hovtråd kan denna tråden få vara kvar tack!

Gullan86

Trådstartare
alltså varför ska alla trådar låsas hit och dit man startar, detta är viktig information som borde gå ut till alla hästägare.

ja det kan finnas miljoner trådar om detta utspritt i miljoner trådar, hur ska man kunna hitta det man söker varför kan vi inte bara få diskutera detta MED BILDER och komma fram till sanningen vilket man aldrig fått göra.

jag vill se bilder på olika barfotametoder, jag vill ha förklaringen till varför de blir verkade så.

jag vill se bilder på olika hovslagare som verkat hästar och jag vill ha förklaringen till hur och varför de verkat så.

DET kan jag lova inte finns en enda samlingstråd om så jag och troligen ett antal till vill gärna ha kvar denna tråden nu så vi kan få diskutera detta nu och lära oss mer.

så jag hoppas verkligen vi kan få diskutera detta nu och tillåtas flyta ut lite utan att tråden stängs ner och vi måste starta nya trådar gång på gång.
vore trevligt om man kunde få lära sig lite mer om detta.

ni som mot all förmodan hittar andra trådar om detta kan ju vara vänliga att länka dem så kan vi tillsammans här diskutera vad som skrevs på dessa trådar, kan ju vara lite intressant.

hoppas lite hovslagare och barfotaverkare hittar hit med.

så alla, IN MED BILDER NU!!!

det går även bra att disskutera skor och skoning och visa bilder på detta då jag gärna lär mig mer om detta oxå.

Sv: hovtråd kan denna tråden få vara kvar tack!

Det finns redan mängder av sånna här trådar, du får göra en sökning

Någon sanning om hur man ska sko eller inte hittar du aldrig på buke. Så bara är det. Därför låses trådarna skulle jag tro.
Vi har försökt skaka fram sanningen i låååånga trådar, och ändå inte funnit den.
Det lär inte gå bättre nu.

Men jag håller med Gullan om att det är trevligare att diskutera i nutid än att söka i dåtid. Det är inte säkert att andra ställt de frågor o följdfrågor man själv har. Visst flöt gullans tråd ut lite på slutet, men på slutet fanns även bra bilder o bra förklaringar så jag tycker också att det vore trevligt med en ny tråd även om moderatorerna tröttnat på dessa. Däremot verkar en miljon NH-trådar vara tillåtna...

Någon sanning om hur man ska sko eller inte hittar du aldrig på buke. Så bara är det. Därför låses trådarna skulle jag tro.
Vi har försökt skaka fram sanningen i låååånga trådar, och ändå inte funnit den.
Det lär inte gå bättre nu.

Snarare är det så att sanningen har kommit fram många gånger men den passar inte alla:

Nämligen att hästar som kan gå utan skor mår bra av det men hästar som behöver skor mår bättre med skor än utan.

Mvh

Tora

Ja men VILKA hästar kan det?
Jag har en barfota o en skodd, brukar säga till hovis att han ska sko om det behövs o han tycker inte det såvida det inte märks att han trippar. Men eftersom han är isis med ADHD litar inte jag på att han säger till om han har ont. Efter Coaris bilder o förklaringar känns det som att jag kan se mer själv o konstaterat att han är på gränsen angående strålen vs resten av hoven. Strålen är inte högsta punkten men ligger heller inte skyddad på bakbenen. Frambenen är bra vad jag förstått, men kan givetvis ha fel.

Vid varje ny tråd har jag tänkt plåta men inte hunnit innan tråden har blivit låst o vet inte hur gamla trådar ska hjälpa mig.

*KL*

I teorin finns den ultimata, perfekta skoningen. Och den går säkerligen både att beskriva och lägga ut bilder på.

Men i PRAKTIKEN blir det mycket svårare. För det som är optimal skoning på min ena valack är INTE optimal skoning på någon av de andra. Och vice versa. Just eftersom man måste utgå från HÄSTEN.

Och den perfekta hästen har ingen ännu hittat. Så en skoning kan vara perfekt för just häst X, det innebär dock inte att den är perfekt för häst Y.

Utan det 'enda' man kan diskutera är i generella termer, och DET är gjort till döddagar!

Det går inte att via internet få bilder på en ANNAN häst om precis hur ens EGEN häst optimalt ska skos, mer än de 'grundgrejer' som är gemensamt för alla hästar.

Och det har som sagt gjorts, om och om igen, även i Gullans trådar. Dock så hjälper inte det sålänge frågeställningen går ut mer på 'men det är fyrtioelfte hovslagaren jag har, alla kan ju inte vara dåliga, visst är väl min skoning bra?' eller 'men min häst kan VISST gå barfota'.

Men får inte, hur många trådar man än startar, bättre svar. Utan man måste BÖRJA med att ta åt sig de svar man fått och utgå från DEM, och sen återkomma med ny frågeställning 'är det bättre/sämre nu?', och ta åt sig DET svaret.

Och man har då alltid problemet att bedöma skoning utefter stillbilder. Det finns liksom en anledning att de flesta hovslagare som är duktiga vill se hästen RÖRA sig också.

Första sökningen på hovvård gav detta.

http://www.bukefalos.com/f/search.php?searchid=7416314

Andra sökningen gjord på strasser gav detta.

http://www.bukefalos.com/f/search.php?searchid=7416329

Sökning på anchp gav det här.

http://www.bukefalos.com/f/search.php?searchid=7416337

Sökning på sanchp gav detta.

En sökning på barfotaboots gav detta.

http://www.bukefalos.com/f/search.php?searchid=7416352

Eftersom tråden efterlyser bilder, kan den komma att flyttas till gnägg.

Men jag håller med Gullan om att det är trevligare att diskutera i nutid än att söka i dåtid. Det är inte säkert att andra ställt de frågor o följdfrågor man själv har. Visst flöt gullans tråd ut lite på slutet, men på slutet fanns även bra bilder o bra förklaringar så jag tycker också att det vore trevligt med en ny tråd även om moderatorerna tröttnat på dessa. Däremot verkar en miljon NH-trådar vara tillåtna...

:bow::bow::bow:tack trodde väl inte bara det var jag som ville ha en bra tråd med bilder och efarenheter från hästägare och hovslagare/barfotaverkade.

Första sökningen på hovvård gav detta.

http://www.bukefalos.com/f/search.php?searchid=7416314

Andra sökningen gjord på strasser gav detta.

http://www.bukefalos.com/f/search.php?searchid=7416329

Sökning på anchp gav det här.

Sökning på sanchp gav detta.

En sökning på barfotaboots gav detta.

http://www.bukefalos.com/f/search.php?searchid=7416352

Eftersom tråden efterlyser bilder, kan den komma att flyttas till gnägg.

tack så mycket. den kan gärna ligga på gnägg om den nu får ligga kvar där....bara folk hittar den där så.
alltså rätt folk då menar jag även hovslagare m.m

*KL*

I teorin finns den ultimata, perfekta skoningen. Och den går säkerligen både att beskriva och lägga ut bilder på.

Men i PRAKTIKEN blir det mycket svårare. För det som är optimal skoning på min ena valack är INTE optimal skoning på någon av de andra. Och vice versa. Just eftersom man måste utgå från HÄSTEN.

Och den perfekta hästen har ingen ännu hittat. Så en skoning kan vara perfekt för just häst X, det innebär dock inte att den är perfekt för häst Y.

Utan det 'enda' man kan diskutera är i generella termer, och DET är gjort till döddagar!

Det går inte att via internet få bilder på en ANNAN häst om precis hur ens EGEN häst optimalt ska skos, mer än de 'grundgrejer' som är gemensamt för alla hästar.

Och det har som sagt gjorts, om och om igen, även i Gullans trådar. Dock så hjälper inte det sålänge frågeställningen går ut mer på 'men det är fyrtioelfte hovslagaren jag har, alla kan ju inte vara dåliga, visst är väl min skoning bra?' eller 'men min häst kan VISST gå barfota'.

Men får inte, hur många trådar man än startar, bättre svar. Utan man måste BÖRJA med att ta åt sig de svar man fått och utgå från DEM, och sen återkomma med ny frågeställning 'är det bättre/sämre nu?', och ta åt sig DET svaret.

Och man har då alltid problemet att bedöma skoning utefter stillbilder. Det finns liksom en anledning att de flesta hovslagare som är duktiga vill se hästen RÖRA sig också.

ja just det det är exakt de grundgrejerna jag vill ha svar på. för även om man måste sko individuellt så finns det ju grundregler.

tex en stråle skall se ut si och så för att vara frisk, strålen skall sticka upp/vara under trakterna utifrån markytan sett?!

hoven skall ha X antal graders lutning.

trakten skall vara X delar kortare än tån.

osv osv förstår du, det är de grundgrejerna jag gärna vill ha reda på.

för alla gör ju iolika men nåt gemensamt måste de ju ha eller ska man accsepptera att alla hovslagare gör totalt annorlunda och dra lott om vem man ska ta ut?

ja just det det är exakt de grundgrejerna jag vill ha svar på. för även om man måste sko individuellt så finns det ju grundregler.

tex en stråle skall se ut si och så för att vara frisk, strålen skall sticka upp/vara under trakterna utifrån markytan sett?!

hoven skall ha X antal graders lutning.

trakten skall vara X delar kortare än tån.

osv osv förstår du, det är de grundgrejerna jag gärna vill ha reda på.

för alla gör ju iolika men nåt gemensamt måste de ju ha eller ska man accsepptera att alla hovslagare gör totalt annorlunda och dra lott om vem man ska ta ut?

Alla de saker du räknar upp härrör under individuella förutsättningar, vilket innebär att x graders hovvinkel på en häst inte per automatik innebär att nästa ska ha det.
Trakter och tår är även det individuella, och ska verkas efter individens förutsättningar. En häst har runda tår, medan nästa har en mer näbbig form. En häst växer väldigt långsamt i trakt, och skjuter tån medan nästa är raktuppväxande. Allt handlar om individens förutsättningar för att få en hållbar och fungerande ridhäst. Det finns alltså inget gemensamt facit som man verkar och skor alla hästar efter.

det är de grundgrejerna jag gärna vill ha reda på.

Grundprincipen för skoning bör kunna vara dokumentet "svensk standardskoning" - där dock inledningen säger just detta: Svensk standard avses gälla vid idealiska förhållanden och vara vägledande. Avvikelser kan förekomma då varje hov är unik. Hovslageriföreningens dokument finner du här:
http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/standardskoning.htm

Kan för övrigt rekommendera läsning som Lars-Erik Magnussons "hovvård" samt engelska "No foot, no horse" av Gail Williams/ Martin Deacon. Den sista har underrubriken "Foot Balance: The key to soundness and performance".

Tyvärr saknar båda böckerna bra bilder på bra verkningar och skoningar - men det är många intressanta fakta som tas upp. Läsvärda!

Har haft mina hästar barfotaverkade i tre år. det började med att den ena fick upprepad fång, hovkvaliten försämrades , gick inte att sko om, han fick stå i box, hela programmet med fenyl butazon, fjolårshö , varje sommar fick han gå utan gräs och utan skor, (de ramlade av). funderade alvarligt på att ta bort honom. Ett alternativ var kvar, barfotaverkning. oskodd var han men det är INTE samma sak fick jag förstå. läste massor gick en tredagrs kurs i att verka själv. Fick hit en utbildad barfotaverare. långsamt långsamt fick han tillbaka hovarna och har inte haft fång sedan dess, går i lösdrift och har anammat fler delar av konseptet). De andra har inte behövt ställas om utan har kunnat verkas så direkt.
Vill man veta mer om detta så är jag övertygad om att man måste utbilda sig. tyvärr... för att göra sig en uppfattning. det är ingen latmans metod. det krävs att man verkar själv och justerar snabbt om det blir något galet OCH att man får tag på en duktig utbildad barfotaverkare, (det finns som med vanliga hovslagare både bra och rent ut sagt kvacksalvare) Och att man kan anatomin och hur mekanismen fungerar. det är inget man lär sig på några rader här.
Dessutom behöver man ett starkt psyke för att fösvara sig....Men jag är nöjd, pållarna är nöjda det räcker för mig!

Detta med hovar gör mej konfunderad hela tiden o man lär sej nya saker hela tiden ,,tex
Jag har ett 8årigt sto med superfina hovar som aldrig spricker eller flisar sej .
Hon går barfota och har superfins stråle.
Hon nöter jämt och fint.
Henne har jag ridit tom på storgrus i full galopp o hon har aldrig varit ömfotad.
NU har hon blivit ömfotad helt plötsligt!!??
Denna vinter kan hon helt plötsligt inte ens gå i hagen när det fryser på lite.
MEN hon ömmar inte för visiteringstången??
Hon har fortfarande jättefina hovar .

Kan nån förklara detta för mej då?

Detta med hovar gör mej konfunderad hela tiden o man lär sej nya saker hela tiden ,,tex
Jag har ett 8årigt sto med superfina hovar som aldrig spricker eller flisar sej .
Hon går barfota och har superfins stråle.
Hon nöter jämt och fint.
Henne har jag ridit tom på storgrus i full galopp o hon har aldrig varit ömfotad.
NU har hon blivit ömfotad helt plötsligt!!??
Denna vinter kan hon helt plötsligt inte ens gå i hagen när det fryser på lite.
MEN hon ömmar inte för visiteringstången??
Hon har fortfarande jättefina hovar .

Kan nån förklara detta för mej då?

Skitlätt!!! Hovarna är övermättade med fukt under en lång blöt period och plötsligt fryser det på och blir stenhårt från en dag till en annan. Hovarnas övermättade vattenintag gör att dom blir mjuka och det tar "nästan" en vecka innan den övermättade vattenhalten avdunstar och naturligt går ur hovarna. Detta förutsatt att det inte tre dagar senare åter blir + grader och ny nederbörd.

Under denna vecka när hovarna fortfarande är övermättade med vatten och dom är mjuka som "svättsvampar" samtidigt som marken är stenhård och frusen så kommer dessa hovar att utsättas för ett slitage (motsvarande att man raspar ner bärranden drygt 6 mm och renskär sulan ned till kötthoven) som påminner om naturlig verkning.

Det är inte alls konstigt att denna häst plötsligt "stapplar" fram och detta beror enbart på att dagens tamhästar inte har den möjlighet som vildhästarna att själva ströva fritt och uppsöka torrare marker vid långvarig nederbörd.

Skitlätt!!! Hovarna är övermättade med fukt under en lång blöt period va ströva fritt och uppsöka torrare marker vid långvarig nederbörd.

Fast det stämmer ju inte! Enligt hennes/hans geografiska ort, "mitt i landet" har det inte alls varit fukt, det har varit minusgrader och kyla och isknular osv...fast det kan ju lika gärna vara vederbörandes oförmåga att avgöra var "mitt i landet" är...och det är hemma hos mig dvs södranorrland.

Som sagt vi tar hjälp vid behov av verkare och vi har också hovslagare som kan verkning för barfotahäst. Vi skickar också bilder dessutom. Vi är rätt garderade faktiskt.

Folk har alltid verkat sina hästar i alla tider. Och gör så nu också.
Det är en kunskap som alltid har funnits.
Många verkar sina hästar på egna gårdar och det är inget konstigt med det.

Dessa metoder som just vi använder är utvecklade av hovslagare se vidare KC La Pierre.

Sen om inte alla orkar genomföra detta med verkning ordentligt det är ju synd när de börjat.

Som sagt vi startade detta med hovslagarens rekommendationer då skoning ej funkade på ena hästen.

Alltså hovslagaren startade detta och hjälp får vi av hovslagare och verkare mfl. För dem det funkar bra funkar det. Det beror på engagegemang.
:love::love::love:
CarinaMargret

Låter bra att det funkar hos er men kan vi inte få se lite bilder och förklaringar på hur ni tänkt och gjort.

Som sagt vi tar hjälp vid behov av verkare och vi har också hovslagare som kan verkning för barfotahäst. Vi skickar också bilder dessutom. Vi är rätt garderade faktiskt.

Folk har alltid verkat sina hästar i alla tider. Och gör så nu också.
Det är en kunskap som alltid har funnits.
Många verkar sina hästar på egna gårdar och det är inget konstigt med det.

Dessa metoder som just vi använder är utvecklade av hovslagare se vidare KC La Pierre.

Sen om inte alla orkar genomföra detta med verkning ordentligt det är ju synd när de börjat.

Som sagt vi startade detta med hovslagarens rekommendationer då skoning ej funkade på ena hästen.

Alltså hovslagaren startade detta och hjälp får vi av hovslagare och verkare mfl. För dem det funkar bra funkar det. Det beror på engagegemang.
:love::love::love:
CarinaMargret
Jag undrar om du vet vad svenska hovslagarna har för utbildning:confused:
Hur klarade sig hästarna förr- innan verkarna?

inte fasen har folk skott själv.
Kanske i Frankrike- där du huserar.
Varmskor ni?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
435
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 616
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 456
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka