Hovspricka - orsak och bot? *foto*

Anna Lilja

Trådstartare
Upptäckte att min häst var halt på höger fram, ingen värme och svullnad, däremot ser hoven ut så här vilket gör att jag starkt misstäker att det är härifrån hältan kommer. Ska givetvis ringa hovslagaren imorgon och be om råd men undrar, varför uppstår den här typen av spricka / bit ur hoven, måste det självläka eller finns det något att göra när det blivit så här resp något att göra för att förebygga? Tacksam för erfarenheter och tips! :)
ATT00004.jpg

ATT00007.jpg

Senast ändrad:
Sv: Hovspricka - orsak och bot? *foto*

det kan inte vara någon gammal hovböld eller liknande? eller borde den vara kladdig då... blåmärke... något som har lyckats bli tillbakabildat men lämnat ett hålrum?

eller luras bilden lite?

Ändrade fotona så båda blir stora när man klickar. Tror att fotot luras, man ser nog bäst på översta fotot hur det ser ut. Men det är svårt att se på foto såklart :). Förstår förstås att det gör ont och undrar givetvis om det kan kommit ner något skit däri. Jag hoppas såklart hovslagaren kan bringa klarhet och underlätta för min häst men grunnar sålänge....

Har du inte sett det här förrän nu? Det ser väldigt konstigt ut.

Nä någon spricka har inte synts förut. Det har varit en liten bit ur (se bild två) men inte sett ut som bild ett.

Det ser ut som en böldutgång som öppnats i kronranden och sen växt med ner.

Den ser ut att vara låg o understucken*titta på lutningen på de spruckna hornrören på den nedre bilden.
Den går nästan på ballarna.

Jag vill att skoarmarna går lika långt bak som strålen o trakten kan landa mer rakt.

Tror alltså på övertryck.

Kan du ta foto där den står på sin fot.? Tror på lång tå o även lång trakt- som ger belastning i bakvikt. Hela hoven skjuts framåt.

Tack för input! Jag vill poängtera att jag inte är ute efter att ifrågasätta / kritisera min hovslagare utan har fullt förtroende. Har ingen anledning att tro att skoning/verkning är orsaken, inte heller min tanke med inlägget, om det ser ut så tror jag fotot luras. Undrar snarare vad som kan påverka hovkvaliten så att det blir så här. Hovböld kan iof vara en orsak, men då borde jag väl märkt något tycker jag. Ska konsultera hovis, lovar återkomma med återkoppling :)

gammalt balltramp/broddtramp? *vi sitter å kollar på din hästs hov på jobbet och spånar* :p

Den ser ut att vara låg o understucken*titta på lutningen på de spruckna hornrören på den nedre bilden.
Den går nästan på ballarna.

Jag vill att skoarmarna går lika långt bak som strålen o trakten kan landa mer rakt.

Tror alltså på övertryck.

Kan du ta foto där den står på sin fot.? Tror på lång tå o även lång trakt- som ger belastning i bakvikt. Hela hoven skjuts framåt.

Jag är nog tyvärr också inne på denna linje.
Har själv råkar ut för att mitt halvblod fick en spricka från trakten lodrätt upp av just den här anledningen.

Övertrycket under belastningsfasen gör att det spricker.
Och det verkar vara vanligare att det uppstår just på utsidan av hoven.

Går skoarmarna lika långt bak som strålen och med några mm utanför + kort i tån så får hoven ett jämnare tryck vid belastning.

Jag vill poängtera att jag inte är ute efter att ifrågasätta / kritisera min hovslagare utan har fullt förtroende. Har ingen anledning att tro att skoning/verkning är orsaken, inte heller min tanke med inlägget, om det ser ut så tror jag fotot luras. Undrar snarare vad som kan påverka hovkvaliten så att det blir så här. Hovböld kan iof vara en orsak, men då borde jag väl märkt något tycker jag. Ska konsultera hovis, lovar återkomma med återkoppling :)

Inte alls konstigt att trakterna spricker med en sådan skoning! Är helt enig med Axel. Understuckna trakter som tyder på en alltför lång tå och en för kort sko.

Jag skulle verkligen ifrågasätta hovslagarens kompetens. Helt meningslöst att ”konsultera” denna hovis.

Liknande trådar

Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 756
Senast: Elendil
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 517
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 114
Senast: Ray
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 569
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka