Hovspricka

P

Piraya

Hej! Vänder mig till er med erfarenhet av lite mer komplicerade hovsprickor! Har en häst med en spricka från kronranden och ner bak vid trakten (den har varit blödande), men han har inte varit halt. Vi har skott honom med avlastande specialsko och nitat sprickan.
Nu är min undran har ni kunnat rida något under tiden eller hur har det gått för er? Tacksam för svar :)

Sv: Hovspricka

Skulle aldrig rida en häst med hovspricka.

Har hört att det tar längre tid för den att växa ut. Ju mer hästen går på hårt under lag och bär ryttare.

Lilla ponnyn här får hovsprickor ibland och är de högre än min tumme, får hon knappt gå på grusvägen. Allt för att den inte ska spricka mer. Likadant när hon reds, hovskricka = vila tills den var borta.

Ar hovsprickan korrekt fixerad och avlastad kan du rida pa som vanligt. Problemet ar att en del anvander alldeles for klena fixeringsmetoder. Sma klamrar over sprickan ar som en piss i Mississippi dvs har ingen verkan alls. Ordentliga fixeringar haller for mycket pafrestningar. Var med vid nitning av en hovspricka liknande din for nagra veckor sedan. Hasten tavlade sedan hoppning i Falsterbo.

beror den inte lite på hur djupa sprickorna är och hur/om hästen är skodd? :idea:

Min häst har haft en väldigt ytlig hovspricka ett tag nu, som går ända uppifrån kronranden och ner. Han är skodd och hovis har kollat noga och fixat så att den inte rör sig och läker som den ska. Pållen har inte ont av den, och den har börjat växa ner nu. Trots det har jag ridit på som vanligt :angel:

Min häst har en liknande spricka som din. Vänster fram utsida har han en traktspricka som både är djup och som går ända uppifrån och ner.

Han är skodd med ringsko och man har avlastat trakten från sprickan och bakåt genom att verka bort ca 1 cm av hovväggen så den delen av hoven hänger i luften. Jag ska fila själv varje vecka så att inte hoven börjar växa ner. Sprickan är inte nitad eller fixerad.

Han var halt precis när sprickan kom, vilket berodde på en avtrampad sko och ett felsteg i hagen.

Direkt efter hovslagarens åtgärder var han ohalt och vi fick rida på som vanligt. Efter tre veckor hoppade han runt för mycet i sin lilla sjukhage och då blödde det ymnigt ur sprickan precis efteråt. Vi funderar nu på att fixera den med plåtbricka och skruvar men avvaktar lite och ser om problemet återkommer.

Har hållit rent med tandborste och tvål och skyddar sprickan mot att smuts tränger in genom att tejpa med silvertejp direkt på hoven och i kronranden smörjer vi med Salicylsyrevaselin för att hålla det mjukt. Det brukar ge en snyggare hovvägg när den sen växer ut igen.

Har hållit rent med tandborste och tvål och skyddar sprickan mot att smuts tränger in genom att tejpa med silvertejp direkt på hoven och i kronranden smörjer vi med Salicylsyrevaselin för att hålla det mjukt. Det brukar ge en snyggare hovvägg när den sen växer ut igen.[/QUOTE]

Det var smart! Det är just det som känns lite besvärligt, att lyckas hålla rent så det kan läka! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 844
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka