Hovsprickor??

M

MamaJustify

Kommer eventuellt köpa häst till hösten, en häst är väldigt intressant men han har haft hovsprickor på framhovarna. Enligt ägare inga besvär så länge hovarna sköts.
Någon som har erfarenhet av detta. Vad kan det innebära, betyder det höjd kostnad i hovvård?

Sv: Hovsprickor??

Beror ju på omfattningen av hovsprickorna, var de bara små som när hästen har slitit av sig sko eller har de varit genomgående? Det finns bra saker man kan ge för att förstärka hovarna, men allt är ju klart en merkostnadsfråga om det är ett ständigt problem med försämrad hovkvalitet. Min häst slet lätt sönder sina hovar när han om till mig då han älskade att dra av skor 2 dgr efter skoning eller liknande :devil: Men jag gav honom en kur av hoof aid och han har aldrig behövt det igen, och blev kanonfin i hovarna :D

Vår ponny har också dåliga hovar, tappade väldigt ofta skona fram enl förra ägaren. Enl uppfödaren har hon haft dåliga hovar hela tiden. Vi funderade ju ett par gånger innan vi köpte henne, men innan köpet kollade både veterinär och vår hovslagaren på hovarna och ingen av dem tyckte de var extremt dåliga. Vi började ge kiselgur tilll henne, det tyckte vår hovslagare var bättre än biotin (det fick hon hos förra ägaren). Hon står på halm hos oss, torv hos förra ägaren, kan vara mycket som inverkar, men med rätt hovslagare tror jag man kommer långt, för hos oss har hon bara tappat en sko vid två olika tillfällen under detta år och det har varit strax innan det varit dax för ordinarie omgång från hovlagaren. Och enl hovslagarn ser utväxten mycket bättre ut :)
Lycka till!

Vår ponny har också dåliga hovar, tappade väldigt ofta skona fram enl förra ägaren. Enl uppfödaren har hon haft dåliga hovar hela tiden. Vi funderade ju ett par gånger innan vi köpte henne, men innan köpet kollade både veterinär och vår hovslagaren på hovarna och ingen av dem tyckte de var extremt dåliga. Vi började ge kiselgur tilll henne, det tyckte vår hovslagare var bättre än biotin (det fick hon hos förra ägaren). Hon står på halm hos oss, torv hos förra ägaren, kan vara mycket som inverkar, men med rätt hovslagare tror jag man kommer långt, för hos oss har hon bara tappat en sko vid två olika tillfällen under detta år och det har varit strax innan det varit dax för ordinarie omgång från hovlagaren. Och enl hovslagarn ser utväxten mycket bättre ut :)
Lycka till!

Tack för svar. Torv är väl det strö jag tänkt använda men kanske inte det mest optimala alltså i detta fall?

Torv behöver inte vara något problem bara man håller bädden torr och ren. Har torv till min som har en hovspricka som löper upp längs med hela hoven och den kommer aldrig att försvinna. Hon hade det när jag köpte henne. Det enda jag gör är att olja in hovarna sommartid när det är torrt, ser till att foderstaten passar och ger extra biotin. Och jag låter det aldrig gå för lång tid mellan skoningarna så att det inte blir "obalans" i vinklarna i hoven så att det spricker på fler ställen.
Hovslagaren tittade på hästen innan jag köpte den och enligt honom har någon antagligen struntat i att verka henne, därför har hon fått sprickan.

Se till att ha en duktig hovslagare till hands som kan bedöma det. Mitt sto visar inga som helst "men" eller vad man ska säga, jag bara gör vissa saker förebyggande.

Torv behöver inte vara något problem bara man håller bädden torr och ren. Har torv till min som har en hovspricka som löper upp längs med hela hoven och den kommer aldrig att försvinna. Hon hade det när jag köpte henne. Det enda jag gör är att olja in hovarna sommartid när det är torrt, ser till att foderstaten passar och ger extra biotin. Och jag låter det aldrig gå för lång tid mellan skoningarna så att det inte blir "obalans" i vinklarna i hoven så att det spricker på fler ställen.
Hovslagaren tittade på hästen innan jag köpte den och enligt honom har någon antagligen struntat i att verka henne, därför har hon fått sprickan.

Se till att ha en duktig hovslagare till hands som kan bedöma det. Mitt sto visar inga som helst "men" eller vad man ska säga, jag bara gör vissa saker förebyggande.

Vad är för lång tid mellan skoningarna?

Vet ju inte om underlaget har haft betydelse i vårt fall, men det känns som om torv skulle torkar ur hovarna lättare, men det går säkert att komplettera på annat sätt.
Tror att en bra hovslagare är det viktigaste! Vi skor våran med ca 7-9 veckors mellanrum, hovis brukar avgöra från gång till gång när han tror det blir dax nästa gång och det har fungerat bra hittills :)

Det beror givetvis på hästen men för min brukar det vara 7 veckor. Förutom hovsprickan har hon normala hovar.

Min fd häst hade enorma sprickor på båda framhovarna när jag köpte henne. Det såg nästan ut som att hon hade klövar istället för hovar... Min hovslagare nitade ihop sprickorna och rekommenderade mig att samtidigt massera in kronranden med gröngröt. Enligt min hovslagare så skulle gröngröten göra så att hoven blev mer mjuk och elastisk. Jag vet ju inte 100% säkert om det var pga gröngröten, men hovarna blev så småningom jättefina och sprickorna var ett minne blott.

Min fd häst hade enorma sprickor på båda framhovarna när jag köpte henne. Det såg nästan ut som att hon hade klövar istället för hovar... Min hovslagare nitade ihop sprickorna och rekommenderade mig att samtidigt massera in kronranden med gröngröt. Enligt min hovslagare så skulle gröngröten göra så att hoven blev mer mjuk och elastisk. Jag vet ju inte 100% säkert om det var pga gröngröten, men hovarna blev så småningom jättefina och sprickorna var ett minne blott.

Hur länge använde du gröngröten?

Förmodligen otillräcklig verkning vilket gör att påfrestningen på hovväggen, som är för lång,får hoven att spricka. Har dun ingen bild? Är sprickan i trakten eller mitt på? Om inte hovvården förändras kommer du att ha svårt att bli av med sprickorna, oavsett vad du smörjer på. Lycka till!

Vad är gröngröt???

Det här är lite kuriosa för den intresserade...

Har fått lära mig att en annan faktor för hovsprickor är dåliga gener. En del hingstar (och ston) nedärver kassa hovar helt enkelt. Det värsta exemplet på det i Sverige är väl Robin Z som själv såg ut som ett smärre katastrof i hovarna. Var förbi Flyinge för ett antal år sedan när han fortfarande levde. Fick syn på hovarna som var nitade överallt (på tre hovar) och frågade en av personalen. Hon sa att han hade det problemet och att även Rhonaldinho H hade det.(hingst efter R Z). Brukade enligt henne inte vara några problem med stona men en del stora valacker och hingstarna som hon sett efter honom hade också sprickor.

Hovsprickor är inte ärftligt. De uppkommer av dålig hovvård och okunskap. Även en genomgående hovspricka går att reparera om man tar bort marktrycket, dvs för långa hovväggar, och låter hästens stråle och sula friskna till. Det tar dock hela hovens tillväxtperiod, ca 1 cm i månaden, uppifrån kronranden, där den nya hoven bildas, innan sprickan helt är borta. Man får ha tålamod. Tyvärr är det inte säkert att ens elithingstar har bra hovslagare :(

Min kunskapr grundar sig på dels anatomiska studier, empirisk kunskap genom att själv förlja ett antal hästar i denna process, ta hand om andras problemhovar och löst problemen, samt kontinuerlig vård av mina egna hästars hovar :). Jag har sett det med egna ögon, gjort det själv, träffat och sett andra som gjort det, och grundar detta uttalande helt på egna verkliga erfarenheter, allt ifrån shettishovar till kallblodsdito, elittravare, galopphästar, ridskolehästar, fångrehabilitering, osv. Jag är glad att jag tog tag i denna mörka fläck i de flesta hästägares kunskap om sina egna pållar, och är väldigt trygg i att ta hand om hästens extra fyra hjärtan <3

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka