Hovspricka, varför och hur?

caan

Trådstartare
Jag har lite funderingar om den lilla hov spricka min häst har på en bakhov. Den kommer och går lite, ibland verkar den djupare, ibland är den nästan jämn med hoven. Vad beror sprickorna på? Det kanske inte alls hänger ihop men jag inbillar mig att dem är värre när hästen äter havre istället för pellets. Något ämne i pelletsen som inte finns i havren som han nu har brist på? Eller är det hovvinkeln? Hans hovar var det lite sådär med i somras men dem är nu på bättringsvägen. Han var tvungen att gå barfota och slet ner mycket, därav gled vinkeln iväg. Eller är det miljön? Nu är det ju en geggig höst.

Bara lite spekulationer, men vad kan man göra åt den för att det inte ska bli värre? Hans mamma hade problem med hivsprickor och jag vill inte att det ska bli något större problem!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 954
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 044
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 902
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka