Hovstärkare?!

Danetta1990

Trådstartare
Ville bara höra med er som använder/använt hovstärkare hur det funkar?! :) Min häst har jätte mjuka hovar så skorna inte fäster i tassarna så han tappar sina skor hela tiden!, skulle hovstärkare funka bra på hans hovar då?! Pluss att dom är ganska torra!

Väldigt tacksam för idéer och förslag ;)

Sv: Hovstärkare?!

keratex hoof hardener är riktigt bra, det enda som verkligen fungerar så som det utlovas. blev stor skillnad på min häst, mindre ömfotad och hårdare hovar.

Jag använder Tuff Stuff runt sömmarna för att undvika att det blir småsprickor runt sömhålen. Penslar på någon gång per vecka och tycker det fungerar väldigt bra.

Har bara haft tappskor 1 gång hittills i år och det var när jag hade haft slut på Tuff Stuff ett par veckor. Men jag smörjer hovarna också, speciellt sommartid.

okej, många säger att det funkar bra och många hovslagare använder det, så blir nog att testa!

jag använde tuff stuff under flera år på dåvarande hovslagares rek. det gjorde varken från eller till mer än att hovarna blev väldigt blanka och fina.

jag använde tuff stuff under flera år på dåvarande hovslagares rek. det gjorde varken från eller till mer än att hovarna blev väldigt blanka och fina.

Som hovslagare är det här det ENDA av ovanstående inlägg jag kan skriva under på!

Jag använder Enzion som mona hovslagare på Flyinge rekkomenderat, använder en högra dos är rekommenderat i en månad sen följer jag burkens anvisningar. Vi märker orhört stoor skillnad efter ca 4-6 månader...Men hovproblem/skoningar(korrigeringar tar ju tid...

Märker oxå slillnad om hästen gått i sandpaddock eller gräshagar med lera och mkt blöt mark, eller om magen varit dålig en längre period etc

Jag har precis börjat använda Enzion på vårt C-ponnysto som vi köpte för ca 4 veckor sedan. Hon har jättedåliga hovar, kvaliteten är som kartong och hovarna är alldeles urgröpta vid strålen.

Hovis var här för en vecka sedan och vi plockade bort skorna, hon ska få gå barfota över vintern. I vår ska hon sättas igång och sedan börja tävla lite smått.

Jag har naturligtvis inte sett resultat än men jag har en kompis som använt Enzion ett tag på sin varmblodshingst och hon såg resultat redan efter 2 veckor!

Enzion har vi använt länge, och det är skirbra!

Men använder nu ett receptbelagt som är ännu bättre och rekommenderat av vår vet. Inte dyrare än Enzion heller:idea:

Det jag upplevt funkat bäst är en bra foderstat, som ger hästen det den behöver. Torv i boxarna har hjälpt torra hovar, med vi blöter hovarna sommartid när det är som värst också.

Slår också ett slag för Keratex Hoof harderner. Den funkar och det tydligt och markant - man behöver inte direkt gissa sig till om det verkligen gör någon nytta eller inte.

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
296
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka