Hovvård/fodring av Era föl och unghästar!!

fettso

Trådstartare
Hur mkt foder och när börjar ni ge era unghästar det?
Vad isåfall?
Eller endast ett bra grovfoder?

Hur ofta verkas dom som föl/unghästar i sina flockar?

:bow:

(Tråden gäller endast islänningar)

Sv: Hovvård/fodring av Era föl och unghästar!!

Fri tillgång på bra grovfoder brukar räcka! Om de faller ur tycker jag man i första hand ska fråga sig varför de inte kan få i sig tillräckligt grovfoder. Till exempel om det är en ranglåg individ som inte får äta som den vill, eller om ens hö inte har tillräckligt bra näringsvärden för en unghäst.

Fri tillågng på bra grovfoder samt mineraler samt någon näve kraftfoder då och då bara för att vänja magen med att i framtiden kommer detta i större mängder!

Verka beror ju på hur mkt hästen sliter men när jag hade Jorunn barfota räckte det med en verkning var 4:e månad.
När jag köpte henne hade hon hämska fötter och vart tvungen att ta ut hovslagaren rätt mycket i början för att få iordning på hovarna.

jag lånar gärna lite i tråden här.

analyserar ni ert grovfoder??? vad använder ni för grovfoder till unghästarna???

vad skall kvoten och värdena ligga på för att det skall vara ett tillräkligt grovfoder?

Det är klart man analyserar det, hur ska du annars veta om du behöver ge unghästen något tillskott ?

Gála äter av Yrpas kraftfoder, eller hon leker med det. Roligast är att stå precis under Yrpa och få ALLT på sig.

Ang foder så har jag en analys på mitt hö, det är bra för Yrpa, men inte tillräckligt för en unghäst. Men så är ju Gála bara ett föl så hon får ju det hon behöver få av Yrpa.

Till våren när Gála är stor nog så går hon i flock.
Än har jag inte verkat henne, jag kommer göra det själv när det är dags. Och sen bibehålls det efter behov.

Svarar mig själv också.

Glaesir verkades första gången vid 6 veckors ålder, mest för att vänja sig.
Men nu är det dags igen på Torsdag och då är han dryga 12 veckor.
Hovarna har faktiskt växt jättemkt.

Kraftfoder han han ätit av Kaela sedan han var ca 1månad.
Nu får han lite i egen spann bara för att hon ska få ha sitt ifred.
Hon har magrat av ganska mkt tycker jag:(
Mina går fortfarande ute dygnet runt, ska nog byta hage idag tror jag.

Líf och Perla går på bete fortfarande och får hö en gång om dagen. Höt är anayserat och har bra värden.
Líf äter bara lite gräs än så länge och snuttar på Perla. Hon är ca 6 veckor.

Hon kommer få äta hö senare sen. Ev lite kraftfoder bara för att lära sig. (Så man kan muta med det senare :angel: ). Men det blir inte aktuellt än på länge. Sen när hon är ca 6-8 månader kommer hon åka iväg på unghästbete. Då kommer hon få gå på fri tillgång på hösilage.

Än så länge är hon inte verkad. Hade hovslagaren ute idag, men det behövs inte tas något på hennes hovar än. Får se nästa gång.

Min 3 åring Bjartur går i flock och får fri tillgång på hösilage. Han blir verkad vid behov. Det sköter hon som har flocken.

jag lånar gärna lite i tråden här.

analyserar ni ert grovfoder??? vad använder ni för grovfoder till unghästarna???

vad skall kvoten och värdena ligga på för att det skall vara ett tillräkligt grovfoder?

Proteinbehovet för unghästar ligger på ca 8g smb rp/MJ men det är ju inte heller skadligt om det är mer.

Ang foder så har jag en analys på mitt hö, det är bra för Yrpa, men inte tillräckligt för en unghäst. Men så är ju Gála bara ett föl så hon får ju det hon behöver få av Yrpa.

Fast ett digivande sto behöver väl ett hö med bättre värden än ett föl som fortfarande diar och får mycket protein från mjölken? Eller du kanske menar att du kompletterar stoets foderstat med kraftfoder?

Problemet jag har är att kaela inte äter hö sålänge det finns gräs, och vi har massa gräs kvar:(
Får ge Lusern för det äter hon lite iaf.

Eller du kanske menar att du kompletterar stoets foderstat med kraftfoder?

Precis.. :idea:
Yrpa får extra protein, krafft groov, korn och betfor utöver höet som hon har fritillgång på när hon står inne. I de nya hagarna har jag gräs men eftersom hon står inne på nätterna så vill jag att hon skall ha att äta hela tiden.

Det är klart man analyserar det, hur ska du annars veta om du behöver ge unghästen något tillskott ?

det är väl inte "klart" att alla gör.
så som det var skrivet så verkade det ju inte som att de hade analyserat sitt hö. därför undrade jag.

Det e viktigt att ha en hovslagare som skor / verkar minst var 7e vecka. Detta behövs för att hästens hov växer hela tiden o att verka med så stort mellanrum innebär att det blir väldigt stor förändring för hästen när verkningen äntligen sker.MVH lisa stuborn:)

Vi har stora flockar (ca 10-20 individer) dem får fri tillgång på hösilage. När en rundbal börjar ta slut så ställer man dit en ny. Kraftfoder får dem inget alls. (bara en gammel tant som har förlorat några tänder och går som avelssto, dock kommer vi inte ta fler föl på henne då hon nu är 23år)

Verka gör vi ca varannan månad.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XVI
  • Liten fodertunna?