Hovspricka

Youmeoh

Trådstartare
Grannens ardenner har slagit upp hoven så det har blivit en ungefär 1-2 cm bred spricka som går genom hela hoven. Deras hovslagare kollade då och sa att det skulle läka av sig själv och släppte sedan ut hästen i en hage där leran nästan går till knäna ( överdriver inte :crazy: ) utan något som helst omslag.
Min tränares häst trampade sig på nästan samma ställe, fast hennes sår var inte ens i närheten av hur det här såg ut. Henne tvättade vi och la på kompress direkt för att skydda mot smuts + att våra hästar går i en torr hage. Våran hovis var ut och kollade och sa att han inte kunde göra nåt åt det, utan vi var tvugna att åka in på kliniken för att få det gipsat och slå på en ringsko så att hoven skulle få rätt stöd för att läka bra.

Är det bara jag som tycker att grannens hovis agerade lite konstigt??
Hur som helst sa jag åt henne att be veterinären åka ut och kolla på det för säkerhets skull (förstår inte varför hovslagaren sa det på en gång)

Sv: Hovspricka

Du vet ju redan att det är fel, vill du ha medhåll?
OK här kommer det - självklart skall man göra någonting åt det! Ingen vettig hästmänniska släpper väl ut sin häst i en hage med lera upp till känan för det första. För det andra har ju hästen en hovskada som man bör ta hand om, synd att de hade en sådan usel hovslagare.

WB

Sv: Hovspricka

Undrade bara om jag var ute och cycklade, hovslagare ska ju trots allt kunna mer om sånt där...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 785
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
12 008
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V