hovtråd kan denna tråden få vara kvar tack!

Sv: hovtråd kan denna tråden få vara kvar tack!

Jag har sett hästar som har varit "hemma verkade". Det har varit så pass illa att även jag har sett skillnad jämfört med en verkning utförd av hovslagare.

Så detta att folk alltid har gjort så säger ju inte ngt precis.

Jag har nog bara sett överväxta hovar o det var såna som inte användes. Halta var de inte.
Nu däremot är hästarna helt nedverkade- för att metoden ska funka- hoven ska ej spricka o hästarna kan inte gå utan boots. ömmar t o m i torr gräshage- om den kan ta sig dit förstås:mad:

Sen har vi gått kurs hos Ove Lind för att kunna göra underhåll själva. Det är bra att lära sig om hovar och hur de fungerar.

Vi får stöd av verkare via bilder vi skickar. Sen kommer vi nog att ta ytterligare hjälp med verkare vid behov.

Om det tog en helg att lära sig verka hästar skulle det inte behövas lärlingstid för hovslagare...
Hur ska någon kunna bedömma om ni verkat rätt eller inte efter ha kollat på ett par bilder?! Sist jag kollade på en bild så visade den ingenting om hur hästen belastade hovarna i rörelse...

:bow::bow::bow::bow::bow:

Mycket bra !

Mvh Malin

Jag har haft en häst verkad av hovsklagare för några år sedan. Han verkade hästen i ett halvår. En mycket kunnig populär hovslagare som skor många hästar som sa att det var fullkomligt onödigt att sko denna häst. Han menade också att om jag senare i framtiden skulle vilja sko så skulle det räcka att sko fram till. Han verkade alltså hästen regelbundet.

Sen det året bytte vi vinterstall och då blev det så att hästen skoddes. Lite onödigt igenligen men vi red en del på spränggrus . Tillsammans med andra ryttare kunde det bli rätt hårt tempo så då lät jag sko hästen. Jag kunde ju köpt boots i stället men kom mig aldrig för det då tyvärr. Det var så mycket olika metoder det snackades om då också och vi vart osäkra då helt enkelt.

Nu skoddes hästarna av för vila och naturbete i somras.
Eftersom hovslagaren rekommenderade att ej sko en av hästarna lät vi verka den av hovslagaren. Även denna hovslagare hon ansåg också att den andra hästen som jag skrev om innan gått kunde gå barfota så nu är hon barfota igen. Nu har vi skaffat boots så denna vintern gick det bättre att rida på alla sorters vägar.

Sen har vi ju haft fler som verkat hästarna förra året då både hovslagare och verkare.
Vi hade första vändan tränat lite på verkning redan då. Då för några kunniga hästägare och även hovslagare. Sen har vi gått kurs själva för underhåll.

Att det finns brist på hovslagare och verkare som vill verka för barfota häst gör att folk vänder sig till kursers sen om det fullföljer på ett bra sett är säkert olika. Det finns hästar som mår bra att gå utan skor och hästar som kanske mår bättre med skor. det beror på hästägarens engagemang och möjligheter till att anlita hjälp bla.

Det finns ett behov och en marknad för detta med barfota häst.
Nya hästägare utan kunskap behöver självklart hjälp att kunna anlita en verkare eller hovslagare då för verkningen.

Att folk skor själv har jag aldrig skrivit.

Det var det ena sen det andra.

Att en del bara drar alla över en kam om de hört nåt dåligt om nån annan det får den personen stå för.
Det vore kanske bättre att ni frågade folk lite mer istället.
Det finns ju folk som väntar för länge med att sko mellan skoningarna också för övrigt som då inte sköter sina skoningar.
Många verkar sina hästar själva eller låter verka sina hästar av utbildade verkare eller hovslagare och för dem funkar det bra med barfotahäst. Eftersom jag använt mest tre och snart fyra hovslagare och en verkare samt hästägare med stor kusnskap som gått som lärling så har vi haft det bra vi har alltså inte varit några direkta problem när vi underhållit i mellan så har jag inte så särkilt med bildmaterial. Jag har inget mer att tillägga mer än att det funkar bra och kommer saken i annat läge då tar vi den diskussionen med vår verkare och vår hovslagare.

CarinaMargret:love::love::love:

Vi har för övrigt just flyttat så det jag skrivit var svenska välutbildade hovslagare CarinaMargret slutsnackat ni går över gränsen nu.

Jag tycker att det är konstigt att jag inte känner en enda hovslagare som inte hellre verkar barfota än att sko (mig själv inberäknad eftersom jag har bättre marginaler på verkning än på skoning)

Instämmer föregående talare.

Vi har ju inte behövt skicka bilder tidigare för vi har använt hovslagare och verkare. Men man kan skicka en bild och fråga om en sak om det tydligt syns på bilden. En verkare eller hovslagare med mycket erfarenhet kan eventuellt svara direkt vad det är kan dom inte det du får du ju anlita eller hur.

Det är ju ytterligare en backup eller hur. Det skulle man ju kunna göra här också här finns folk med olika erfarenheter och olika expertis. Om det gick till på ett bra sätt och folk lugnade sig kunde man hjälpa varandra istället. Det måste vara förtroende mellan folk för att få en diskussion. Jag kände ett förtroende för dig hade inte tänkt skriva mer man ledsnar ju så det var bra att du skrev.

Jag har hittat svar på andra trådar om en del andra saker som jag haft hjälp av tex. Bra med olika synvinklar både positiva och negativa om folk förklarar lugnt och tydligt.

Jag har försökt vara väldigt saklig och jag uppskattar att du ställer frågor det blir en bra diskussion nu att man diskutterar snarare en trakasserar. Bra att du ställer frågor:)

Annars stängs ju trådarna ner om tonen blir ohövlig.

Om folk sen ska skicka bilder och berätta mer saker då får ju folk göra som du gör ställa frågor. Så får man fortätta hålla en bra ton.

Jag glad att du gjorde det.

Folk är oroliga och vill alla hästar väl i båda läger så att säga.

Men det får det vara under lugna former man får berätta vad man tycker är bra respektive dåligt.

Och sen fråga folk på ett bra sätt som du gjort nu.

Förstår man inte någons inlägg eller tycker att det verkar konstigt då kan man be om mer info som du gjort tack för det.

Nu har jag skrivit väldigt mycket på denna tråden och jag tror det får räcka.

Jag hoppas att folk nu kan återgå till frågor och få svar så kanske ni som är kvar på tråden kan berätta visa bilder och fråga varandra om ni får in bilder.

CarinaMargret:love::love::)

Skitlätt!!! Hovarna är övermättade med fukt under en lång blöt period och plötsligt fryser det på och blir stenhårt från en dag till en annan. Hovarnas övermättade vattenintag gör att dom blir mjuka och det tar "nästan" en vecka innan den övermättade vattenhalten avdunstar och naturligt går ur hovarna. Detta förutsatt att det inte tre dagar senare åter blir + grader och ny nederbörd.

Under denna vecka när hovarna fortfarande är övermättade med vatten och dom är mjuka som "svättsvampar" samtidigt som marken är stenhård och frusen så kommer dessa hovar att utsättas för ett slitage (motsvarande att man raspar ner bärranden drygt 6 mm och renskär sulan ned till kötthoven) som påminner om naturlig verkning.

Det är inte alls konstigt att denna häst plötsligt "stapplar" fram och detta beror enbart på att dagens tamhästar inte har den möjlighet som vildhästarna att själva ströva fritt och uppsöka torrare marker vid långvarig nederbörd.

Men hon ömmar inte för visiteringstången ??
Och har super hovar och sulor enl hovis ?
Jag fattar noll.
Jag bor norr om stockholm så vi har haft var tredjedag väder här :eek:

Fast det stämmer ju inte! Enligt hennes/hans geografiska ort, "mitt i landet" har det inte alls varit fukt, det har varit minusgrader och kyla och isknular osv...fast det kan ju lika gärna vara vederbörandes oförmåga att avgöra var "mitt i landet" är...och det är hemma hos mig dvs södranorrland.

:rofl: Jag finns i norra mälardalen ,,vi har haft var tredje dag väder här .lerigt ena dag o fryst nästa :s

[/QUOTE]Ursprungligen postat av SO Hovslagare
Jag tycker att det är konstigt att jag inte känner en enda hovslagare som inte hellre verkar barfota än att sko (mig själv inberäknad eftersom jag har bättre marginaler på verkning än på skoning).[/QUOTE]

Instämmer föregående talare.

Jag håller inte med er ,, min hovslagare (utbildad i 3 länder ) vill inte slå skor på min häst alls .
Han anser inte att det behövs ?
Han skor inte en häst bara för att nån beställer en skoning .
Man får visa orsaken till att man anser att den hästen behöver skor faktiskt !
Bra tycker jag :)
Man ska veta varför man vill sko sin häst .

Om du läser inlägget en gång till så ser du kanske att det är just det vi säger. Vi verkar hellre barfota än sätter på skor.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
435
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 616
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 456
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka