Hovsprickor!

T

titi

Jag har nyligen kommit i kontakt med en häst som har kraftiga hovsprickor i alla hovarna pga av försummad hovvård... det vill säga att ägaren gett f*n i att verka dom..detta har naturligtvis lett till att hästen är ömfotad och har 1/2 grads hälta i vä.bakben.
Min fråga till er som vet är: hur behandlar man hovsprickor och brukar det bli bra resultat?
Och är 1/2 grads hälta gravt? Finns det någon som har svaret på mina frågor?

Hur ser hovsprickorna ut?
Är det fransiga kanter längst ner på hovarna, lodräta sprickor (uppifrån o ner - var börjar o var slutar de?) eller vågräta sprickor (parallella med kronranden?
DETTA måste man veta för att kunna besvara din första fråga.

Gradering av hälta anges mellan 0 och 5 grader, där 0 är helt ohalt häst och 5 är blockhalt = stödjer ej på benet.
½ grad är alltså inte särskilt mycket.

Sprickorna går nerifrån och upp till kronranden och jag tycker nog att det är lite fransiga kanter.

Är det djupa sprickor? Annars hade jag nog tagit en hovrasp och raspat ned sprickorna. Du kan även raspa en kant vid sprickans slut som gör att sprickan inte kan fortsätta. Raspa även de frasiga kanterna. Fodertran är väldigt bra tt stryka på hovarna och de blir starka av det.

Det har min häst också haft länge på båda fram, sprickor från kronrand och ner, mitt på hoven (men är mkt bättre nu) när de var riktigt tråkiga fick vi veterinärhjälp på duktiga veterinärkliniken Huntley Gård i Ängelholm. (Kan fixa en bild om du vill se om det är liknande?) Både deras hovslagare och veterinärerna var överrens om att det bästa är att sko (verka) henne så kort i tån som det bara går för ju längre de är fram, desto lättare spricker de. Sedan ska jag också smörja kronranden med torskleverolja för en mjukare utväxt som inte spricker lika lätt.

Är sprickorna djupa måste de dock fyllas i med något så att det inte kan komma in skit där. Finns ju även en mängd tillskottsfoder du kan ge, men är svårt och veta exakt vad bristen är.

Som jag fått förklarat är det en jäkligt bra hovslagare som är bästa medicinen! :bow:

Bild på höger framhov
om du tittar noga ser du sprickan, dock är den urgröpt och ifylld med svar "mojs" längst ner mot tåkappan och upptill har hovslagaren filat ett jack (det ljusa) för att se hur djup sprickan var. Den var inte så djup och han filade som du ser tills den slutade.

Bild på vänster framhov
Den här sprickan syns tydligare för den är var djupare. Även här har hovslagaren filat ett jack för att se djupet men fick sluta innan sprickans djup tog slut, pga att han stötte på blodkärl. Du ser även att sprickan går ändå upp i kronranden och nedtill är sprickan rejält bred och urgröpt och ifylld med svartgrått "gojs" här med. Tittar du nere vid tåkappan på bredden på "gojset" så ser du hur bred sprickan var där.

Bild på båda fram

Lyckligtvis har nästan allt detta hunnit växa ner nu och hennes sprickor är bara så smala som upptill på bilderna här.

Är din häst sprickor värre? hur djupa? hur låter det om man "knackar" uppepå dem jämfört med på resten av hoven?

Vetrinären har precis varit och besiktat henne och han sa att han nästan aldrig hade sett nåt värre...
dock väntar vi till hovslagaren som kommer på måndag. Jag har inte prövat knacka på hovarna, varför ska man göra det?
Jag tror att min hästs sprickor är lite värre. Jag hoppas verkligen att det går att göra något åt dom!
Tack för att du visade bilder på din hästs hovar! Är hon bra nu?

Nej men usch :(
Men vad tyckte veterinären du skulle göra då?
Knacka på hovarna kan man göra för att höra om de är djupa tror jag, var min hovslagare som gjorde det. Är lite intressant, för det låter annorlunda ju större/djupare sprickan är, nästan ihåligt.

Det går säkert med långsiktigt arbete att få din hästs sprickor bättre! Kanske kommer de aldrig försvinna helt, vad vet jag. Men tänk också på att en häst med stora sprickor i hovarna kan bli ömma att rida, spciellt på hårt underlag. Om sprickorna är så stora (breda?) så ska du absolut be hovisen fylla i nåt, så det inte kommer in skit.

Min hästs sprickor är bättre men inte borta. Det tar ju sån tid med hovar, men vi är på bättringsvägen. Hon har endast skotts med kort tå i drygt 1½ år och med riktigt kort tå sen februari så det behövs lite mer tid. Hon gick tyvärr med alldeles för lång tå i 6 år innan dess och fy så sprickorna såg ut :(
Dock måste jag säga att på dessa knappa 4 månader sedan hon skoddes på kliniken i februari så har hovarna blivit mycket bättre än någonsin förr. Hon har stått på en foderstat med hög kvot vilket min hovslagare säger fått hovarna att växa fortare. Förr skoddes hon var 7-8:e vecka, nu kan hon knappt gå 6 veckor. DET ÄR TOPPEN! :bow: Speciellt med en sån här häst. För ju mer de växer desto snabbare kommer det ut ny finare hov :D Hon har också bytt stall och fått gå i helt nya hagar där det inte gått hästar förr. När alla andra haft leriga vårhagar gick hon i mjuk, fuktig moss-skog utan någon lera alls! Lera torkar ju ut hovarna nåt hemskt och ju torrare de är desto lättare spricker de. Sen till vintern kan du tänka på att duscha av hästens hovar när den kommer in från hagen och ska stå inne över natten, vatten är guld för såna hovar.
Jag vet inte om min häst någonsin kommer vara helt sprickfri men är det bara en tunn tunn spricka som inte är djup kan jag leva med det ;) Bara det blir bättre och bättre.

Hade jag varit du hade jag nog köpt lite tillskottsfoder till hästen också. Biotin t.ex. Det värsta som kan hända är ju att du slänger pengarna i sjön, det är inte skadligt att ge hästen biotin om den inte har biotinbrist.

Lycka till med din hästs hovar och var noga att ha en BRA hovslagare, jag fick byta ut min gamla :(

Vetrinären hänvisade till hovslagare...som tur var är våran hovis väldigt duktig.
Ska genast pröva att knacka på hovarna!
Bara hon blir bättre och inte har ont och blir "brukbar" så får det gärna ta lång tid,bara det blir bra!
Jag får väl ge mig ut och köpa lite biotin också. Tack för tipset!

Hade jag varit du hade jag nog köpt lite tillskottsfoder till hästen också. Biotin t.ex. Det värsta som kan hända är ju att du slänger pengarna i sjön, det är inte skadligt att ge hästen biotin om den inte har biotinbrist.

är det farligt att ge hästar biotin om de har biotinbrist??? :crazy: :confused:
förklara gärna :)

ööh hur läser du nu??
Vad jag fått höra av veterinärer och hovslagare så är det INTE skadligt att ge biotin även om hästen inte har en biotinbrist.

Måste bara svara när jag läser att "en jäkligt bra hovslagare är bästa medicinen". Sanningen är att en hovslagare, hur bra han än är, bibehåller orsaken till sprickorna så länge han sätter på skor.
En hov rör sig ganska mycket i viktbärande läge, den expanderar utåt åt sidorna. När man sätter på en sko kan inte hoven röra sig som den ska (vilket den behöver för att stödja hjärtat, producera bra horn, forsla bort slaggprodukter m.m.) Den kraft som verkar på hoven måste ju ta vägen någonstans och hovväggen belastas på fel ställen. Det är dessa belastningar som till slut visar sig som sprickor. Att sen hoven får en sämre hornkvalitet av skor underlättar för sprickorna att uppkomma. Om du har skor på, ta av dom. Om inte se till att hoven verkas i en naturlig form så att hovväggen kan röra sig där den ska. Jättebra också om hovarna får stå i blöt en stund varje dag.
Vill bara tillägga också att man kan inte skylla allt på skorna för en hov som är väldigt trång, har höga trakter eller har för höga hörnstöd kan få allvarliga skador.
Lycka till!

Då kronranden skadats och hornproduktionen inte fungerar ordentligt kan hornsprickor uppstå. Dessa är permanenta och något hästen får leva med. Men då orsaken inte är skador i kronranden så är hovsprickor är ett tecken på att hoven fel belastas och har defekter i en eller flera av hovens delar. Defekterna kommer av bristfällig verkning samt brister i omgivningen. Man kan således läka dessa sprickor genom en korrekt verkning samt med en omgivning som stimulerar utvecklingen av en frisk hovstruktur. Det är inte ovanligt att man dessutom får svamp och rötangrepp i dessa sprickor vilket gör dem otroligt svårläkta. Rötan äter sig upp i takt med att nytt horn växer ut. Behandla mot svamp och håll hov torr och ren är därför en bra start. Hovvården och verkningen är avgörande och snabbast läkning får man genom att ha hästen barfota. Eftersom skon inte erbjuder hoven den miljö som behövs för att stimulera frisk uppbyggnad. Med sko på kommer sprickorna säkert att bli mer eller mindre permanenta, eller ta år på sig att läka, precis som du kan läsa i tidigare inlägg.

Ta alltså kontakt med någon som kan verka din häst korrekt, utbildad barfotaverkare eller mycket duktig hovslagare. Behandla mot röta och var försiktig med vatten tills du är säker på att du inte har röta.

Fråga till: Sedan ska jag också smörja kronranden med torskleverolja för en mjukare utväxt som inte spricker lika lätt.
Jag har en häst med stenhårda hovar, med tendens att få en hovspricka mitt fram som går upp en liten bit. Vill testa torskleveroljan du skriver om. Var köper du det och vad har man den till annars?

Torskleverolja finns att köpa på apoteket. Det går lika bra med vegetabiliskolja, t ex vanlig matlagningsolja enligt min hovslagare. Har haft och har samma problem med mina pålars hovar, min hovslagare sa att det till 99 % berodde på att hovarna var uttorkade. Litet vattenbad var dag, som någon skrev är bra för hovarna. Leriga hagor är dåligt för hovarna men svårt för många att undvika vid vissa tillfällen på året. Jag har två stora tunga hästar så det är svårt att undvika att det blir lerigt framför allt i vinterhagarna. Läste här på bukefalos att det finns någon form av "våtfiltar" som sätts på hovarna för att de ska få fukt.
MVH Ann

Hejsan
Något som man också kan testa som min hovis rek. är blå jäst. Man ger ca en halv kub jäst en gång om dan. Har prövat det på mina kallblod och det verkar funka kanonbra. Man måste också tänka på att inte slarva med verkningen. Mina pållar blir verkade var 6 vecka speciellt nu på sommaren. :cool:

Haft häst med rejäla lodräta sprickor för några år sedan, hovarna fram såg mer ut som klövar, detta pga förra ägarens hovis skott hovarna så de såg bra ut - inte så att de landade plant = såg mindre bra ut. De hästar jag har sett med hovsprickor av denna typ har alla haft felaktig benställning fram.
Mvh Nin vars häst blev fin tillslut tack vare fantastisk engagerad hovis :bow:

Var dina hästars hovar också stenhårda? Min är islänning så det är väl nedärvt. Jag ger rapsolja i maten och ibland penslar jag på hovarna också. Så det ger samma effekt som torskleverolja då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 990
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar