allt. Går han barfota går fötterna sönder. Det är en nordsvensk på nästan 800kg. Just...
Svar
12
· Visningar
5 215
Senast: fourlegs
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar