Nej men usch
Men vad tyckte veterinären du skulle göra då?
Knacka på hovarna kan man göra för att höra om de är djupa tror jag, var min hovslagare som gjorde det. Är lite intressant, för det låter annorlunda ju större/djupare sprickan är, nästan ihåligt.
Det går säkert med långsiktigt arbete att få din hästs sprickor bättre! Kanske kommer de aldrig försvinna helt, vad vet jag. Men tänk också på att en häst med stora sprickor i hovarna kan bli ömma att rida, spciellt på hårt underlag. Om sprickorna är så stora (breda?) så ska du absolut be hovisen fylla i nåt, så det inte kommer in skit.
Min hästs sprickor är bättre men inte borta. Det tar ju sån tid med hovar, men vi är på bättringsvägen. Hon har endast skotts med kort tå i drygt 1½ år och med riktigt kort tå sen februari så det behövs lite mer tid. Hon gick tyvärr med alldeles för lång tå i 6 år innan dess och fy så sprickorna såg ut
Dock måste jag säga att på dessa knappa 4 månader sedan hon skoddes på kliniken i februari så har hovarna blivit mycket bättre än någonsin förr. Hon har stått på en foderstat med hög kvot vilket min hovslagare säger fått hovarna att växa fortare. Förr skoddes hon var 7-8:e vecka, nu kan hon knappt gå 6 veckor. DET ÄR TOPPEN!
Speciellt med en sån här häst. För ju mer de växer desto snabbare kommer det ut ny finare hov
Hon har också bytt stall och fått gå i helt nya hagar där det inte gått hästar förr. När alla andra haft leriga vårhagar gick hon i mjuk, fuktig moss-skog utan någon lera alls! Lera torkar ju ut hovarna nåt hemskt och ju torrare de är desto lättare spricker de. Sen till vintern kan du tänka på att duscha av hästens hovar när den kommer in från hagen och ska stå inne över natten, vatten är guld för såna hovar.
Jag vet inte om min häst någonsin kommer vara helt sprickfri men är det bara en tunn tunn spricka som inte är djup kan jag leva med det
Bara det blir bättre och bättre.
Hade jag varit du hade jag nog köpt lite tillskottsfoder till hästen också. Biotin t.ex. Det värsta som kan hända är ju att du slänger pengarna i sjön, det är inte skadligt att ge hästen biotin om den inte har biotinbrist.
Lycka till med din hästs hovar och var noga att ha en BRA hovslagare, jag fick byta ut min gamla